رادیاتور ماینینگ QC-1، گرمایشی با طعم ماینینگ

رادیاتور ماینینگ QC-1، گرمایشی با طعم ماینینگ

شرکتی به نام کوارنات رادیاتور ماینینگ QC-1 تولید کرده است. QC-1 در اصل ترکیبی از تجهیزات استخراج ارز دیجیتال (mining) و یک رادیاتور است که علاوه‌بر استخراج ارز دیجیتال، گرمایش منزل را هم فراهم می‌کند!

مدت‌هاست که تب و تاب ارزهای رمزپایه دیجیتال در بین مردم سراسر جهان بالا گرفته است که عامل اصلی آن ارزش گرفتن یکباره بیت کوین و اتریوم و... در سال 2017 بود. همین مسئله باعث شد که افراد زیادی از سراسر دنیا به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال روی بیاورند و یا اینکه شروع به استخراج ارز دیجیتال (mining) کنند.

شاید در نگاه اول استخراج ارز دیجیتال بسیار کم‌هزینه‌تر از خرید این ارزها به نظر برسد اما برای ماینینگ (mining) باید علاوه بر سخت افزار مورد نیاز (که اتفاقا به سرعت عمر آن‌‌ها تمام می‌شود و دیگر کارآمد نخواهند بود) به مسئله اصلی گرمایش توجه شود، گرمایشی که حین استخراج ارزهای دیجیتال (mining) تولید می‌شود زیرا این کار به فعالیت زیادی نیاز دارد و در نتیجهِ فعالیت، گرمای فوق‌العاده زیادی تولید می‌شود.

برای حل مسئله گرمای تولیدی حاصل از استخراج ارزهای رمزپایه همواره از سیستم‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود اما می‌توان از این گرمای تولید شده در اثر ماینینگ (mining) استفاده بسیار بهتری کرد!

رادیاتور ماینینگ QC-1

شرکتی به نام کوارنات محصولی گرمایشی به نام QC-1 تولید کرده است که با یک تیر دو نشان می‌زند. QC-1 در اصل ترکیبی از تجهیزات استخراج ارز دیجیتال و یک رادیاتور است که علاوه‌بر استخراج ارز رمزپایه، گرمایش منزل را هم فراهم می‌کند!

این رادیاتور هیچ فن خنک‌کنننده‌ای ندارد بنابراین ضمن اینکه هیچ سروصدایی ایجاد نمی‌کند، تمام گرمای تولیدی حاصل از ماینینگ را به محیط می‌دهد. ضمنا طراحی QC-1 نسبت به رادیاتورهای قدیمی آهنی، بسیار زیباست که این مسئله خود عاملی برای جذب بیشتر مشتریان خواهد بود.

طراحی رادیاتور ماینینگ QC-1

طراحی رادیاتور ماینینگ QC-1

 

سخت افزار مورد استفاده در QC-1

اگر با کار ماینینگ آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که کارت گرافیک در ماینینگ نسبت به CPU عملکرد بسیار بهتری دارد. با توجه به همین موضوع در رادیاتور ماینینگ QC-1 از دو کارت گرافیک Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 استفاده شده است. با توجه به توان پردازشی این کارت گرافیک‌ها، پیشبینی می‌شود که درآمد ماهیانه حاصل از استخراج ارز دیجیتال توسط QC-1 حدود 120 دلار باشد! البته این میزان درآمد براساس قیمت فعلی اتریوم محاسبه شده است و ضمنا هزینه برق مصرفی هم در نظر گرفته نشده است.

 

کارت گرافیک Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 را می‌توانید با 220 هزار تومان تخفیف از شهر فافا خریداری کنید.

 

قیمت و تاریخ عرضه QC-1

رادیاتور ماینینگ QC-1 حدود 3570 دلار قیمت دارد و از هم اکنون پیش فروش آن آغاز شده است و گفته می‌شود که QC-1 تا قبل از 20 ژانویه به بازار عرضه شود.

آیا خرید این دستگاه توجیه اقتصادی دارد؟

از آنجایی که وسایل گرمایشی برقی یکی از گران‌قیمت‌ترین وسایل برقی خانه هستند، استخراج ارز دیجتال از طریق این سیستم خود نوعی بازگشت سرمایه به نظر می‌رسد. اما مسئله اینجاست که سخت افزارهای قوی ماینینگ (mining) هم بر اثر افزایش سختی شبکه، بعد از مدتی دیگر کارایی سابق را ندارند و برای استخراج ارز دیجیتال دیگر جوابگو نخواهند بود باید دید که این وسیله‌ی گرمایشی و ماینینگ تا چه مدت پاسخگوی نیاز شبکه است و تا کنون هیچ توضیحی درباره این مسئله داده نشده است.

ایده پشت تولید QC-1 و درواقع استفاده از گرمای تولیدی حاصل از پردازش‌های کامپیوتری، ایده جدیدی نیست و حدودا یک سال قبل هم استارتاپی به نام Nerdalize سعی داشت که از گرمای حاصل از فعالیت سرورها برای تامین گرمای مورد نیاز خانه ها استفاده کند.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: theverge


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حمیدرضا

دوشنبه, 21 اسفند 1396

چه خفنه! ببین به چیا فکر می کنن
مرسی جالب بود

پاسخ

سجاد

یک‌شنبه, 27 اسفند 1396

جالبه ولی درآمدی که برمی گردونه اصلا توجیح اقتصادی نداره
چون فقط برای زمستون هم کاربرد داره...

پاسخ

ثبت نظر