3 پیام رسان بومی وام 5 میلیاردی دریافت کردند

3 پیام رسان بومی وام 5 میلیاردی دریافت کردند

سه پیام‌رسان بومی موفق به دریافت وام 5 میلیاردی از این وزارت ارتباطات شدند.

سه پیام‌رسان بومی موفق به دریافت وام 5 میلیاردی از این وزارت ارتباطات شدند.


یکی از مهم‌ترین رخ داده‌های جدی سال 97 در حوزه فناوری اطلاعات، مسئله حمایت از پیام رسان‌های بومی بود، مسئله‌ای که مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در دستور کار چندین دستگاه دولتی قرار گرفت و برای هر دستگاه وظایفی تعیین شد.

در این تقسیم وظایف که برای حمایت از این پیام رسان‌های داخلی صورت گرفت، فراهم کردن زیرساخت مناسب، پهنای باند و ارائه تسهیلات به شرکت ارتباطات زیرساخت محول شده بود.

به گزارش مهر به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکنون وزارت ارتباطات از نظر فنی حمایت‌هایی را از پیام رسان‌های بومی انجام داده است تا جایی که بخشی از امکانات مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات به پیام رسان‌های بومی اختصاص یافته است.

بااین‌وجود حمایت از پیام رسان‌های بومی به تخصیص منابع فیزیکی ختم نشده است بلکه سرائیان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از پرداخت وام به پیام رسان‌های بومی خبر داده است. جالب اینجاست که برای هر پیام رسان 5 میلیارد تومان وام در نظر گرفته شده است که سه مورد از پیام رسان‌ها این وام را دریافت کرده‌اند و یکی از پیام رسان‌ها در مراحل پایانی دریافت وام 5 میلیاردی قرار دارد. سرائیان درباره وام‌های عرضه شده به پیام رسان‌ها توضیح داده است :

طبق آخرین بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی، سه پیام‌رسان بومی وام 5 میلیارد تومانی به‌عنوان تسهیلات دریافت کرده‌اند. همچنین یک پیام‌رسان نیز در مرحله پایانی دریافت این تسهیلات قرار دارد و تنها یکی از پیام‌رسان‌ها به دلیل مشکل ضمانت‌نامه، هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده است.

 

اگرچه حمایت از پیام رسان‌های بومی از نظر مالی امری مهم است اما بیشتر از هر چیزی لازم است که زیرساخت موردنیاز برای فعالیت‌های پیام رسان‌های بومی تأمین شود. این مسئله تنها به پیام رسان‌ها محدود نمی‌شود بلکه تمامی سرویس‌های ایرانی نیاز به بهبود زیرساخت هستند.

از مدتی پیش اعلام شد که تعرفه اینترنت بومی به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود و تعرفه اینترنت پیام رسان‌های بومی، یک‌سوم اما تنها کاهش تعرفه اینترنت برای استفاده از سرویس‌های ایرانی کافی نیست. اگرچه کاهش هزینه کاربر مسئله مهمی است اما مهم‌تر از آن امکان سرویس‌دهی پیام رسان‌ها و سایر سرویس‌های داخلی است.

پيشنهاد فيسيت : تعرفه اینترنت برای پیام‌رسان‌های داخلی یک سوم شد

پيشنهاد فيسيت : تعرفه همه سایت‌های داخلی نیم بها می‌شود

برای نمونه سرورهای پیام رسان‌های داخلی باید ظرفیت کافی برای مراجعه کاربران را داشته باشد، مسئله‌ای که پیش از این در پیام رسان ایتا شاهد آن بودیم و این پیام رسان بعد از مراجعات زیادی که به آن صورت گرفته بود دیگر توان ثبت‌نام کاربر جدید را نداشت.

به‌عنوان یک نمونه دیگر به مترجم سه زبانه ملی، ترگمان می‌توانیم اشاره کنیم. این سرویس به‌عنوان اولین کالای ایرانی باکیفیت از سمت وزیر ارتباطات معرفی شد اما بعد از مراجعات زیادی که به این مترجم صورت گرفت، ترگمان توان پاسخ‌گویی به این تعداد کاربر را نداشت.

پيشنهاد فيسيت : ترگمان به عنوان اولین کالای باکیفیت ایرانی در حوزه فناروی اطلاعات تعیین شد

با این اوصاف تأمین زیرساخت ازجمله بهبود و ارتقا دیتا سنتر مسئله‌ای حائز اهمیت است و باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد زیرا در حال حاضر یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در حوزه فعالیت سرویس‌های ایرانی با آن مواجه هستیم، همین پاسخ‌گو نبودن این سرویس‌ها در شرایط هجوم تعداد زیادی از کاربران است.

نظر شما دراین‌باره چیست؟ به نظر شما از چه جهاتی می‌توان از پیام رسان‌های بومی و سرویس‌های ایرانی حمایت کرد؟ مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر