گزارش لحظه به لحظه نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات با خبرنگاران

گزارش لحظه به لحظه نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات با خبرنگاران

نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبرنگاران از ساعت 11 و 15 دقیقه به صورت زنده از آپارات پخش می شود. وزیر ارتباطات به صورت زنده به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد.

نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبرنگاران از ساعت 11 و 15 دقیقه به صورت زنده از آپارات پخش می شود. وزیر ارتباطات به صورت زنده به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد. این نشست اولین نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات است. با گزارش زنده فیسیت همراه باشید.

از زمان آغاز این نشست با شما همراه خواهیم بود.

ساعت 15 : 11

هنوز نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات آغاز نشده است.

ساعت 28 : 11

نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات به ساعت 12 موکول شد.

ساعت 00 : 12

برای پوشش گردشگری در شهرها شمالی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

طبیعتا طراحی شبکه های تلفن همراه با توجه به پیک ظرفیت در ایام گردشگری متناسب نیست. تصمیم گرفته شده است که برای ایام مختلف سال و البته نوروز سیستم های سیار به مناطق گردشگری ارائه شود تا این مشکل تا حدی حل شود. در شمال کشور هم برنامه ریزی شده است و قرار است 

افزایش سرعت اینترنت تا حداقل 20 مگ به کجا رسید؟

adsl می تواند تقریبا 5 درصد از مشترکین را تا 16 مگ سرویس دهد. مفهوم 20 مگ یعنی باید تکنولوژی را تغییر دهیم و به سمت VDSL برویم. این کار نیاز به سرمایه گذاری دارد.تا پایان سال 97 قرار است 2میلیون پورت 20 مگ ارائه دهیم.

چرا به جای دکل مخابراتی از ماهواره استفاده نمی کنیم؟

هر یک ظرفیت خاص خود را دارد ماهواره قابلیت ارائه پهن باند در سرعت بالا را ندارد. ظرفیت ماهواراه فعلی ظرفیت پایینی دارد و البته قیمت زیادی هم دارد. ظرفیت های ماهواره ای هیچ کجا جایگزین دکل مخابراتی نمی شود.

وعده وام 5 میلیاردی برای پیام رسان های بومی به کجا رسید؟

پیام رسان‌های مجاز معرفی شده‌اند تا وام‌های خود را دریافت کنند. ضمانت نامه مشکل اصلی شرکت‌ها است و شرکت‌ها ضمانت نامه معتبر را ندارند. ما باید همه قوانین را رعایت کنیم هم از سمت بانک و هم از سمت  استارت آپ‌ها و واقعا وامی با این شرایط مسائل خود را دارد. این حداکثر تسهیلاتی است که می شد ارائه کرد و تا کنون ارائه شده است.

برای رفع مشکل فیبر نوری که در خلیج فارس با قطعی همراه بود چه راه حلی در نظر گرفته شده است؟

قبلا تمام ارتباطات کشور در جنوب کشور بود ولی الان چگالی ارتباطی را به 13 مرز انتشار دادیم تا در صورت قطعی در یک بخش با مشکل مواجه نباشیم. اما در کل مشکل قطعی فیبر در دریا طبیعی است تنها راه حل تعیین راه‌های جایگزین است که این کار صورت گرفته است.

برنامه برای توسعه زیر ساخت در استان های کمتر توسعه یافته همچون خراسان چگونه است؟

درصد روستا نشین‌ها نسبت به شهرنشین‌ها در خراسان پایین است. در برنامه ششم توسعه گفته شده است که 90 درصد خانوارهای روستایی به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشند و تلاش می‌شود که این اتفاق بیافتد.

چرا شبکه علمی در کشور راه اندازی نمی شود؟

مشکل به اپراتور و تاخیر شبکه و مدلی است که در حال پیگری توسط این اپراتور است . ما به این اپراتور اخطار داده‌ایم و در خرداد 97 ارزیابی می‌کنیم اگر این اپراتور به طور مناسب نتواند کار را به سرانجام برساند تصمیم‌های دیگری گرفته می‌شود.

بحث تولید ارز رمزنگاری شده ملی به کجا رسید؟

بحث ارز مربوط به بانک ملی است ولی ارز دیجیتال به حوزه فناوری ما هم مربوط است. سطح دانش مردم نسبت به دست اندر کاران دولت بهتر است.  فینتک‌ها در حال حاضر حمایت می شه دستگاه هایی که در حوزه مالی قرار دارند باید در حوزه ارز دیجیتالی باید آگاهی داشته باشند. باید یه هم افزایی ایجاد کنیم و برای مسئولین این حوزه و تاثیرگذران در این حوزه این موضوع رو به نمایش بذاریم. اجرا با پست بانک هست و نظارت با پژوهشگاه مالی است.

آیا تصمیمات وزارت ارتباطات در حل عارضه های فرهنگی هم تاثیر گذار است؟

اینترنت ثابت در هیچ کجای دنیا به صورت حجمی ارائه نمی شود. ارائه اینترنت به صورت رایگان در شب باعث شده بود که پیک استفاده از اینترنت، ساعت 1 بامداد باشد این مسئله باعث می شد کاربران که اغلب جوان هم هستند تا نیمه شب برای دانلود بیدار بمانند و صبح با خمودی به سر کار بروند. اما بعد از اجرای طرح اینترنت غیر حجمی باعث شده است که پیک ساعت استفاده از اینترنت به ساعت 11 شب تغییر پیدا کند. بنابراین تصمیمات وزارت ارتباطات در حل عارضه های فرهنگی هم تاثیر گذار است.

چقدر از جوانان دهه 60 در وزارت ارتباطات به کار گمارده شده اند؟

سن مدیریتی تا قبل از انتصابات اخیر تا 10 سال در وزارت ارتباطات پایین آورده ایم. چندین مدیر دهه 60  داریم و از طرفیت های جوانان دهه 60 استفاده می کنیم. جوان گرایی در وزارت ارتباطات بیش از بقیه نهاد ها است. و تلاش می كنيم تا چند سال آینده سن جوان گرایی در مدیران را کاهش دهیم.

رفع فیلترینک یوتیوب و توییتر به کجا رسید؟

وزارت ارتباطات به صورت مستقیم در فیلتر و یا رفع فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی تاثیری ندارد و تنها یه رای برای این مسئله دارد ولی ما همراه پیگیری می کنیم اما در نهایت مرکز ملی نتیجه را اعلام می کند و تا آنجایی که خبر داریم تلاش‌ها و پیگیرهایی در حال انجام است و در نهایت دستگاه‌های مختلف باید به یک تصمیم گیری واحد برسند. اين بخش را به صورت كامل از اين لينك بخوانيد.

چرا کانال شخصی در تلگرام ندارید؟

حضور ما در عرصه رسانه‌ای برای آگاه شدن از نظرات مردم است نه اطلاع رسانی یک سویه اما تلگرام این طور نیست. بنابراین ضرورتی ندیدم که در این شبکه حضوری داشته باشیم.

ارز الکترونیک تلگرام در ایران

اگر بانک مرکزی به این نتیجه برسد که این ارز مخرب است ما با تمام وجود قوانین را اجرا خواهیم کرد و این مسئله به بانک مرکزی برمی‌گردد.

برای رفع نقاط کور روستایی چه کارهایی انجام شده است؟

در دولت قبل تعداد زیادی روستا از پروژه USO استفاده کرده بودند و موضوع مهم اینکه روستایی‌ها بتوانند برای توانمندی خود و مناطق روستا از سرویس اینترنت استفاده کنند و روستاها به فضایی برای درآمدزایی اپراتورها.

پوشش دهی آنتن در نقاط کور

برای رفع نقاط کور شهری نیازمند همکاری با شهرداری هستیم. در واقع باید تجمع دکل های مخابراتی به اندازه ای برسد که این نقاط از بین برود. اما تعارضاتی بین مردم برای محل نصب دکل های مخابراتی وجود دارد که گاها باعث جمع شدن یک دکل می شود. خاموش شدم دکل ها باعث این مشکلات می شود. در نهایت باید اپراتورها و شهرداری برای همکاری مشترک به تفاهم برسند تا کل شهر پوشش داده شود.

نحوه محاسبه قیمت اینترنت

دو مدل نحوه قیمت گذاری داریم، قیمت تمام شده و برگشت سرمایه. هر دو روش در دنیا مرسوم است. جایی که فضای رقابیتی باشد اجازه می دهند رقابت انجام شود  تا کیفیت بهتر شود ما هم در حال انجام این کار هستیم. اما در زمینه اینترنت شبکه خانگی 55 درصد از شبکه در اختیار شرکت مخابرات ایران است که البته به دلیل سرمایه گذاری این شرکت است و این انحصار باعث شده است که قیمت گذاری هم انحصاری شود.

بعد از اجرای مصوبه 266 با همان ارائه اینترنت به صورت غیر حجمی میزان مصرف محتوای داخلی 60 درصد رشد کرده در صورتی که اینترنت 20 در صد رشد داشته است !  بنابراین این مسئله نشان می دهد که سرویس های داخلی در حال رشد هستند.

پروژه دولت الکترونیک به کجا رسید؟

برای اینکه این پروژه به شکل موثر راه اندازی شود ما باید زنجیره خدمات را ایجاد کنیم تا مردم با مراجعه با یک درگاه بتواند به همه خدمات دسترسی داشته باشد. درواقع به جای اینکه مردم را مثل توپ بین دستگاه ها بچرخانیم همه کارها از طریق بستر دولت الکترونیک انجام شود. به این ترتیب مراجعات مردم کاهش پیدا می کند و کاهش مراجعات باعث کاهش فساد اداری می شود اما خب این پروژه مخالفان زیادی دارد و در ابتدا باید ساختار اداری کشور اصلاح شود.

 

راس ساعت 13 این اولین نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات به پایان رسید.

از آنجایی که به صورت آنلاین این نشست خبری پوشش داده شد امکان وجود ایراداتی در بخش هایی از خبر وجود دارد که در اولین فرصت اصلاح می شود.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر