اسکن سه بعدی قلب برای تمرین جراحی

اسکن سه بعدی قلب برای تمرین جراحی

اسکن سه بعدی قلب برای تمرین جراحی

اگر جراحان از ساختار این ارگان آن اطلاعات بیش تری داشته باشند و آن را خوب بشناسند درصد موفقیت آن بیش تر می شود و جراحی امن تری خواهد بود.اسکن سه بعدی این ارگان باعث می شود تا جراح حس واقعی لمس این ارگان را تجربه کند تا در حین جراحی دقت بالایی به خرج دهد.

گروهی از محققان و توسعه دهندگان دانشگاه MIT و بیمارستان کودکان بوستون با همکاری هم اسکن سه بعدی قلب را تهیه کرده اند که بسیار شبیه قلب واقعی است.برای این کار از اسکن ام ار آی MRI استفاده شده است تا طرح قلب به دست آید.

اسکن سه بعدی و سپس پرینت قلب بیمار مدت زمان طولانی نمی خواهد و پزشک تنها در سه ساعت می تواند این کار را انجام دهد.زمانی که اسکن MRI انجام می شود دستگاه تصاویر را در ابعاد و جهت های مختلف ثبت می کند تا نزدیک ترین مدل را پردازش و پرینت کند.در این سیستم سعی شده است تا مدل دقیق سه بعدی قلب بدست آید چنان که مرز و ظرافت های بین دهلیزها و ساختار های مختلف قلب مشخص شده است.این ویژگی برای جراحان بسیار کارآمد است مخصوصا در جراحی های دقیق در ساختارهای ظریف قلب که نیاز به شناخت و بررسی آناتومی آن قسمت دارد.اگر قرر بود این مرز بندی بین ساختارهای مختلف قلب به طور دقیق توسط یک انسان انجام شود باید آن فرد هم اطلاعات پزشکی و آناتومی شناسی بالایی می داشت و هم کار ظریف دستی و مجسمه سازی و یا ماکت سازی را به خوبی می دانست تا بتواند یک مدل از قلب را تهیه کند که طبق گفته ی محققان این سیستم مدت زمانی حدود ده ساعت و بیش تر طول می کشید در حالی که تمام پروسه ی بررسی و اسکن و پرینت مدل سه بعدی با دقت بالا حدودا سه ساعت به طول می انجامد.

به هر حال این فناوری و این سیستم هنوز هم بسیار جوان است و نیاز به تحقیقات دارد تا بیش از جایگاه کنونی رشد کند تا مدل های دقیق تری تهیه شود.هفت جراح در بیمارستان کودکان بوستون بر روی مدل های تهیه شده نظتر می کنند و ان ها را بررسی می کنند تا بهترین مدل را تا پایان پاییز معرفی کنند.جراحان به تازگی متوجه شده اند هر چه اطلاعاتشان از عروق و ساختار قلب و قسمتی که مشکل دارد بیش تر باشد زمان درمان کم تر می شود،دقت در جراحی و امنیت جراحی بالاتر می رود و این عوامل مستقیما بر روی آمار مرگ و میر هنگام جراحی قلب و همچنین آمار جراحی های ناموفق قلب تاثیر مستقیم خواهد داشت.

ارغوان ایاز

ارغوان ایاز

ارغوان روانشناسی بالینی خوانده و اکنون دانشجوی ارشد روان سنجی است. عاشق به تمام معنای موزیک، دنیای تکنولوژی ، روانشناسی و هر چیزی است که بتواند توانایی خود را در یادگیری آن محک بزند. او طرفدار سرسخت ویندوز و ویندوز فون است


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر