فناوری ADSL در دنیا رو به انقراض است

فناوری ADSL در دنیا رو به انقراض است

این روزها اینترنت بیش از پیش گسترش یافته است تا جایی که دیگر سرعت 128 کیلوبایت برای اینترنت و یا حتی سرعت بالاتر هم جوابگوی نیاز کاربران نیست به همین دلیل دیگر اینترنت adsl مناسب نیست و فیبرنوری در حال گسترش است.

در حال حاضر در ایران بیشتر کاربران خانگی برای تامین اینترنت خود از سرویس ADSL استفاده می‌کنند. سرویس ADSL نسبت به سایر تکنولوژی‌های اینترنتی همچون VDSL و فیبر نوری ضمن آسان‌تر بودن نصب، کم‌هزینه‌تر هم است و شاید همین مسائل دلیل همه‌گیر شدن این سرویس در ایران باشد. تا جایی که بر اساس اطلاعاتی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال 92 حدودا 3 میلیون مشترک ADSL در کشور وجود داشت در حالی دقیقا در همین زمان تنها 300 هزار مشترک از اینترنت موبایل استفاده می‌کردند.

اما همیشه اوضاع همین طور باقی نمانده است. همان طور که می‌دانید طی این سال‌ها استفاده از گوشی‌های هوشمند به شدت رشد پیدا کرده است تا جایی که امروزه حدود 60 میلیون گوشی هوشمند در کشور فعال است که کاربران آن‌ها از اینترنت موبایلی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبر گزاری مهر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره استفاده گسترده از تکنولوژی ADSL در سال‌های گذشته و همه‌گیر شدن کنونی گوشی‌های هوشمند و به دنبال آن استفاده از دیتا موبایل اظهار داشت:

5 سال پیش هنوز مفهوم پهنای باند سریع جا نیفتاده بود و فاصله دیجیتالی زیادی میان ایران با کشورهای منطقه وجود داشت. در آن زمان اینترنت با سرعت 128 کیلو بیت را کافی می‌دانستند اما امروز شاهد هستیم که از 100 میلیون گوشی موجود در بازار 60 میلیون آن گوشی هوشمند است و کاربران با موبایل به اینترنت وصل می‌شوند.

وی اعلام کرده است که طی 5 سال اخیر بیش از 20 هزار میلیارد تومان در زمینه توسعه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری شده است اما وی معتقد است در بخش اینترنت ثابت نتواسته ایم توسعه قابل قبولی را رقم بزنیم.

وزیر ارتباطات در خصوص انقراض تکنولوژی ADSL و گسترش فیبر نوری گفت:

فناوری ADSL در دنیا رو به انقراض است و فناوری شبکه دسترسی فیبر نوری (FTTH) در حال گسترش است. در همین حال برآورد می‌شود که در حوزه زیرساخت بخش ثابت وضعیت رشد 10 برابر در این حوزه وجود دارد.

پیشنهاد فیسیت : اینترنت کابلی یا فیبر نوری: کدام بهتر است؟

جهرمی همچنین از رشد ثابت 10 درصدی سالانه در بخش وب سایت‌های کشور خبر داد و گفت:

بر اساس آمارها سرویس‌های موبایلی رشد دو برابری دارند.

وزیر ارتباطات بر حفظ اطلاعات کاربران توسط ارائه کنندگان خدمات اینترنت و اپراتورها تاکید دارد و در این خصوص گفته است:

نکته بسیار مهمی در که در این حوزه باید به آن توجه کرد حفظ حقوق کاربران است که باید در قالب شرایط ضمن عقد، حقوق مشترک تحت عنوان قوانین حقوقی مستند شود و در زمان عرضه سرویس به وی ارائه شود.

تفاوت فناوری ADSL و فیبر نوری

حالا که بحث انقراض فناوری ADSL و روی آوردن به فیبر نوری شد بد نیست تفاوت کلی این دو تکنولوژی را از نظر سرعت بیان کنیم.

سرعت دانلود در اینترنت ADSL حداکثر 24 مگابیت در ثانیه است و سرعت آپلود به مراتب پایین‌تر از سرعت دانلود و چیزی در حدود 1 تا 2 مگابیت است و مسائل بسیاری همچون سیم‌های تلفن، فاصله خانه تا مخابرات، بستر خطوط تلفن شهری و... روی سرعت اینترنت ADSL تاثیر می‌گذارند.

در مقابل اینترنتی که در بستر فیبر نوری ارائه می‌شود می‌تواند حداکثر تا 1 گیگابیت سرعت دانلود و آپلود در اختیار کاربر قرار دهد. با این وجود در حال حاضر تنها سرعتی در حد 300 مگابیت ارائه می‌شود.

اگرچه سرعت ارائه شده فیبر نوری در کشور برای مصارف خانگی تا سقف 50 مگابیت است اما با این وجود فیبر نوری به مراتب بالاتر از ADSL است.

پشنهاد فیسیت : شرکت مخابرات برای توسعه فیبر نوری با همه اپراتورهای کشور همکاری می‌کند

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Unknown

شنبه, 28 بهمن 1396

فناوری فیبر نوری توی ایران به مراتب مزخرف تر از adsl و سیم مسی هستش . انحصار داغون مخابرات و قطعی و وصلی و مشکلات ارائه خدمات و... تازه بعد از همه اینا سرعتش کاملا برابر با سیم مسی !!!!!!!! فیبر نوری تو ایران اسمش فیبر نوریه هه !

پاسخ

lol

شنبه, 29 تیر 1398

خانم زارع پور فناوری adsl حتی در کشوری مثل افغانستان هم منسوخ هست از سال 2015 به بعد در دنیا شما یک تولید کننده معتبر پیدا نمیکنید که محصولی تحت عنوان adsl تولید کرده باشد و دنیا سالهاست که با این تکنولوژی خداحافظی کرده است منتها که شما چند سالی دیر متوجه این قضیه شده اید در دنیای امروز تکنولوژی روز دنیا lte و نسل بعد آن 5g می باشد هر تکونولوژی غیر از این حتی فیبر در دنیا جزو راهکاری های معمولی بوده و اصلا چیز جدید نیست حالا ما در سال 2019 باید از این خوشحال باشیم که همین adsl رو از ما نگرفتند بماند که به خاطر مشکلات pcm خیلی از مشترکین دچار مشکلات هستند و اپراتور های سیار هم اصلا تعریفی ندارند.
انشاا.. بیست سال دیگه شاید ما به الان دنیا در حوزه اینترنت برسیم... (وقتی عمر ما تموم شد..)

پاسخ

ثبت نظر