فیلترینگ تلگرام در اوایل اردیبهشت و فیلتر واتس‌آپ و اینستا به مرور

فیلترینگ تلگرام در اوایل اردیبهشت و فیلتر واتس‌آپ و اینستا به مرور

احتمال فیلترینگ تلگرام در اوایل اردیبهشت‌ماه و فیلتر واتس‌آپ و اینستاگرام به مرور زمان بعد از آن در صورت نپذیرفتن قوانین کشور ایران وجود دارد.

احتمال فیلترینگ تلگرام در اوایل اردیبهشت‌ماه و فیلتر واتس‌آپ و اینستاگرام به مرور زمان بعد از آن و در صورت نپذیرفتن قوانین کشور ایران وجود دارد.


ماجرای فیلترینگ تلگرام یکی از موضوعاتی است که مدت‌هاست در بین اخبار فناوری اطلاعات ایران جا خشک کرده است و از اوایل سال 97 بیشتر از قبل و به‌صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود.

در این مدت بارها و بارها شاهد اخبار ضدونقیض زیادی درباره فیلترینگ تلگرام و یا دفاع از فعالیت تلگرام بودیم، اخباری که حتی در عرض کمتر از یک ساعت خبر قبلی را نقض می‌کردند درواقع تصمیم بر سر فعالیت این پیام‌رسان در کشور کاملاً سردرگم کننده بود.

امروز و برای باری دیگر تلگرام و فیلترینگ آن خبرساز شده است، این بار یکی از اعضای هیئت رئیسه فراکسیون ولایی درباره این موضوع سخن گفته است.

امروز جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی، فیروزآبادی، برگزار شده است.

خبرگزاری ایسنا بعد از این جلسه با یکی از اعضای حاضر مصاحبه‌ای را انجام داده است که در ادامه به مشروح آن می‌پردازیم. ازآنجایی‌که بارها و بارها وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است که تصمیم برای فیلترینگ در دست شورای عالی فضای مجازی است، شاید با وجود حضور فیروز آبادی، دبیر این شورا، بیشتر از قبل بتوان به این خبر اعتماد کرد.

ابوالفضل ابوترابی یکی از اعضای هیئت رئیسه فراکسیون ولایی اعلام کرده است که تلگرام از اوایل اردیبهشت‌ماه بسته می‌شود. به گفته وی اگر پیام‌رسان‌های خارجی مانند اینستاگرام و واتس‌آپ هم قوانین ایران را نپذیرند به مرور بسته خواهند شد.

توجیه فیلترینگ در کشور

ابوترابی برای توجیه موضوع فیلترینگ در کشور گفت که در سراسر دنیا فضای مجازی بر اساس قوانین کشورها اداره می‌شود و برای فعالیت در فضای مجازی دریافت مجوز الزامی است. ابوترابی برای تأیید این حرفش دیگر کشورها جهان همچون کره جنوبی، مالزی، روسیه، انگلیس و فرانسه را مثال زد که با فضای مجازی مخرب برخورد کرده‌اند.

گذشته از اشاره به موضوع فیلترینگ و کنترل فضای مجازی در سایر نقاط دنیا، ابوترابی موضوع فیسبوک و رسوایی اخیرش را هم پیش کشید و با مثال زدن احضار مدیر فیسبوک به کنگره آمریکا گفت:

دنیا اجازه نمی‌دهد که فضای مجازی یله و رها باشد. ما نیز طبق تجربه دنیا بر این موضوع تأکید داریم که باید فضای مجازی در کشورمان حساب شده با مجوز و تحت قوانین جمهوری اسلامی باشد.

پيشنهاد فيسيت : سرانجام تلگرام در روسیه مشخص شد، فيلترينگ

پيشنهاد فيسيت : واکنش پاول دوروف نسبت به فیلترینگ تلگرام در روسیه، دور زدن فیلترینگ از طریق خود برنامه

چه پیام ‌رسان‌هایی مجوز فعالیت در ایران را دارند

ابوترابی، عضو کمیسیون ولایی درباره پیام‌رسان‌هایی که مجوز فعالیت در کشور را دارند گفت که اگر پیام رسان‌های داخلی و خارجی حاضر به رعایت قوانین ایران باشند، می‌توانند فعالیت داشته باشند. به گفته وی تاکنون حدود چهار پیام رسان خارجی برای فعالیت منطبق با قوانین کشورمان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی درباره پیشنهاد به همکاری با تلگرام و سر باز زدن پاول دوروف از این کار گفت که تاکنون بارها با تلگرام پیشنهاد شده است که با توجه به قوانین ایران در کشور فعالیت داشته باشد اما تلگرام حاضر به قبول این شرایط نشده است. اگر تلگرام و یا بقیه پیام ‌رسان‌های خارجی پیرو قوانین ایران باشند می‌توانند در کشور فعالیت داشته باشند.

وی تأکید کرد که بنایی بر فیلتر وجود ندارد و توضیح داد:

ما نمی‌خواهیم پیام رسانی را فیلتر کنیم بلکه شرطمان رعایت قوانین کشورمان است. به همین دلیل برنامه زمان‌بندی وجود دارد تا بعد از تلگرام سایر پیام رسان‌ها همچون اینستاگرام و واتس‌آپ در صورت عدم پایبندی به قوانین ایران به مرور زمان بسته شوند.

تاریخ اعمال فیلترینگ تلگرام و سایر پیام‌رسان‌های خارجی

ابوترابی درباره تاریخ احتمالی اعمال فیلترینگ در کشور اعلام کرد:

طبق شنیده‌ها در آینده نزدیک و احتمالاً اوایل اردیبهشت تمامی پیام رسان‌های خارجی و در وهله اول تلگرام در صورت عدم پذیرش قوانین کشورمان بسته می‌شوند.

افزایش ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی

به گفته ابوترابی ظرفیت پیام رسان‌های داخلی طی چند ماه گذشته افزایش یافته است:

از دی‌ماه تاکنون ظرفیت پیام رسان‌های داخلی 10 برابر افزایش پیدا کرده. پنج پیام رسان داخلی یعنی گپ، بله، ایتا، سروش و ویسپی ازجمله پیام رسان‌های داخلی هستند که با بیشترین ظرفیت در اختیار مردم بوده و می‌توانند تا مرز 85 میلیون نفر را پوشش دهند. قطعاً در آینده نه‌چندان دور کیفیت آن‌ها با کیفیت پیام رسان‌های خارجی همسان می‌شود.

به گفته وی این پیام رسان‌ها زیر نظر بانک ملی، صداوسیما و بخش خصوصی است.

فیلترینگ نسخه‌های غیررسمی تلگرام

نسخه‌های غیررسمی تلگرام همچون موبوگرام و تلگرام طلایی جز پیام‌رسان‌هایی هستند که در ایران طرفداران زیادی دارند. سؤالی که ممکن است برای بسیاری از کاربران این اپ های غیررسمی پیش بیاید فیلترینگ موبوگرام و تلگرام طلایی به دنبال فیلترینگ نسخه اصلی تلگرام است.اما ابوترابی درباره فعالیت نسخه‌های تلگرام داخلی چنین توضیح داد:

موبوگرام و تلگرام طلایی که تحت لیسانس تلگرام فعالیت می‌کنند فعلاً در فاز بسته شدن قرار ندارند چون آن‌ها داخلی‌تر بوده و بک‌آپ داخلی دارند. به همین دلیل تصمیمی برای بسته شدن آن‌ها وجود ندارد.

توصیه به کاربران تلگرام

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان گفت: توصیه ما به مردم آن است که از همین الان پیام رسان داخلی مورد نظرشان را انتخاب و نصب کنند و اعضای کانال‌های تلگرامی‌شان را برای حضور در پیام رسان‌های داخلی تشویق کنند. چون برنامه‌ریزی برای کوچ از پیام رسان خارجی به داخلی وجود دارد.

 

نظرات خود را با ما در ميان بگذاريد.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: ايسنا


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علیرضا

جمعه, 07 اردیبهشت 1397

باشه بهش میگم

پاسخ

ثبت نظر