وزیر صنعت در برابر دستور رئیس‌جمهور گارد گرفت/ لیست دریافت‌ کنندگان ارز 4200 تومانی را منتشر نمی‌کنیم

وزیر صنعت در برابر دستور رئیس‌جمهور گارد گرفت/ لیست دریافت‌ کنندگان ارز 4200 تومانی را منتشر نمی‌کنیم

آشفتگی بازار موبایل باعث شد تا وزیر ارتباطات لیست دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی این حوزه را منتشر کند. رئیس جمهور هم دستور داد تا همه وزارت خانه‌ها این لیست را منتشر کنند اما وزیر صنعت مخالف این کار است.

بازار آشفته موبایل طی چند روز گذشته و افزایش قیمت نجومی قیمت گوشی‌های موبایل، باعث شد تا وزیر ارتباطات برای رفع این مشکل وارد عمل شود. وی در ابتدا لیست دریافت‌ کنندگان ارز 4200 تومانی دولتی را منتشر کرد. انتشار این لیست آغاز رو شدن دست سودجویانی بود که دلیل اصلی مشکلات بازار موبایل بودند.

عده‌ای از واردکنندگان موبایل ارز دولتی دریافت کرده بودند اما درمجموع تنها به میزان یک‌چهارم ارز دریافتی، موبایل وارد کرده بودند.

بخش دیگری از شفاف‌سازی‌ها مربوط به شرکتی نوپا و یکی دیگری شرکتی نامربوط به واردات موبایل (پرورش دام و طیور) بود که میزان زیادی از این ارز دولتی را دریافت کرده بودند.

وی معتقد است با راه‌اندازی دولت الکترونیک می‌توان فسادها و رانت‌های کشور را شفاف سازی کرد اما آذری جهرمی از عدن همکاری دستگاه‌ها با راه‌اندازی دولت الکترونیک انتقاد داشت. وی در این خصوص در توییتر خود چنین نوشت:

فسادها و رانت‌های کشور با راه‌اندازی #دولت_الکترونیکی قابل #شفاف_سازی است. طرح رجیستری بخش کوچکی از دولت الکترونیکی بود. اکنون اکثر زیرساخت‌های دولت الکترونیکی آماده است. چرا دستگاه‌هایی که باید در برخورد با فساد پیش‌قدم باشند، در اتصال عملی به دولت الکترونیکی همکاری نمی‌کنند؟

 

این شفاف‌سازی‌ها باعث شد تا رئیس‌جمهور به وزارت‌خانه‌ها دستور دهد تا لیست دریافت‌ کنندگان ارز 4200 تومانی دولتی را منتشر کنند. رئیس‌جمهور در توییتر خود چنین نوشت:

وزارت صمت در ثبت سفارشات و بانک مرکزی در تخصیص ارز مربوطه، موظف‌اند جزئیات را اعلام کنند تا مردم بدانند چه کسی و برای چه‌ کاری، ارز رسمی دریافت کرده است. قیمت جهانی کالای مربوطه و معادل آن در داخل نیز باید رسماً اعلام شود. #شفاف_سازی

دستور رئیس جمهور برای انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی

دستور رئیس جمهور برای انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی

 

با وجود دستور رئیس‌جمهور، به نظر می‌رسد وزارتخانه‌ها قصد انتشار این لیست را ندارند. به گزارش مهر امروز محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نظر خود درباره انتشار دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی را اعلام کرد.

وی در ابتدا از وزیر جوان، محمد جواد آذری جهرمی، به دلیل انتشار دریافت‌کنندگان ارز دولتی انتقاد داشت زیرا این نخستین باری است که این‌چنین لیستی به صورت عمومی منتشر می‌شود. سپس وی نظر خود درباره انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی را چنین بیان کرد:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی را به آن‌ها داده شده است را در اختیار دارد، بنابراین ما به عنوان وزارت صنعت نمی‌توانیم که ثبت سفارش شدگان را افشا کنیم، چراکه این‌طور به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم، این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تأمین ارز آن‌ها صورت نگرفته بود، ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

سپس وی اعلام کرد که مخالفتی با انتشار این لیست ندارد اما معتقد است هزینه مبادله باید در این بین در نظر گرفته شود. وی در مورد این موضوع چنین گفت:

با اعلام اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی گرفته و کالا وارد کرده‌اند، مخالفت نداریم و اتفاقاً موافق با دریافت این اسامی از سوی نهادهای نظارتی هستیم، اما نکته اینجا است که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام‌شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی، در پاسخ به این انتقاد ساکت نماند و در توییتر خود چنین نوشت:

با ایمان قلبی که بر پایه «عقل خدادادی» است می‌گویم: فساد، موریانه و عامل بی‌ثباتی اقتصاد کشور است. بخش خصوصی پاکدست از انتشار لیست ارزبگیران حمایت کرده و خواهد کرد. باید به جنگ اقتصاد رانتی رفت.

توییت وزیر ارتباطات- پاسخ به اتقاد وزیر صنعت

توییت وزیر ارتباطات- پاسخ به اتقاد وزیر صنعت

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: مهر و توییتر

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

vahid's List

یک‌شنبه, 10 تیر 1397

چون اسم آقا زاده ها در آن لیست هست معلوم است که کسی منتشر نمی کند

پاسخ

autumn1994

یک‌شنبه, 10 تیر 1397

جهرمی شیر پاک خوردس

پاسخ

وای

یک‌شنبه, 10 تیر 1397

صمت یعنی چه؟

پاسخ

ثبت نظر