گوگل متعهد شد که سلاح هوش مصنوعی نسازد

گوگل متعهد شد که سلاح هوش مصنوعی نسازد

گوگل اعلام کرده که هیچ گاه سلاح هوش مصنوعی نخواهد ساخت اما به همکاری خود با پنتاگون ادامه می‌دهد.

ماه پیش گوگل قوانین و مقرراتی را منتشر کرد و درمورد همکاری خود با سازمان دفاع امریکا تعهداتی داد. در این قرارداد که قوانین هوش مصنوعی گوگل نام گذاری شده است این شرکت اعلام کرده که از هوش مصنوعی برای ساخت سلاح استفاده نخواهد کرد. در این قرارداد، گوگل همچنین قوانینی را درمورد هوش مصنوعی و مسائل مهم مثل حریم شخصی و حقوق بشر منتشر کرده است. 
درحالی که طی این قوانین گوگل اجازه‌ی ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد اما در زمینه‌های دیگر با ارتش امریکا همکاری خواهد کرد. یکی از مقامات گوگل در مصاحبه با مجله خبری  The Verge اعلام کرد که این شرکت قصد ندارد خود را درگیر پروژه‌ی پهپاد پنتاگون کند که از هوش مصنوعی برای تحلیل اطلاعات فیلم‌برداری شده استفاده می‌کنند. درحالی که دولت امریکا اعلام کرده بود که هدف از این تحقیقات زیر پا گذاشتن حریم شخصی کاربران نیست اما گوگل اعلام کرد که در زمینه‌هایی که مطمئن نیست همکاری نخواهد کرد. 
علاوه بر ممنوعیت در توسعه‌ی سلاح‌های هوش مصنوعی در این قوانین ذکر شده که گوگل در پروژه‌های نظارت هوش مصنوعی که هنجارهای بین‌المللی را زیر پا نخواهد گذاشت و تنها در زمینه‌هایی که مورد قبول سازمان‌های حقوقی بین‌المللی و حقوق بشر است فعالیت خواهد کرد. این شرکت گفته که تمرکز اصلی تحقیقات هوش مصنوعی خود را روی مسائلی انجام خواهد داد که به نفع جامعه است. به این معنی که تعصبات بی‌جا دوری کرده و از این تکنولوژی برای کنترل انسان‌ها استفاده نخواهد شد. 
مدیر عامل گوگل، ساندار پیچای در یک پست وبلاگی نوشت :« در گوگل ما از هوش مصنوعی برای بهتر ساختن محصولات خود استفاده می‌کنیم که شامل ایمیل‌های بدون اسپم و دستیار دیجیتالی و چیزهای دیگر می‌شود. ما می‌دانیم که در دست داشتن چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای سوالات زیادی را به وجود می‌آورد. این که هوش مصنوعی چطور توسعه پیدا می‌کند و از آن چه استفاده‌ای می‌شود تاثیر زیادی روی جامعه خواهد گذاشت. به عنوان پیشگام در تکنولوژی هوش مصنوعی ما خود را در این زمینه مسئول می‌دانیم.» 
پس از گزارش Gizmodo گوگل به خاطر همکاری در زمینه هوش مصنوعی با وزارت دفاع امریکا مورد بی اعتمادی قرار گرفت. هزاران کارمند طی امضای یک نامه‌ی سرگشاده از گوگل خواستند تا همکاری خود را با این برنامه که Project Maven نام دارد قطع کنند. 
گوگل می‌گوید که با پنتاگون قطع رابطه نخواهد کرد اما همکاری خود را در سال 2019 پس از اتمام پروژه‌ی  Project Maven قطع خواهد کرد. مدیرعامل بخش فضای ابری گوگل، دیان گرین نقش گوگل را در همکاری به این صورت توصیف می‌کند :« تشخیص اشیا سطح پایین توسط هوش مصنوعی». البته گفته می‌شود که این همکاری با پنتاگون برای گوگل ده میلیارد دلار سود داشته است. شرکت‌های بی‌ام‌آی، مایکروسافت و آمازون همه در این قرارداد رقیبان گوگل بودند و گوگل نیز اعلام کرده که درصورتی که کار درخواستی با قوانین گوگل همخوان باشد در بخش‌هایی از این پروژه با همکاری خود با پنتاگون ادامه خواهد داد. 
تصمیم گوگل برای حفظ اخلاقیات در زمینه‌ی توسعه‌ی هوش مصنوعی نتیجه‌ی سال‌ها نگرانی درمورد تهدیدات سیستم‌های خودکار و همچنین هشدارها درمورد توسعه‌ی هوش مصنوعی با درک در حد انسان است. ماه پیش یک گروه فعال حقوق بشر سندی را امضا کردند که از دولت‌ها و شرکت‌ها می‌خواهد که تعهد دهند که هوش مصنوعی تساوی و عدم تبعیض را رعایت خواهد کرد. 
در طی سال‌ها منتقدان زیادی از روند توسعه هوش مصنوعی انتقاد کرده‌اند و حال شرکت‌های مستقر در سیلیکون ولی قوانین سخت‌تری را برای تحقیقات خود در این زمینه وضع می‌کنند و حال گوگل نیز قوانینی وضع کرده که به اندازه‌ی کافی سخت هستند که این شرکت را از ساخت هرچیز غیر انسانی منع کند اما به اندازه کافی انعطاف پذیر است که بتواند با آن کارهای زیادی در زمینه‌ی بهبود وضعیت زندگی اجتماعی انجام دهد. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف همراهی کنید:

کانال تلگرام با آیدی faceitmag@

توییتر با آیدی faceit_ir@

اینستاگرام با آیدی faceit_mag@

کانال سروش با آیدی faceit_mag@

 

منبع خبر: theverge

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر