لنزی که مشکل کور رنگی را حل می‌کند ساخته شد

لنزی که مشکل کور رنگی را حل می‌کند ساخته شد

از هر 12 آقا یک نفر و از هر 200 خانم 1 نفر به مشکل کور رنگی دچار هستند اما لنزی برای اصلاح این مشکل ساخته شده است

یکی از شایع‌ترین مشکلات چشمی در بین مردم سراسر دنیا مشکل کور رنگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً از هر 12 مرد 1 نفر از مشکل کور رنگی رنج می‌برد. جالب است که این مشکل در خانم‌ها درصد بسیار کمتری دارد درواقع از هر 200 خانم یک نفر به مشکل کور رنگی دچار است.

خوشبختانه محققان دانشگاه بیرمینگهام انگلیس موفق به ساخت لنز تماسی شده‌اند که تا حد زیادی مشکل کور رنگی را حل می‌کند.

هر لنز دارای رنگی است که طول موج‌های خاصی از نور را بلاک می‌کند. به‌این‌ترتیب یکی از عمده‌ترین دلایل کور رنگی را برطرف می‌کند. درواقع خوشه‌هایی از سلول‌های چشم که optical cones نام دارند باعث می‌شود که نور توسط چشم دریافت شود. هر cone یک طول موج خاص از نور را در دریافت می‌کند و این coneها در کنار هم باعث می‌شوند که تصوری صحیح از رنگ‌های مختلف داشته باشیم.

در بین coneهای مختلف دو cone به صورت هم‌زمان طول موج مشابهی از رنگ‌های سبز و قرمز را دریافت می‌کنند. لنزهای جدید طول موج مشخصی از این دو رنگ سبز و قرمز را مسدود می‌کنند و به‌این‌ترتیب مشکل بخش عظیمی از افرادی که از کور رنگی رنج می‌برند را حل می‌کند زیرا بیشترین مشکل در تشخیص تن‌های مختلف این دو رنگ است.

این لنز تنها برای افرادی که دچار کور رنگی هستند کاربرد ندارد بلکه افراد عادی هم می‌توانند از این لنز استفاده کنند زیرا این لنز با افزایش کنتراست بین رنگ‌ها، دید بهتری به افراد می‌دهد.

البته این نخستین باری نیست که راه‌حلی برای مشکل کور رنگی ارائه شده است. پیش از این نیز عینک‌هایی برای اصلاح مشکل کور رنگی ساخته شده بود اما مسلماً افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند از عینک استفاده نکنند و این لنز می‌تواند برای آن‌ها کاملاً کاربردی باشد. ضمناً این لنز جدید اصلاح کور رنگی بسیار ارزان قیمت‌تر از عینک‌های موجود در این زمینه هستند.

گذشته از این موضوع در ساخت این لنز اصلاح کور رنگی، از موادی استفاده شده است که به‌هیچ‌وجه به سلامت چشم بیمار آسیبی نمی‌رساند بنابراین نگران سلامت چشم هم نباشید.

 

اخبار مرتبط:

لنز چشمی که با پلک زدن زوم می‌شود؛ موفقیت دیگری برای دانشمندان

منبع خبر: digitaltrends


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

post

یک‌شنبه, 16 اردیبهشت 1397

نمیدونم شاید هم خدیجه راست میگه . . . وhلا بوخودا تکونولوژی من و تو که نداره

پاسخ

ثبت نظر