یک رخنه‌ی امنیتی در کورتانا باعث هک شدن ویندوز10 شد

یک رخنه‌ی امنیتی در کورتانا باعث هک شدن ویندوز10 شد

شاید کمی نگران شوید اگر بفهمید که کورتانا رخنه‌های امنیتی بسیار بزرگی داشته است. یک هکر توانسته صفحه‌ی قفل یا لاک اسکرین را دور بزند و به اطلاعات مهم روی کامپیوتر دسترسی پیدا کند. البته خبر خوب این است که مایکروسافت مشکل را حل کرده است. 
شرکت مک‌آفی از رخنه‌های امنیتی ویندوز پرده برداری کرده است. یکی از این مشکلات ساده این بود که شما می‌توانستید با استفاده از لاک اسکرین از دستیار صوتی استفاده کنید و به راحتی یک منو متنی ویندوز10 را با تایپ کردن، در حالی که کورتانا در حال گوش دادن به یک جستار است، باز کنید. 
جزئیات فایل‌ها و حتی محتوای فایل که در منو متنی موجود است می‌تواند اطلاعات حساسی را از یک لپ‌تاپ قفل شده نشت دهد. 
علاوه بر آن این شرکت امنیتی دریافت که می‌شود از رخنه کورتانا برای اجرای کد روی کامپیوتر از طریق لاک اسکرین استفاده کرد. توسط این رخنه هکر می‌تواند از طریق یک ایمیل فیشینگ که قبلاً فرستاده شده حقه‌ی در پشتی را اجرا کند. 
این شرکت همچنین یک رخنه دیگر دستیار دیجیتالی را معرفی کرد که اجرای بارگیری (payload) را از طریق یک فلش USB امکان پذیر می‌کند که توسط آن هکر می‌تواند به اطلاعات و رمزهای مربوط به ورود دسترسی پیدا کرده و به دستگاه دسترسی کامل پیدا کند. این مشکل بسیار نگران کننده است. 
خوشبختانه مایکروسافت با انتشار یک پچ جدید برای ویندوز10 این مشکل را رفع کرد. اگر کورتانای شما روی لاک اسکرین اجرا می‌شود باید حتماً این پچ امنیتی را دانلود کنید. اگر هنوز آپدیت را دریافت نکرده‌اید و یا به هر دلیلی امکان آن در حال حاضر برای شما وجود ندارد بهتر است که کورتانا را از صفحه‌ی لاک اسکرین خود حذف کنید. 
به گزارش مک‌آفی این رخنه‌ها تنها بخش کوچکی از حملات بالقوه‌ای است که ممکن است از طریق دستیار دیجیتالی و فرمان‌های صوتی صورت گیرد. این شرکت اعلام کرده که تحقیقات گسترده‌تری را در این زمینه انجام خواهد داد.
این تحقیقات در دنیای ما بسیار مهم و حیاتی خواهند بود چرا که ما در حال پیش‌روی به سوی دنیایی هستیم که در آن دستیارهای مجازی هوش مصنوعی هرروز بیش از پیش جای خود را در زندگی روزمره‌ی ما باز می‌کند و ما اطلاعات بسیار مهمی را با آن درمیان می‌گذاریم. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف همراهی کنید:

کانال تلگرام با آیدی faceitmag@

توییتر با آیدی faceit_ir@

اینستاگرام با آیدی faceit_mag@

کانال سروش با آیدی faceit_mag@

 

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر