سنسور جدید گوشی های هوشمند قادر به اندازه گیری فشار خون می باشند

سنسور جدید گوشی های هوشمند قادر به اندازه گیری  فشار خون می باشند

محققین موفق به ساخت سنسورهای اندازه گیری فشار خون در گوشی های هوشمند شدند، این سنسورها بسیار در دسترس هستند و بیماران به راحتی در خانه قادر به اندازه گیری فشار خون خود می باشند.

سال‌هاست که دانشمندان در تلاشند تا راهی آسان، سریع و در دسترس برای اندازه‌گیری فشار خون بیابند. حال محققین دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه مری لند موفق به ساخت سنسورهایی برای گوشی‌های هوشمند شدند که قادر هستند فشار خون را اندازه‌گیری کند.
در مقاله ای که در Science Translational Medicine چاپ شده است این محققین در مورد ساخت این سنسور توضیح داده‌اند و گفته‌اند این سنسور فشار خون قادر به جاسازی در گوشی هوشمند است و تنها نیاز به فشار نوک انگشت برای اندازه گیری فشار خون می‌باشد. 
آقای راماکریشنا موکامالا متخصص مهندسی پزشکی در دانشگاه ایالتی میشیگان، که مدیر این تحقیقات است می گوید: 
این دستگاه به علت آسانی و راحتی در استفاده، مردم را به اندازه گیری مداوم فشار خونشان تشویق می کند و به آنها کمک می کند تا بیماری فشار خون بالا را را زودتر تشخیص بدهند. افزایش فشار خون می تواند منجر به بیماری های قلبی و یا سکته شود ولی بیش از نیمی از افرادی که این شرایط را دارند از آن مطلع نیستند. 
این محققین در طراحی شان گوشی هوشمند را مجهز به سنسوری کرده‌اند که شامل دو بخش می‌باشد: photoplethysmograph  یا PPG که یک وسیله اپتیکی ارزان قیمت است و تغییرات حجم خون را اندازه گیری می‌کند و یک مبدل نیروی لایه نازک که فشارخون وارده بر آن را اندازه‌گیری می‌کند. 
کاربر می‌بایست انگشت خود را به شکل خاصی روی این سنسور فشار دهد وسپس الگوریتمی فشار خون شخص را محاسبه می‌کند. 
گروه‌های تحقیقاتی دیگری هم روی این نوع از سنسورهای فشار خون که نیاز به تجهیزات بزرگ ندارند تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند. یکی از روش‌های معمول، زمان گذر پالسی می‌باشد. در این روش سیستم به دو سنسور مجزا نیاز دارد. یک سنسور در کنار قلب قرار می‌گیرد ودیگری در محلی دورتر مانند مچ دست قرار می‌گیرد. سیستم زمان رسیدن سیگنال فشار از قلب تا مچ دست را اندازه می‌گیرد و به این ترتیب فشار خون محاسبه می‌شود. چالش اصلی این روش این است که کاربر هر چند ماه یک بار به منظور جلوگیری از خطای محاسبه باید سیستم را کالیبره کند. نمونه هایی از این نوع سیستم توسط کمپانی‌های مختلف وارد بازار شده است.

آقای راماکریشنا موکامالا می‌گوید اگر سنسور درون گوشی هوشمند جاسازی شود استفاده از آن بیشتر می‌شود زیرا به طور متوسط هر شخص روزانه 2.5 ساعت از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کند. 
تکنولوژی PPG در این سیستم در حال حاضر برای اندازه گیری ضربان قلب استفاده می‌شود. کارکرد PPG به این صورت است که با تابش نور به بافت بدن و اندازه گیری تغییرات نور جذب شده توسط خون، تغییرات حجم خون محاسبه می‌شود. در حال حاضر بسیاری از تلفن های هوشمند و اپلیکیشن های فیتنس به این سیستم برای محاسبه ضربان قلب مجهز هستند. 
نمونه ای که تیم آقای موکالاما ساخته اند بر روی 32 نفر تست شده است که نتایج تست بسیار دقیق می‌باشد. همچنین این سنسورها تمامی استاندارد های IEEE و AAMI را برآورده کرده‌اند. علاوه بر این ها دقت این فشار سنج با نمونه 25000 دلاری برابری می‌کند.  
تقریبا 90 درصد از افرادی که سنسورهای جدید فشار خون را تست کرده‌اند بعد از چند بار امتحان کردن قادر بودند تا شیوه ی صحیح قرار دادن انگشت خود روی آن را یاد بگیرند.
برخی از افراد ممکن است بگویند چک کردن فشار خون توسط فشارسنج های معمول که در تمام داروخانه ها با قیمت کم یافت می‌شود نیز بسیار ساده است و می توان در طول روز یا هفته بارها آن را چک کرد. با این وجود تیم تحقیقاتی آقای راماکریشنا موکامالا معتقد است که زمانی که فشار سنج خون در گوشی هوشمند جاسازی شده باشد کاربران دفعات به مراتب بیشتری فشار خود را چک خواهند کرد.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  

منبع خبر: IEEE Spectrum

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

mforooghii

دوشنبه, 21 اسفند 1396

پیش از این دستبند های هوشمند tty مدل mt88 هم با سنسور امکان اندازه گیری فشار خون رو دارد. برای من هم جالب بود بدون فشار و شل و سفت کردن فشار خون رو میگیره

پاسخ

حسین

دوشنبه, 21 اسفند 1396

ترجمه biomedical engineer میشه «کارشناس یا متخصص مهندسی پزشکی» نه «مهندس بایوپزشکی» که شما ترجمه کردین.

پاسخ

ثبت نظر