تکنولوژی هوش مصنوعی جدید MIT می‌تواند پشت دیوار را ببیند

تکنولوژی هوش مصنوعی جدید MIT می‌تواند پشت دیوار را ببیند

محققان دانشگاه MIT تکنولوژی هوش مصنوعی ساختند که قادر به تشخیص افراد از پشت دیوار است.این تکنولوژی RF-Pose نام دارد.

دانشگاه MIT تکنولوژی مشابه اشعه ایکس ساخته که می‌تواند پشت دیوار را ببیند. با این تفاوت که این تکنولوژی اشعه ایکس را اسکن نمی‌کند. این سیستم که به آن RF-Pose می‌گویند از یک شبکه عصبی و سیگنال رادیویی برای ردیابی انسان‌ها در یک محیط استفاده کرده و wireframe در دنیای واقعی ایجاد می‌کند. این تکنولوژی نیازی به خط مستقیم برای تشخیص نحوه‌ی راه رفتن، نشستن و یا تکان دادن دست در طرف دیگر دیوار را ندارد. 
شبکه‌های عصبی اخیراً در پژوهش‌های زیادی استفاده می‌شوند. برای آموزش یک شبکه عصبی برای انجام کارهایی مثل مشاهده‌ی کامپیوتری بهتر، سنتز گفتار و چیزهای دیگر شما نیاز به داده‌های گسترده از آیتم‌های از پیش تعیین شده دارید که توسط انسان برچست گذاری می‌شود که تشخیص آن برای هوش مصنوعی که برای مثال قرار است تصویر یک گربه را تشخیص دهد کار ساده‌ایست. RF-Pose مبتنی بر امواج رادیویی است و برچسب گذاری آن به روشی که کامپیوتر قادر به درک آن باشد کاری بسیار دشوار است. 
پژوهشگران MIT تصمیم گرفتند تا نمونه‌هایی از راه رفتن مردم را با گیره مخصوص سیگنال وایرلس و دوربین جمع‌آوری کنند. از فیلم دوربین برای پردازش رفتاری افراد و ساخت فیگورهای خاص استفاده شده و گروه داده‌های به دست آمده را با امواج رادیویی انطباق دادند. داده‌ی ترکیبی چیزی بود که محققان از آن برای آموزش شبکه عصبی استفاده کردند. با ارتباط قوی بین داده‌های RF این سیستم قادر به ساخت فیگورهای خاص مبتنی بر بازتاب امواج رادیویی است. 
جالب اینجاست که دوربین قادر به دیدن پشت دیوار نیست در نتیجه این سیستم هیچ‌گاه به طور مستقیم برای تشخیص انسان‌ها در پشت یک مانع تربیت نشده است. بلکه روش کار این سیستم به این صورت است که امواج رادیویی در اطراف یک فرد همانطور تکان می‌خورد که در یک اتاق. این سیستم همچنین می‌تواند چند نفر را که با هم برخورد می‌کنند تشخیص دهد. 
البته پژوهشگران اعلام کردند که همه‌ی کسانی که در این پژوهش همکاری داشتند خودشان اطلاع داشتن که حرکتشان از طریق هوش مصنوعی شناسایی می‌شود. این تکنولوژی در دنیای واقعی مشکلاتی را برای رعایت حریم شخصی به وجود خواهد آورد. ممکن است نسخه‌‌ی این تکنولوژی در آینده طوری تنظیم شود که تنها وقتی کسی را ردیابی کند که با انجام کاری خاص سیستم را فعال کرده باشد.
البته هدف از ساخت این تکنولوژی جاسوسی نیست، گرچه یکی از موارد استفاده‌ی آن جاسوسی خواهد بود. اما گروه MIT معتقد است که RF-Pose می‌تواند استفاده‌ی پزشکی داشته باشد. چرا که می‌تواند نحوه حرکت بیمارانی را که مشکلات عصبی و عضلانی دارند ردیابی کرده و تحلیل کند. درضمن این تکنولوژی در گیمینگ نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف همراهی کنید:

کانال تلگرام با آیدی faceitmag@

توییتر با آیدی faceit_ir@

اینستاگرام با آیدی faceit_mag@

کانال سروش با آیدی faceit_mag@

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر