آپدیت آوریل ویندوز 10 منتشر شد، قابلیت‌های اضافه شده چیست

آپدیت آوریل ویندوز 10 منتشر شد، قابلیت‌های اضافه شده چیست

بعد از چند هفته تاخیر بالاخره آپدیت آوریل ویندوز 10 با قابلیت‌هایی همچون تایم لاین (Time line)، فوکس اسیست و... منتشر شد.

مایکروسافت بنا داشت که امسال آپدیت جدید ویندوز 10 را با نام آپدیت کرییتور بهاره ویندوز 10 در تاریخ 10 آوریل، راهی باراز کند اما به دلیل وجود باگ امنیتی، عرضه این به‌روز‌رسانی چند هفته به تاخیر افتاد و بالاخره روز گذشته آپدیت آوریل ویندوز 10 با قابلیت‌های جالبی عرضه شد.

آپدیت آوریل ویندوز 10 به جز یک تغییر بزرگ و البته کاربردی که تایم لاین (TimeLine) نام دارد، با تغییرات جزیی همراه است که این قابلیت‌های جدید افزوده شده در عین حال که تغییر چندانی در ویندوز 10 ایجاد نمی‌کنند، کار با این سیستم‌عامل را ساده‌تر و روان‌تر از قبل می‌کنند.

با فیسیت همراه باشید تا برترین قابلیت‌های اضافه شده به آپدیت آوریل ویندوز 10 را با هم بررسی کنیم.

تایم لاین (TimeLine)

مهم‌ترین قابلیتی که با آپدیت آوریل به ویندوز 10 آمده است قابلیت تایم لاین (TimeLine) است که جایگزینی برای دکمه Task view است. این دکمه لیست برنامه‌هایی که در حال اجرا بودند را برای شما نمایش می‌داد اما تایم لاین امکانات فوق‌العاده کامل‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

قابلیت تایم لاین علاوه بر نمایش لیست برنامه‌های در حال اجرا، لیست برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که طی 30 روز گذشته انجام داده‌اید را هم نمایش می‌دهد. جالب اینجاست که این فعالیت‌ها و برنامه‌ها در دستگاه‌های مختلفی که از آن استفاده می‌کنید و همگام‌سازی می‌شود. بنابراین به‌راحتی می‌توانید به فایل وردی که در لپ تاپتان در حال ویرایش آن بودید، روی دسکتاپ خود دسترسی داشته باشید! البته این نکته را در نظر داشته باشید که در هر دو سیستم باید با یک حساب وارد شده باشید.

کاربردهای قابلیت تایم لاین به این جا ختم نمی‌شود؛ بلکه مایکروسافت برای کاربران اندروید و iOS هم در آپدیت آوریل ویندوز 10 برنامه‌هایی دارد. شما می‌توانید قابلیت تایم لاین را با نسخه اندروید یا iOS مایکروسافت اج ادغام کنید و به این ترتیب می‌توانید روی دسکتاپتان به تاریخچه مرورگر خود در موبایل دسترسی داشته باشید.

ضمنا نگران مسئله حریم خصوصی هم نباشید زیرا به صورت پیش‌فرض مایکروسافت همگام‌سازی دستگاه‌ها را غیرفعال کرده است ضمنا می‌توانید به صورت دستی هم تاریخچه فعالیت‌های خود را غیرفعال کنید.

دیکته صوتی

مایکروسافت با عرضه آپدیت آوریل ویندوز 10 قابلیت کاربردی دکته صوتی را به ویندوز 10 آورده است. برای استفاده از این قابلیت کافی است دکمه‌های ویندوز و H را به صورت همزمان بفشارید تا قابلیت دیکته صوتی درون هر اپلیکیشنی برای شما فراهم شود. برای نمونه می‌توانید با این ابزار در ورد تنها با صحبت کردن متن مورد نظر را وارد کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه میکروفون شما بهتر باشد قابلیت دیکته صوتی بهتر عمل خواهد کرد.

قابلیت دیکته صوتی در آپدیت آوریل ویندوز 10

قابلیت دیکته صوتی در آپدیت آوریل ویندوز 10

خاموش کردن صدای تب‌ها

مایکروسافت همواره به دنبال راهی است تا بتواند کاربران مرورگر اج را افزایش دهد، به همین دلیل احتمالا کروم، که در حال حاضر محبوب‌ترین مرورگر است را الگو قرار داده است. اخیرا کروم به قابلیتی برای ساکت کردن تب‌ها مجهز شده است که صدای تب‌های پر سر و صدا که موسیقی و یا ویدیو پخش می‌کنند را می‌بندد. حالا مایکروسافت با آپدیت آوریل 2018 این قابلیت را به مرورگر اج اضافه کرده است. با این وجود حقیقت این است که هنوز هم اج کمبودهای زیادی دارد و نمی‌تواند با گوگل کروم رقابت کند.

اپلیکیشن‌های تحت وب پیشرو

یکی از بخش‌هایی که با آپدیت آوریل 2018 به ویندوز 10 راه یافته است، اپلیکیشن‌های تحت وب پیشرو یا همان PWA ها هستند. این برنامه‌ها درواقع اپ‌های تحت وبی هستند که از پشتیبانی کامل گوگل، اپل و مایکروسافت در سیستم‌عامل‌های موبایلی و دسکتاپ برخوردارند. در حال حاضر اطلاعات چندانی درباره این برنامه‌ها نداریم اما احتمالا در کنفرانس بیلد مایکروسافت در ماه می توضیحات بیشتری درباره PWAها خواهیم شنید.

تنظیم مناسب مقیاس برنامه‌ها

یکی از مشکلاتی که همواره در ویندوز با آن مواجه بودیم تار شدن برنامه‌ها بسته به نوع مانیتور بود و یا اینکه شاهد کوچک شدن بیش از حد آن‌ها بودیم اما مایکروسافت با آپدیت آوریل ویندوز 10 این مشکل را حل کرده است. بنابراین از این به بعد مایکروسافت مقیاس برنامه‌ها را به نحوی تنظیم می‌کند که نه تار شوند و نه بیش از اندازه کوچک.

اتصال سریع به بلوتوث

مایکروسافت در آخرین نسخه ویندوز 10 امکانی فراهم آورده است تا به سرعت بتوانید به دستگاه‌های بلوتوثی مانند موس بلوتوث وصل شوید. به این ترتیب که نوتیفیکیشنی برای شما نمایش داده می‌شود و با کلیک بر روی آن به سرعت می‌توانید جفت‌سازی را انجام دهید.

در حال حاضر قابلیت جفت‌سازی سریع بلوتوث تنها در موس‌های سرفیس Precision پشتیبانی می‌شود اما مایکروسافت در نظر دارد با کمپانی‌های دیگری همچون لاجیتک نیز برای همه‌گیر شدن این قابلیت همکاری داشته باشد.

اتصال سریع به دستگاه‌های بلوتوثی در آپدیت آوریل ویندوز 10

اتصال سریع به دستگاه‌های بلوتوثی در آپدیت آوریل ویندوز 10

 

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن ویندوز دیفندر

ویندوز دیفندر یکی از ویژگی‌های امنیتی خوب ویندوز 10 به شمار می‌رود اما یک مشکل اساسی دارد، ویندوز دیفندر بعد از هر بار اسکن موفق سیستم، نوتیفیکیشنی نمایش داده و این موضوع را به شما اطلاع می‌دهد، نوتیفیکشن‌هایی که گاه و بی‌گاه ظاهر می‌شوند و تمرکز شما را از بین می‌برند. حالا با آپدیت آوریل ویندوز 10 این مشکل نیز حل شده است و به‌راحتی می‌توانید اعلان‌های ویندوز دیفندر را غیرفعال کنید.

اشتراک سریع فایل با دستگاه‌های نزدیک

مایکروسافت در آپدیت آوریل 2018 قابلیت جدیدی برای به اشتراک‌گذاری سریع فایل، تصویر و یا حتی صفحه وب با سیستم‌های ویندوز 10 که نزدیک به شما هستند در نظر گرفته است. این قابلیت بر بستر بلوتوث کار می‌کند و عملا شبیه به قابلیت ایردراپ اپل است.

قابلیت اشتراک سریع فایل به صورت پیش‌فرض در سیستم غیرفعال است. ضمنا مایکروسافت در نظر دارد در آینده نزدیک امکانات شخصی‌سازی را به این قابلیت اضافه کند مثلا در آینده می‌توانید مشخص کنید که تنها از کانتکت‌های خود فایل دریافت کنید و... .

اشتراک سریع فایل با دستگاه‌های نزدیک در آپدیت آوریل ویندوز 10

اشتراک سریع فایل با دستگاه‌های نزدیک در آپدیت آوریل ویندوز 10

 

فوکس اسیست

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌هایی که با آپدیت آوریل 2018 به ویندوز 10 آمده است قابلیت فوکس اسیست است. این قابلیت در اصل قابلیتی هوشمندانه است که حالت مزاحم نشوید ویندوز 10 (do-not-disturb) را متحول کرده است.

بگذارید ساده‌تر توضیح دهیم. حتما برای شما هم پیش آمده است که حین یک ارائه مهم و یا حین بازی نوتیفیکیشن‌هایی را از تلگرام، وب سایت‌های خاص، ایمیل و... دریافت کرده باشید، این مسئله برای بسیاری از ما آزاردهنده است و احتمالا همه ما می‌خواهیم در مواقعی هیچ نوتیفیکیشنی دریافت نکنیم و آخرین نسخه ویندوز 10 با مجهز شدن به قابلیت فوکس اسیست این امکان را برای شما فراهم کرده است.

ضمنا می‌توانید برنامه‌هایی که برایتان مهم هستند را هم استثنا قرار دهید تا همیشه نوتیفیکشن آن را دریافت کنید.

تعیین میزان عملکرد کارت گرافیک برای هر بازی

مایکروسافت در آخرین نسخه ویندوز 10، گیمرها را هم از یاد نبرده است و قابلیتی کاربردی برای این دسته از افراد تعیین کرده است.

اگر شما هم یک گیمر هستید که از ویندوز 10 استفاده می‌کنید از حالا به بعد می‌توانید برای هر بازی، میزان عملکرد کارت گرافیک را منحصرا مشخص کنید. این قابلیت برای حالتی کاربرد دارد که کارت گرافیک شما عملکرد بسیار خوبی دارد اما برخی بازی‌ها به این درجه از کیفیت نیاز ندارند بنابراین برای اینکه عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید، عملکرد کارت گرافیک را در حالتی معمولی‌تر قرار دهید.

برای دسترسی به این قابلیت کافی است وارد بخش تنظیمات اصلی ویندوز 10 شوید و سپس به قسمت graphics settings بروید.

ضمنا در آپدیت آوریل ویندوز 10 نوار ایکس باکس هم باز طراحی شده است و تمی سفید یا مشکی به آن اضافه شده است.

تغییرات مربوط به گیمینگ در آپدیت آوریل ویندوز 10

تغییرات مربوط به گیمینگ در آپدیت آوریل ویندوز 10

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ و كانال سروش ما با آيدي faceit_mag@ همراه باشید.

منبع خبر: theverge


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

فرشاد

پنج‌شنبه, 13 اردیبهشت 1397

ممنون.. عالی

پاسخ

ثبت نظر