چگونه حساب کاربری فیسبوک را از اپلیکیشن‌های سوم شخص جدا کنیم؟

چگونه حساب کاربری فیسبوک را از اپلیکیشن‌های سوم شخص جدا کنیم؟

کدام اپلیکیشن‌ها به اطلاعات شخصی شما روی فیسبوک دسترسی دارند و از آن‎ها سو استفاده می‌کنند؟ چگونه از این کار جلوگیری کنیم؟

وقتی که مشخص شد که شرکت کمبریج آنالیتیکا که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده از اطلاعات 50 میلیون کاربر فیسبوک سوء استفاده کرده است این نگرانی برای بسیاری پیش آمد که چه استفاده‌های دیگری از این اطلاعات می‌شود.

اپلیکیشن‌های سوم شخص بسیار زیادی به حساب کاربری فیسبوک شما دسترسی دارند که شاید با این موضوع خیلی راحت نباشید. درضمن ممکن است از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که صاحبان آن‌ها عوض شده و صاحبان جدید اطلاعات شما را به سازمان‌هایی می‌دهند که شما دلتان نمی‌خواهد. 

کمبریج آنالیتیکا اطلاعاتی را از یک ابزار پروفایل تست شخصیتی به نام thisisyourdigitallife دریافت کرده است. این اپلیکیشن چیزی است که بسیاری از افراد بدون فکر اجازه‌ی دسترسی به اطلاعات را به آن می‌دهند. با این روش می‌توانید بفهمید که چه کسی به پروفایل شما نگاه می‌کند و دست اپلیکیشن‌هایی که پایشان را گلیمشان درازتر می‌کنند را کوتاه کنید. 

شما چه چیزی را به اشتراک می‌گذارید؟ 

معمولاً وقتی که می‌خواهید از یک سرویس آنلاین استفاده کنید از شما خواسته می‌شود که یک حساب جدید برای سایت بسازید و یا توسط حساب فیسبوک یا گوگل خود وارد شوید. بیشتر اوقات ما از روش دوم استفاده می‌کنیم چرا که سریع‌تر و راحت‌تر است و تنها کاری که باید بکنیم کلیک کردن روی یک دکمه است اما با این کار ممکن است اطلاعات بسیار زیادی را به اشتراک بگذارید. 

ورود به یک اپلیکیشن با فیسبوک می‌تواند اطلاعات زیادی را درمورد شما به اشتراک بگذارد که برای موسساتی مثل کمبریج آنالیتیکا و تبلیغ کننده‌ها با ارزش است: 

• نام کامل

• لیست دوستان 

• عکس پروفایل

• تصاویر

• تحصیلات

• سابقه کار

کوئیزها و تست‌های شخصیت شناسی به اشتراک گذاشته شده روی فیسبوک نیاز به دسترسی به اطلاعات شما دارند و بسیاری از ما بدون این که فکر کنیم که چرا یک اپلیکیشن طالع بینی نیاز به اطلاعات شخصی ما دارد آن را می‌پذیریم. 

چگونه اپلیکیشن‌ها را قطع کنیم؟ 

برای این که بفهمید چه کسی به اطلاعات شما دسترسی دارد به صفحه‌ی App Settings بروید. شاید برایتان تعجب آور باشد که این لیست چقدر بلند بالاست و در حالی که بعضی از آن‌ها برایتان آشنا باشند بسیاری از آن‌ها را نمی‌شناسید. 

روی هرکدام از این اپلیکیشن‌ها کلیک کنید تا ببینید که چه اطلاعاتی را با توسعه دهندگان این اپلیکیشن‌ها به اشتراک می‌گذارید. شما می‎توانید انتخاب کنید که بعضی از اطلاعات را با یک اپلیکیشن خاص به اشتراک نگذارید البته اگر صفحه‌ی شما عمومی است نمی‌توانید این کار را انجام دهید و باید آن را به طور کامل قطع کنید. 

گزینه‌های موجود که یک اپلیکیشن می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد به توسعه‌گر آن بستگی دارد. اگر به یک اپلیکیشن اجازه داده‌اید که روی دیوار شما چیزی بفرستد اگر آن را حذف کنید پست‌ها نیز حذف خواهند شد. 

اما به خاطر داشته باشید اگر یک اپلیکیشن را حذف کنید توسعه دهنده هنوز هم ممکن است اطلاعات شما را روی فایل داشته باشد. بنا به گفته‌ی فیسبوک تنها راهی که می‌توانید این فایل را حذف کنید این است که شخصاً با توسعه دهنده‌ی اپلیکیشن تماس بگیرید. 

 

اطلاعات کمتری را به اشتراک بگذارید 

اگر نمی‌خواهید اطلاعات فیسبوک خود را با توسعه دهندگان شخص ثالث به اشتراک بگذارید زیر قسمت Apps, websites and plug-ins گزینه‌ی Edit را انتخاب کنید و حساب کاربری خود را از پلتفرم فیسبوک جدا کنید. 

لازم نیست که شما حتماً یک اپلیکیشن را به حساب کاربری فیسبوک خود متصل کنید، چرا که اگر دوستان شما نیز این کار را بکنند باز شرکت‌های شخص ثالث به اطلاعات شما دسترسی پیدا خواهند کرد. بنا به گفته‌ی فیسبوک این دسترسی به اطلاعات باعث می‌شود تا آن‌ها خدمات بهتری را به شما ارائه دهند اما از آنجایی که شما نمی‌توانید بفهمید که به کدام اپلیکیشن‌ها می‌توان اعتماد کرد بهتر است که آن را غیر فعال کنید. برای این کار به  App Settings رفته و گزینه‌ی Edit را که در زیر بخش Apps other people use قرار دارد انتخاب کنید و تیک هر گزینه‌ای را که دوست دارید شخصی نگاه دارید بردارید. 

در نهایت وقتی که توسط فیسبوک به یک حساب متصل می‎شوید حتماً مطمئن شوید که کدام اطلاعات شما را به اشتراک می‌گذارید و آیا ارزشش را دارد یا خیر. 

 

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر