سرقت اطلاعات کاربران توسط اپراتورهای تلفن همراه کشور

سرقت اطلاعات کاربران توسط اپراتورهای تلفن همراه کشور

اخیرا اخباری از طریق وزارت ارتباطات منتشر شده است که به سرقت اطلاعات کاربران از طریق دو اپراتور تلفن همراه در کشور اشاره دارد! جزییات را در فیسیت بخوانید.

این روزها از گوشه و کنار کشور درباره مسئله امنیت در فضای مجازی اخبار بسیاری به گوشی می‌رسد که خبر جنجالی اخیر درباره هک شدن 140 وب سایت ایرانی و سو استفاده از سخت‌افزار سیستم کاربران و برقی مصرفی آن‌ها برای استخراج ارز دیجیتال بود. مسئله‌ای که قبلا هم از آن به عنوان بزرگترین تهدید امنیتی سال 2018 یاد شده بود.

حالا دوباره خبری دیگر درباره امنیت کاربران به گوش می‌رسد که متاسفانه این بار پای هکرها وسط نیست بلکه براساس گزارشاتی از خبرگزاری مهر دو اپراتور تلفن همراه در کشور باعث سرقت اطلاعات کاربران بوده‌اند!

بر اساس گزارشاتی از مهر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تخلف اپراتورهای تلفن همراه گفت:

بر اساس گزارشی که به ما رسیده، دو اپراتور تلفن همراه امکان تبلیغاتی را فراهم کردند که زمانی که مشترک به یک وب سایت مراجعه می‌کند، شماره وی قابل استخراج بوده و سایت موردنظر می‌تواند از طریق پیامک با مشترک موردنظر در ارتباط باشد و یا یک بانک اطلاعاتی از اطلاعات کاربران تشکیل دهد.

این مسئله نقض حریم شخصی کاربران است و وزیر ارتباطات گفته است که هرچه سریع‌تر این مسئله باید متوقف شود:

گزارش دریافتی بر اساس مستنداتی بود که در فضای مجازی و در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده و با توجه به اهمیت موضوع نیاز به بررسی داشت.

طبق کلیپی که از این اقدام تهیه شده، از نظر فنی موضوع کاملا شفاف است و یک نوع ابزار ناشی‌گری در پیاده سازی کد وجود داشته که باعث فراهم کردن این دسترسی و سوءاستفاده از اطلاعات شده است.

طبیعتا این اقدام باید متوقف شود و اگر چه حضور کسب و کارهای نوین خوب است و باید این کسب و کارها شکل بگیرند اما حفظ حریم خصوصی افراد در اولویت قرار دارد و باید ضابطه‌مند باشد.

این موضوع سرقت اطلاعات کاربران از طریق گزارش‌های مردمی اطلاع‌رسانی شده است به همین دلیل وزیر ارتباطات توضیح داد:

طبیعتا بخش نظارت وزارت ارتباطات در این زمینه ضعف داشته که نتوانسته این موضوع را سریعا شناسایی کند و به همین دلیل موضوع از طریق گزارش‌های عمومی واصل شده است.

یکی از اتفاقات مثبتی که مدتی است در کشور رخ داده است بررسی‌هایی است که مرکز ماهر در مورد مسائل امنیتی در کشور و یا حتی حفره‌های امنیتی در برنامه‌های خارجی ارائه می‌دهد. در این مورد هم قرار است مرکز ماهر موضوع را بررسی کرده و صحت تخلف را تعیین کند. وزیر ارتباطات در این خصوص گفت:

هنوز صحت این تخلف کاملا مشخص نیست اما قرار است مرکز ماهر در این زمینه رسیدگی کرده و گزارشی منتشر کند. در این راستا ما از نظارت عمومی نیز استقبال می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم گزارشاتی که دارند را برای ما بفرستند و بدانند که ما نسبت به آن بی‌تفاوت نیستیم.

 برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

poria

دوشنبه, 07 اسفند 1396

منم چند وقت پیش وارد یه سایتی شدم وقتی به شمارم پیامک فرستادن تعجب کردم
تازه اسمم هم توش بود /:

پاسخ

ثبت نظر