ایرانسل و همراه اول به دلیل سرقت اطلاعات کاربران 40 میلیارد ریال جریمه شدند

HI_1520939876.jpg

چندي پيش اخباري درباره سرقت اطلاعات کاربران توسط اپراتورهای تلفن همراه کشور منتشر شده بود كه صحت آن مشخص نبود حالا با اثبات این موضوع بعد از اخطار به اپراتورهای ایرانسل و همراه اول، خطای مورد اشاره رفع شد.

اوایل اسفندماه بود که اخباری درباره سرقت اطلاعات کاربران توسط اپراتورهای موبایل در فضای مجازی خبرساز شد.

طبق گزارش‌هایی که از سمت کاربران موبایلی به دست وزارت ارتباطات رسیده بود، دو اپراتور تلفن همراه امکان تبلیغاتی را ایجاد کرده بودند که هنگام مراجعه مشترک به یک وب‌سایت، شماره او قابل استخراج بود. به این ترتیب لیستی از شماره‌های معتبر موبایل برای تبلیغات در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌گرفت که به‌راحتی و از طریق پیامک می‌توانستند با کاربران ارتباط برقرار کنند.

پيشنهاد فيسيت : سرقت اطلاعات کاربران توسط اپراتورهای تلفن همراه کشور

اگرچه گزارش‌های زیادی در این خصوص اعلام شده بود اما دخیل بودن اپراتورهای موبایل در این مسئله مشخص نبود. حالا بعد از بررسی‌هایی که صورت گرفته است مشخص شده که اپراتورهای موبایل تخلف داشته‌اند. با اثبات این موضوع بعد از اخطار به اپراتورهای ایرانسل و همراه اول، خطای مورد اشاره رفع شد.

طبق گزارش‌هایی از مرکز ماهر اپراتورهای ایرانسل و همراه اول برای ساده کردن فرآیند پرداخت آنلاین، شماره کاربران را به روش Header Enrichment در اختیار برخی شرکت‌های طرف قرارداد می‌گذاشتند. در این میان به دلیل اشتباه در برخی تنظیمات امنیتی، شرایطی ایجاد شده بود که امکان سو استفاده از شماره مشترکان برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی فراهم شده بود.

بعد از برطرف شدن خطای موجود، استفاده از سرویسی که این مشکل را به وجود آورده بود برای بررسی‌های بیشتر و انجام تنظیمات امنیتی کامل‌تر از دسترس خارج شده است.

با این وجود در گزارش‌های مرکز ماهر گفته شده است که اپراتورها به‌صورت عمدی و هدفمند حریم خصوصی مشترکان را نقض نکرده‌اند بلکه در کنترل تنظیمات این سرویس‌ها توسط اپراتورها کاستی و اشتباهاتی صورت گرفته است.

بر اساس این گزارشات دو اپراتور ایرانسل و همراه اول هر یک تا سقف 20 میلیارد ریال جریمه شدند. درنهایت رگولاتوری اعلام کرد که رعایت حقوق مشترکین و حفظ محرمانگی اطلاعات آن‌ها از اصول مصرح در پروانه اپراتورها است و هیچ‌گونه کوتاهی در این حوزه قابل‌پذیرش نیست و وزارت ارتباطات در صورت اثبات تخلف، حسب مقررات و مفاد پروانه اپراتورها اقدام خواهد کرد.

جالب اینجاست که دقیقاً 21 اسفندماه یعنی دو روز پیش بود که این دو اپراتور، رتبه برتر در بین اپراتورهای تلفن همراه را به دست آوردند!

پيشنهاد فيسيت : همراه اول و ایرانسل برترین اپراتورهای تلفن همراه کشور شدند

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: مهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر