چرا این آخوندک شکارچی عینک سه بعدی به چشم زده است؟

چرا این آخوندک شکارچی عینک سه بعدی به چشم زده است؟

دانشمندان دریافته‌اند که آخوندک قادر به دیدن و درک سه بعد است.

حشرات دنیا را نسبت به ما متفاوت می‌بینند. اما اخیراً محققان دانشگاه نیوکاسل دریافته‌اند که آخونک از یک نظر دیدی مشابه انسان دارد: با وجود مغز بسیار کوچک این حشره دنیا را سه بعدی می‌بیند. این گروه که چندین سال است در حال تحقیق روی آخونک است اخیراً به نوع بینایی عجیب این حشره پی برده است. درحالی که بینایی این موجودات سه بعدی است اما با نحوه‌ی دید در مهره داران متفاوت است. بینایی سه بعدی آخوندک مبنی بر حرکت است. 
برعکس بیشتر حشرات، آخوندک شکارچی دو چشم در جلوی سر خود دارد. این موضوع باعث شد تا دانشمندان به این فکر کنند که این حشره دیدی سه بعدی دارد. شاید نوع دید آخوندک‌ها برای شما موضوعی جذاب نباشد اما نحوه‌ی تحقیق این گروه بسیار جالب است. این گروه با استفاده از موم زنبور عسل یک عینک کوچک را به صورت یک آخوندک متصل کردند. این دوربین مانند دوربین‌های سه بعدی مدل قدیمی دارای یک فیلتر آبی و یک فیلتر سبز است. پس از قرار دادن عینک روی چشمان آخونک، دانشمندان تصاویر مختلفی را مقابل چشم حشره قرار دادند. 
هنگامی که در حالت عادی تصاویر مقابل چشم آخوندک قرار می‌گرفتند این حشره بی حرکت باقی می‌ماند، اما هنگامی که عینک سه بعدی را به چشم داشت آنقدر تصاویر برایش باور پذیر بودند که حمله می‌کرد. این موضوع ثابت می‌کند که آخوندک قادر به دید و درک بعد است. با این حال عینک سه بعدی باعث می‌شود که سه بعد را متفاوت درک کند. 
مغز انسان ( به طور کلی مهره داران) با ترکیب تصاویر چشم راست و چپ و تحلیل، تفاوت فاصله را اندازه گیری می‌کند. محققان تصاویری را به آخوندک نشان دادند که برای انسان قابل درک نیست. برای مثال آن‌ها تصویری را به آخوندک نشان دادند که برای یک چشم بالا رفته و برای چشم دیگر پایین می‌رود. مغز انسان نتیجه می‌گیرد که این دو یک جسم نیستند اما آخونک اینطور برداشت می‌کند که این یک طعمه است و به آن حمله می‌کند. 
این گروه معتقد است که این نوع بینایی نوعی بسیار متفاوت از درک سه بعدی است که به جای تشابه تصویر از حرکت استفاده می‌کند. این روش از پردازش کمتری بهره می‌برد و به همین دلیل مغز کوچک آخوندک آن را درک می‌کند. این روش پردازش تصویر سه بعدی کمک بزرگی به علم رباتیک خواهد کرد چرا که نیروی پردازش در آن محدود است. البته زمان زیادی لازم است تا دانشمندان بتوانند بینایی آخوندک را به الگوریتم کامپیوتر تبدیل کنند. محققین دانشگاه نیوکاسل هم اکنون درحال تحقیق روی این موضوع هستند. 

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر