استفاده از موتورهای جستجوی بومی در دستگاه‌های دولتی الزامی می‌شود

استفاده از موتورهای جستجوی بومی در دستگاه‌های دولتی الزامی می‌شود

موتورهای جستجوی بومی یکی از دست آوردهای اخیر فناوری اطلاعات کشور است. دو موتور جستجو بومی پارسی جو و یوز در حال حاضر آماده به‌کارگیری در دستگاه‌های دولتی هستند.

همان‌طور که در جریان هستید سال 97 به نام سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شد و البته حوزه فناوری اطلاعات هم یکی از زمینه‌هایی است که به‌شدت می‌تواند در تحقق این هدف کارساز باشد. البته مدت‌هاست که کارهای زیادی درزمینهٔ پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات در کشور در حال انجام است. به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حال حاضر پروژه جویشگر ملی است که اخیراً فاز اول آن به اتمام رسیده است.

ازجمله نتایج این پروژه دو موتور جستجوی بومی است که در حال حاضر به مرحله خوبی رسیده‌اند و قابلیت استفاده دارند. این دو موتور جستجو بومی پارسی جو با آدرس parsijoo.ir و یوز با آدرس yooz.ir هستند. البته طی بررسی‌هایی که فیسیت درباره روند عملکرد این دو موتور جستجوی بومی انجام داد به این نتیجه رسیدیم که موتور جستجو بومی پارسی جو به‌مراتب بهتر و کامل‌تر از موتور جستجو بومی یوز است.

اگرچه این موتورهای جستجو بومی در حد مناسبی هستند اما نیاز به حمایت دارند. ازاین‌رو معاون وزیر ارتباطات، رسول سراییان، اعلام کرده است که در حال تهیه دستورالعملی است تا دستگاه‌های دولتی ملزم به استفاده از موتورهای جستجوی بومی شوند. وی در این خصوص توضیح داد:

توسعه و ترغیب کاربران به استفاده از موتور جستجو بومی در دستور کار قرار دارد .بر این اساس مجری این پروژه را در سازمان فناوری اطلاعات منصوب کردیم تا نسبت به برنامه‌ریزی برای کاربردی شدن این پروژه در کشور اقدام لازم صورت گیرد.

در این زمینه در حال تدوین دستورالعملی هستیم تا استفاده از موتورهای جستجوی بومی در دستگاه‌های اجرایی الزامی شود و همچنین مردم و کاربران نیز ترغیب به استفاده از این پروژه ملی شوند.

بخشی از این دستورالعمل باید در وزارت ارتباطات به تصویب برسد و مورد موافقت وزیر ارتباطات قرار گیرد، در همین حال بخشی از آن را نیز به هیئت‌وزیران می‌بریم تا به تصویب برسد.

معاون وزیر ارتباطات امید دارم تا چند ماه آینده حمایت‌های خوبی از موتورهای جستجو بومی رخ دهد:

پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود سه ماه آینده اتفاقات خوبی در حوزه کاربردی کردن موتور جستجوی بومی در کشور اتفاق بیفتد و بتوانیم قابلیت‌های این پروژه را توسعه داده و آن را به مردم معرفی کنیم.

آیا تاکنون از موتور جستجو بومی پارسی جو یا یوز استفاده کرده‌اید؟ نظر شما درباره این موتورهای جستجو بومی چیست؟ آیا برای حمایت از موتورهای جستجوی بومی از پارسی جو و یوز استفاده خواهید کرد؟

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ و كانال سروش ما با آيدي faceit_mag@ همراه باشید. 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر