افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت گوشی بدون واردات قانونی و رسمی!

افزایش-شدید-قیمت-گوشی_1529750560.jpg

بازار موبایل ایران طی چندین ماه گذشته شرایط فوق‌العاده بدی را تجربه کرده است و هر روز شاهد افزایش قیمت گوشی هستیم. حالا با افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت گوشی بدون واردات قانونی و رسمی رو به رو هستیم!

اولین بار طرح رجیستری موبایل باعث گرانی گوشی شد، حتی زمانی که این طرح هنوز به مرحله اجرای واقعی هم نرسیده بود. یک بار دیگر اجرای رجیستری دلیل گرانی گوشی شد و علت آن هم گمرکی گوشی اعلام شده بود. بار دیگر به دلیل افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت گوشی بودیم. این ماجرا همچنان ادامه یافت تا اکنون که مشکل جدی‌تر از قبل شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار موبایل در ایران هیچ‌گاه آرام نخواهد شد.

تا پیش از این برای واردات موبایل به داخل کشور دلار 4200 تومانی اختصاص داده می‌شد اما تقریباً از 10 روز پیش تخصیص این ارز مبادله‌ای برای گوشی و البته برخی لوازم دیگر منتفی شد. همین مسئله دلیل مضاعف برای گرانی مجدد گوشی هوشمند شد.

بعد از توقف تخصیص ارز 4200 تومانی به موبایل، عملاً ثبت سفارش و واردات موبایل به داخل کشور غیرممکن شد اما در همین مدت شاهد افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت گوشی هستیم. اگرچه با شرایطی که توضیح داده شد افزایش قیمت گوشی مسئله عجیب و دور از انتظاری در بازار موبایل ایران نیست اما طی 10 روز گذشته هیچ گوشی با دلار آزاد وارد کشور نشده است اما قیمت گوشی افزایش یافته است و این مسئله خود جای تعجب دارد.

شاید دلیل اصلی افزایش قیمت گوشی، شیوه واردات جدید و البته عجیب گوشی باشد، روشی که با نام «واردات چمدانی» از آن یاد می‌شود. به گزارش مهر مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، این شیوه واردات را به صورت زیر تشریح کرده است:

بازرگانان موبایل، کارت بازرگانی را کنار گذاشته و به صورت شخصی از طریق گذرنامه به صورت مسافری، گوشی وارد می‌کنند.

هم اکنون به دلایلی که مشخص نیست، سیستم گمرک باز است و هر مسافر با یک گذرنامه می‌تواند تا 5 هزار گوشی را به صورت مسافری وارد کشور کند. به همین دلیل بازرگانان با پرداخت عوارض گوشی مسافری، نسبت به واردات گوشی اقدام می‌کنند و دست از واردات رسمی تجاری کشیده‌اند.

اواسط همین هفته بود که بحث تخصیص ارز دولتی به موبایل مطرح شد و جلسه‌ای برای رفع مشکل بازار موبایل برگزار شد اما همچنان تکلیف ارز تخصیص یافته به موبایل نامشخص است. حتی ممکن است ارز 6500 تومانی برای واردات موبایل در نظر گرفته شود که اگر این اتفاق بیافتد قیمت گوشی‌ها همچنان به همین شکل باقی می‌مانند و کاهش قیمتی را در گوشی‌های هوشمند نخواهیم دید.

پیشنهاد فیسیت : ارز دولتی 4200 تومانی به موبایل تعلق نمی‌گیرد و تلاطم بازار موبایل همچنان ادامه دارد

محبی در خصوص تخصیص ارز به واردات موبایل معتقد است:

تنها درصورتی‌که ارز 4200 تومانی به این صنف اختصاص داده شود، امکان بازگشت قیمت وجود دارد. این موضوع باید از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت پیگیری شود که هم اکنون نیز شنیده می‌شود، برای این صنف دلار 6500 تومانی در نظر گرفته شده است. چنانچه این اتفاق بیافتد، نمی‌توان امیدوار بود که قیمت گوشی به قیمت اولیه خود بازگردد. درصورتی‌که دلار 4200 تومانی به این صنف تعلق بگیرد، وضعیت آشفته این بازار تا حدی آرام خواهد شد.

مسئله افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت گوشی موبایل آن هم در شرایطی که واردات رسمی عملاً ممکن نیست، باعث شکایت کاربران شده است. برخی کاربران در توییتر خواستار پیگیری این مسئله توسط وزیر ارتباطات بودند. در ادامه پرسش و پاسخی که بین یکی از کاربران و آذری جهرمی رخ داده است را می‌بینید:

داستان چیست؟ مگر همه موبایل‌ها به‌صورت قانونی وارد نمی‌شوند و رجیستری نمی‌شوند؟ اگر به‌صورت قانونی وارد می‌شوند پس با دلار 4200 وارد شده‌اند پس چرا قیمت موبایل‌ها در بازار با دلار بالای شش و پانصد است؟ وزارت ارتباطات چه می‌کند؟ تعزیرات چه می‌کند؟

وزیر ارتباطات در پاسخ به این توییت چنین نوشت:

انتقاد وارد است. هفته گذشته پیگیری‌هایی در این خصوص داشته‌ام. اکنون امکان #شفاف_سازی و گزارش اختصاص ارز در مدت اخیر به همه گوشی‌های وارد شده در کشور به وجود آمده و در همین هفته عملیاتی خواهد شد. تخلفات صورت گرفته نیز قابل پیگیری است. فردا در کرمان از طریق خبرنگاران بیشتر خواهم گفت

باید منتظر باشیم تا فردا نتایج پیگیری و توضیحات وزیر ارتباطات را بشنویم.

افزایش-قیمت-گوشی_1529749073.jpg
پرسش و پاسخ کاربران و وزیر ارتباطات حول موضوع افزایش 30 تا 40 درصدی گوشی -

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر