خسارت ناشی از حمله واناکرای، سازمان بهداشت انگلیس را به استفاده از ویندوز 10 واداشت

خسارت ناشی از حمله واناکرای، سازمان بهداشت انگلیس را به استفاده از ویندوز 10 واداشت

سازمان بهداشت و امور اجتماعی انگلیس (NHS) به دلیل خسارت شدید ناشی از حمله واناکرای در سال گذشته، به ویندوز 10 مهاجرت می‌کند.

سازمان بهداشت و امور اجتماعی انگلیس (NHS) به دلیل خسارت شدید ناشی از حمله واناکرای در سال گذشته، به ویندوز 10 مهاجرت می‌کند.


سال 2017 سالی پر از اتفاقات مهم در حوزه فناوری اطلاعات در سراسر دنیا بود. یکی از اتفاقاتی که دنیای IT را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد، حمله گسترده واناکرای بود که سیستم‌های زیادی را در سراسر دنیا مورد حمله قرار داد.

 

همه چیز درباره باج افزار واناکرای

باج افزار واناکرای که در اواخر اردیبهشت‌ماه سال 96 به‌صورت جدی کامپیوترهای سراسر دنیا را هدف قرار داد، فایل‌های سیستم قربانی را رمز کرده و در مقابل بازگرداندن اطلاعات، از کاربر درخواست 3000 دلار، آن هم در غالب بیت کوین را داشت. این باج افزار تنها سه روز به کاربر فرصت می‌داد تا مبلغ درخواستی را بپردازد و بعد از این مهلت، مبلغ درخواستی باج افزار دو برابر می‌شد و نهایتاً بعد از گذشت 7 روز به‌طور کامل داده‌های قربانی حذف می‌شد.

این باج افزار برای نخستین بار سازمان بهداشت و امور اجتماعی انگلیس (NHS) را مورد حمله قرار داد و طی مدت 24 ساعت توانست در سراسر دنیا منتشر شود. جالب است بدانید واناکرای در مدت 1 ساعت 3600 کامپیوتر را آلوده می‌کرد، یعنی هر ثانیه یک کامپیوتر!

این باج افزار از باگ امنیتی SMB در نسخه‌هایی از ویندوز که پچ امنیتی را دریافت نکرده بودند سو استفاده می‌کرد. جالب است بدانید که بیشتر قربانیان این باج افزار (بیش از 98 درصد) را کامپیوترهای دارای سیستم‌عامل ویندوز 7 تشکیل می‌دادند.

 

سازمان NHS اولین قربانی واناکرای

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از اولین و بزرگ‌ترین قربانیان باج افزار واناکرای سازمان بهداشت و امور اجتماعی انگلیس (NHS) بود تا جایی که یک‌سوم از اعتبار این سازمان را به خطر انداخت. همین موضوع عاملی شد تا سازمان NHS بیش از پیش به مسئله امنیت توجه نشان دهد.

 

مهاجرت سازمان NHS به ویندوز 10 به دنبال خسارت شدید از واناکرای

سازمان بهداشت و امور اجتماعی انگلیس (NHS) که یک‌روزه دچار چنین خسارت بزرگی شد، حالا برای اینکه دوباره اتفاقاتی ازاین‌دست رخ ندهد، تصمیم گرفته است که به استفاده از ویندوز 10 روی بیاورد.

دلیل اصلی این سازمان برای مهاجرت به ویندوز 10، وجود ابزارهایی همچون مایکروسافت اج (مرورگری که مایکروسافت مدعی امنیت آن است) و ویندوز دیفندر (آنتی‌ویروس اختصاصی ویندوز 10) است.

دلیل اصلی سازمان بهداشت و امور اجتماعی انگلیس (NHS) برای مهاجرت به ویندوز 10 جلوگیری از حملات آینده شدید و آسیب‌رسان است. از طرفی سرویس امنیتی Sophos طی حمله واناکرای به‌خوبی توانست در مقابل این مشکل مقاوم باشد بنابراین بعید نیست که این سازمان در کنار ویندوز دیفندر بخواهد از Sophos هم استفاده کند. بااین‌وجود هنوز اطلاعاتی دراین‌باره در دست نیست.

 

پيشنهاد فيسيت : نگذارید واناکرای دوباره تکرار شود!

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ و در كانال سروش ما با آی دی faceit_mag@ همراه باشید.

منبع خبر: bleepingcomputer و فيسيت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر