دومین رویداد بلاک چین در شیراز برگزار شد

دومین رویداد بلاک چین در شیراز برگزار شد

دومین رویداد بلاک چین در شیراز با موضوع محوری الگوریتم‌ها و نحوه اجماع و انشعابات در بیت کوین برگزار شد. گزارش این رویداد را در فیسیت بخوانید.

طی یک سال گذشته با ارزش گرفتن چشمگیر ارزهای دیجیتال رمزپایه همچون بیت کوین، اتریوم و... ، افراد زیادی در سراسر دنیا از جمله ایران به حوزه ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شده و به فکر سرمایه‌گذاری در این حوزه افتادند. تعداد زیاد دیگری به استخراج انواع ارزهای رمزپایه روی آوردند؛ اما مسئله فراتر از رشد چشمگیر یک ارز دیجیتال است. در واقع ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین فعالیت دارند و در حال حاضر تکنولوژی بلاک چین به یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا تبدیل شده است که آشنایی و دانش در این حوزه را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

به همین دلیل پیمینت اکسپرس یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال رمزپایه با همراهی انجمن بلاک چین ایران مدتی است همایش‌های بلاک پین را با هدف ارتقا سطح دانش عمومی، در شیراز برگزار می‌کنند.

به دنبال برگزاری اولین همایش در این حوزه در شیراز با نام رویداد بلاک چین در حوزه فعالیت‌های مالی، رویداد دوم بلاک چین پنجشنبه هفته گذشته (3 اسفندماه 96) در شیراز برگزار شد.

اگرچه موضوع محوری همایش اول بلاک چین در شیراز، معرفی و آشنایی با مفهوم بلاک چین و ارزهای دیجیتال رمزپایه همچون بیت کوین و اتریوم بود اما رویداد دوم اهدافی تخصصی‌تر را دنبال می‌کرد. در دومین همایش بلاک چین در شیراز موضوع اصلی الگوریتم‌ها و نحوه اجماع و انشعابات در بیت کوین بود.

دومین رویداد بلاک چین در شیراز

دومین رویداد بلاک چین در شیراز

بخش اول: توضیح مفهوم کلی بلاک چین و بیت کوین

در بخش اول همایش ضیا صدر یکی از اعضای انجمن بلاک چین ایران، بیت کوین، روال کاری این ارز دیجیتال رمزپایه، نحوه استخراج این ارز، قوانین حاکم بر استخراج و کل روال کاری بیت کوین، امنیت و ویژگی‌های این ارز دیجیتال را تشریح کرد.

بخش دوم : روال کاری و امنیت بلاک چین، Forkها

گرچه بخش اول رویداد دوم بیت کوین و بلاک چین در شیراز کمی تئوری بود اما برخلاف این موضوع در بخش دوم مراسم شاهد ارائه‌ای عملی بودیم. در این قسمت محمد شرقی یکی دیگر از اعضای انجمن بلاک چین ایران در تکمیل ارائه ضیا صدر در بخش اول، با مثال‌های عملی و گاها زنده که روی سیستم خودشان در حال اجرا بود مراسم را پیش برد. در این قسمت با مثال‌های عملی امنیت بلاکچین و بیت کوین و مسئله double spending بررسی شد.

در ادامه همین بخش، به بحث fork یا انشعابات ارزهای دیجیتال پرداخته شد و تفاوت عمده soft fork و hard fork عنوان شد. در واقع soft fork ها از همان قوانین اصلی بیت کوین پیروی می‌کنند اما برخی اعداد موجود در این قوانین تغییر کرده است. نمونه بارز این انشعاب LiteCoin است که دقیقا از قوانین بیت کوین کپی برداری کرده است. در مقابل hard forkها قوانینی متفاوت و جدید را دنبال می‌کنند.

در انتهای مراسم ضمن بررسی افراد و جریان‌هایی که در معروفیت و محبوبیت و یا برعکس در منفور شدن یک fork تاثیر‌گذار هستند بحث شد و در آخر عمده تفاوت بین بیت کوین و اتریوم هم بیان شد.

هدف از برگزاری همایش

آقای عبداللهی، عامل اصلی برگزاری این رویداد و رویداد قبلی، درباره هدف خود از برگزاری این همایش‌ها در شهر شیراز چنین گفت:

دانش بلاک چین و ارزهای رمزپایه از خود cryptocurrency مهم‌تر است. از آنجایی که با حوزه‌ای بسیار جدید روبه رو هستیم که به شدت مبتنی بر دانش است، نیاز است دانش لازم به عموم جامعه تزریق شود. بیشترین هدف من و پیمینت اکسپرس از برگزاری این همایش‌ها این است که افراد بدون دانش و اطلاعات کافی وارد این حوزه نشوند و به دلیل بی‌اطلاعی صدمه نبینند.

مصاحبه با آقای عبدالهی، برگزار کننده رویداد بلاک چین در شیراز

مصاحبه با آقای عبداللهی، برگزار کننده رویداد بلاک چین در شیراز

آقای عبداللهی بیان کرد که تصمیم پیمینت اکسپرس و انجمن بلاک چین ایران بر راه‌اندازی کمیته بلاک چین در شیراز است تا بتوان مباحث تخصصی‌تر را پوشش داد. وی عنوان کرد که در نظر دارد طی یک یا دو سال آینده به صورت مداوم همایش‌هایی در این حوزه برگزار کند تا بعد از این مدت حداقل چندین نفر متخصص بلاک چین در شیراز داشته باشیم.

در آخر عبداللهی گفت:

بلاک چین تنها به حوزه اقتصادی محدود نمی‌شود و در مباحث پزشکی، گردشگری و... کاربردهای بسیاری دارد. ما نباید از دنیا و پایتخت عقب بمانیم.

در انتها به سراغ سه نفر از شرکت‌کنندگان (بازاریاب، برنامه نویس و cofounder یک استارت آپ گردشگری در شیراز) در دومین همایش بلاک چین در شیراز رفتیم تا نظر آن‌ها درباره رویداد را جویا شویم. هر سه این افراد مراسم را مفید ارزیابی کردند و هر سه اتفاق نظر داشتند که مبحث بلاک چین و ارزهای رمزپایه گسترده‌تر از چیزی است که بتوان در یک یا دو همایش دانش آن را کسب کرد بنابراین انتظار داشتند که این برنامه و همایش‌ها ادامه دار و منسجم باشد.

در بین این سه نفر cofounder استارت آپ گردشگری که در همایش قبل هم حضور داشت، مراسم دوم را تخصصی‌تر ارزیابی کرد اما از کمبود منابع اطلاعاتی در این حوزه گله‌مند بوده و انتظار داشت کارگاه‌ها و پل‌های ارتباطی بیشتری در این حوزه فراهم شود.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر