پیام رسان بومی «بله»، فراتر از یک پیام رسان (امکان تراکنش مالی)

پیام رسان بومی «بله»، فراتر از یک پیام رسان (امکان تراکنش مالی)

پیام رسان ایرانی «بله» برای انجام تراکنش‌های مالی به شبکه شتاب 16 بانک متصل شد و نسخه دسکتاپ این پیام رسان به‌زودی منتشر خواهد شد.

پیام رسان ایرانی «بله» برای انجام تراکنش‌های مالی به شبکه شتاب 16 بانک متصل شد و نسخه دسکتاپ این پیام رسان به‌زودی منتشر خواهد شد.


سال 97 به‌عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شد و ابتدای امسال بحث جایگزینی شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی بیشتر از قبل و به‌صورت جدی‌تر دنبال شد.

این ماجرا تا جایی ادامه یافت که چند روز پیش استفاده از تلگرام در همه ادارات دولتی ممنوع شد و حالا موضوع به مدارس هم راه یافته است.

دراین‌بین پیام رسان‌های داخلی فرصتی یافته‌اند تا بیشتر خود را به کاربران نشان دهند. یکی از این پیام رسان‌های داخلی، پیام رسان بله است که گذشته از خدمات پیام رسانی، سرویس‌های مالی هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به گفته کاظم کیال، مدیر پیام رسان بله، این پیام رسان علاوه بر احتیاجات روزمره، بستری برای توسعه کسب‌وکارها و تسهیل خدمات است. به‌نحوی‌که امکان انتقال، دریافت و پرداخت پول از طریق این بستر فراهم شده است.

یکی از مزایای این پیام رسان نسبت به پیام رسان‌های خارجی همین موضوع امکان تراکنش‌های مالی است زیرا کاربران با استفاده از همین بستر می‌توانند تراکنش‌های بانکی خود را انجام دهند. جالب اینجاست که تاکنون این پیام رسان به 16 بانک کشور متصل شده است و به‌زودی بانک‌های باقی‌مانده هم در این پیام رسان پشتیبانی خواهند شد.

 

امکانات مالی و رسانه‌ای پیام رسان بله

همان‌طور که اشاره شد پیام رسان بله به نحوی ساخته شده است که با همین برنامه می‌توان تراکنش‌های بانکی و مالی داشت. ازجمله امکاناتی که این پیام رسان در اختیار کاربران قرار می‌دهد عبارت‌اند از:

  • امکان خرید و فروش
  • صدور فاکتور برای کاربران به‌صورت شخصی و در کانال
  • جابه‌جایی و انتقال پول

البته این پایان کار توسعه‌دهندگان پیام رسان بله نیست و به گفته مدیر این پیام رسان قرار است به‌زودی امکانات جدیدی در هر دو حوزه مالی و رسانه به این برنامه اضافه شود:

به‌زودی امکاناتی به این نرم‌افزار کاربردی افزوده می‌شود تا مدیریت کسب‌وکارها تسهیل شود. در همین حال یک سری خدمات را برای رسانه‌ها توسعه خواهیم داد تا اپلیکیشنی تعاملی را شاهد باشیم؛ درحال حاضر امکان لایک کردن وجود دارد و امکان کامنت گذاشتن نیز به‌زودی اضافه خواهد شد.

 

پیام رسان بله و دولت الکترونیک

مدیر پیام رسان بله درباره ظرفیت این پیام رسان برای پیشبرد و همکاری با پروژه دولت الکترونیک توضیح داد:

از طریق زیرساخت بات این پیام رسان، ظرفیت اتوماسیون خدمات دولت الکترونیک وجود دارد. در حال حاضر خدمت بانک‌آفیسر بانک ملی روی این پیام‌رسان ارائه شده و مشتاقیم به‌زودی خدمات شهرداری، پلیس +10 و ... نیز روی این پیام‌رسان فعال شود. ضمن اینکه در حال حاضر بعضی خدمات بانکی مانند اعلام موجودی، استعلام و پرداخت قبوض و ...، روی این پیام‌رسان فعال است.

با این امکان، دیگر این پیام رسان فراتر از بستری برای ارسال پیام خواهد بود و درگاهی برای امور جاری و اداری مردم و ایجاد رابطه تعاملی مردم با کسب‌وکارها و ادارات دولتی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هلدینگ فناوری سداد وابسته به بانک ملی در این پیام رسان سرمایه‌گذاری کرده است، تأکید کرد:

با توجه به اینکه در این پیام رسان از زیرساخت‌های امنیتی بانک ملی استفاده شده است، عملیات انتقال بانکی با رعایت جوانب امنیتی و رمزنگاری‌شده، صورت می‌گیرد و در آن استانداردهای مدنظر رعایت شده است.

وی درباره امنیت این پیام رسان توضیح داد:

تائید اینکه انتقال پول در اپلیکیشن «بله» از طریق خود فرد انجام شود در این پیام رسان وجود دارد و با توجه به اینکه بستر این تعاملات مستقیماً به درگاه بانکی متصل است، امکان پیگیری فعالیت‌های مالی و جلوگیری از کلاه‌برداری ممکن خواهد بود.

اگر به یاد داشته باشید چندی پیش قرار بود که دسترسی کاربران به کدهای USSD برای تراکنش‌های مالی ازجمله خرید کارت شارژ و یا پرداخت قبوض و... قطع شود زیرا در اطلاعاتی که از طریق این سرویس ارسال می‌شد به‌صورت اصطلاحاً Plain text و بدون رمزگذاری بود. همین مسئله نگرانی‌های امنیتی را به وجود آورده بود تا جایی که تصمیم گرفته شد دسترسی به این کدها قطع شود. ازآنجایی‌که در آن زمان جایگزینی برای این سرویس در دست نبود مسئله قطع دسترسی به کدهای USSD به تعویق افتاد.

حالا و با وجود امکاناتی که پیام رسان بله فراهم می‌کند، ممکن است به این پیام رسان به چشم جایگزینی برای کدهای USSD نگاه شود.

پيشنهاد فيسيت : کدهای USSD از دسترس خارج می‌شوند

 

اولویت‌های پیام رسان بله

مدیر پیام رسان داخلی «بله» اولویت‌های این پیام رسان را به این شکل بیان کرد:

اولویت پیام رسان بومی «بله» ایجاد زیرساخت‌های فنی، پایگاه داده در جهت سهولت پیام رسانی در کنار ایجاد زیرساخت‌های مالی و کسب‌وکار است و زمانی که به یک پایداری منطقی برسد، سایر ویژگی‌ها به این اپلیکیشن افزوده می‌شود.

اپلیکیشن «بله» هم‌اکنون بیش از یک میلیون کاربر دارد و بر اساس آخرین آمارها که مربوط به پایان سال 96 می‌شود، حدود 1600 میلیارد تومان تراکنش مالی از بستر این پیام رسان مبادله شده است.

نسخه اندرویدی پیام رسان بله هم‌اکنون در کافه بازار و گوگل پلی استور موجود است اما اپل این برنامه را روی اپ استور خود حذف کرده است بااین‌وجود کاربران آیفون می‌توانند از طریق این لینک برنامه را دانلود کنند. ضمناً نسخه دسکتاپ پیام رسان «بله» به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: مهر


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

amir29

یک‌شنبه, 02 اردیبهشت 1397

همینطوری برای پیام ساده امنیت ندارن چه برسه به امکانات مالی !!!!
به اندازه کافی موسسه ها دزدی کردن حالا پیام رسان هم اضافه شد !!!!

پاسخ

Noroz

یک‌شنبه, 02 اردیبهشت 1397

چرا همه پیام رسانهای بومی در قسمت ارسال فایل مشکل دارن؟
عکس رو وقتی از طریق گزینه برای چاپ ارسال میکنم افشرده میکنه و کیفیتش افت میکنه! نمی خوام zip کنم ....
نسخه دکستاپ و آنلاین همه جای کار داره...

پاسخ

mehdi

یک‌شنبه, 02 اردیبهشت 1397

واقعا منقلب شدیم...

پاسخ

ثبت نظر