حمله سایبری گسترده به مراکز داده کشور

حمله سایبری گسترده به مراکز داده کشور

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی توییتر خود، حمله سایبری به مراکز داده کشور را تایید کرد.

شب گذشته محمد جواد آذری جهرمی در صفحه شخصی توییتر خود، حمله سایبری به مراکز داده کشور را تایید کرد.

شب گذشته برخی وب سایت‌ها از جمله کافه بازار، دیوار، فافا و... از دسترس خارج شدند. به دنبال بروز اختلالات اینترنتی از این دست در وب سایت‌های کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در توییتر خود رخ دادن حمله سایبری را تایید کرد. وی در توییتی نوشت :

امشب برخی از مراکز داده کشور با حمله سایبری مواجه شده‌اند. مرکز ماهر با یاری این مراکز داده، حمله را کنترل و در حال اصلاح شبکه‌های آنان هستند.

اخبار حاکی از آن است که این حمله، مراکز داده افرانت، شاتل، صبانت، آسیاتک و... را هدف قرار داده بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد علت این حمله توضیح داد:

بررسی‌های اولیه این حمله حاکی از آن است که در تنظیمات مسیریاب‌های مورد حمله قرار گرفته با هک پرچم ایلات متحده اعتراضی درباره انتخاب آمریکا صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات این حمله سایبری را تنها محدود به ایران نمی‌داند بلکه اعلام کرده است که:

دامنه حملات فراتر از ایران است و منشا حملات در دست بررسی است.

توییت وزیر ارتباطات در تأیید حمله سایبری به مراکز داده کشور

توییت وزیر ارتباطات در تأیید حمله سایبری به مراکز داده کشور

البته وی اعلام کرده است که مشکل بیش از 95 درصد از مسیریاب‌هایی که مورد حمله قرار گرفته بودند، رفع شده و دوباره در حال سرویس‌دهی هستند.

برخی علت این حمله را وجود باگی در سوئیچ‌های سیسکو می‌دانند. شرکت سیسکو حدودا 10 روز پیش وجود باگی با عنوان CVE-2018-0171 را در سوئیچ‌های خود هشدار داده بود و آپدیتی را برای رفع این باگ عرضه کرده بود اما برخی بر این باورند که مراکز داده ایرانی وجود این حفره امنیتی را نادیده گرفته و به‌روزرسانی ارائه شده را دریافت نکرده‌اند و به همین دلیل مورد حمله قرار گرفته‌اند.

 

به‌روزرسانی: 18 فروردین ساعت 15

به گزارش مهر به دنبال حمله سایبری که شب گذشته در حدود ساعت 21 به مراکز داده کشور رخ داد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه‌ای درباره این حمله توضیحاتی را ارائه داد. به گفته وی طی حمله شب گذشته 200 هزار سوئیچ را در سراسر دنیا هدف قرار داده بوده است که 3500 سوئیچ در ایران واقع بود.

از بین این 3500 سوئیچ، 550 مورد در تهران و 170 عدد در سمنان، 88 مورد در اصفهان بوده و بیشترین آسیب‌پذیری از نقطه تعداد در شرکت‌های رسپینا، ایزایران و شاتل رخ داده است.

اگرچه هنوز منشأ حمله مشخص نشده است اما این موضوع از طریق مراکز بین‌المللی پیگیری خواهد شد؛ اما با توجه به اینکه در این حمله از پرچم کشور آمریکا و شعاری در خصوص عدم دخالت در انتخابات این کشور استفاده شده و ضمناً این حمله در شب رخ داده است بنابراین به نظر می‌رسد منشأ حمله از منطقه خاورمیانه نبوده است.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر