وزیر ارتباطات حامی نمونه عملی از کاربرد بلاک چین در کشور/ استفاده از بلاک چین در کتاب‌خانه ملی

وزیر ارتباطات حامی نمونه عملی از کاربرد بلاک چین در کشور/ استفاده از بلاک چین در کتاب‌خانه ملی

وزیر ارتباطات حامی نمونه عملی از کاربرد بلاک چین در کشور است. به اعتقاد استفاده از بلاک چین در کتاب‌خانه ملی و ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی در حفظ مالکیت معنوی کاربردی است.

مدت‌هاست که موضوع بلاک چین و کاربردهای این فناوری نوین در سراسر دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده است. مسلما این فناوری کاربردی در ایران هم رسوخ خواهد کرد، تاجایی که چندین بار در چندین شهر ایران از جمله شیراز، رویداد‌هایی برای معرفی بلاک چین برگزار شده است.

پیشنهاد فیسیت: آنچه در رویداد بلاک چین در فناوری‌های مالی در شیراز گذشت

 

ورود فناوری بلاک چین به زندگی انسان‌ها می‌تواند تغییرات بزرگی را در همه ابعاد جامعه از حوزه گردشگری گرفته تا اقتصاد و مالیات و... ایجاد کند.

پیشتر وزیر ارتباطات و فناوری طلاعات از ورود بلاک چین به کشور گفته بود و به اهمیت‌های این موضوع هم اشاره کرده بود. حالا بار دیگر و این بار با یک نمونه عملی، آذری جهرمی خواستار استفاده از بلاک چین در کشور است.

پیشنهاد فیسیت: بلاک چین و اهمیت ورود به این حوزه از زبان وزیر ارتباطات

 

امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست کتاب‌خانه ملی، لزوم استفاده از فناوری بلاک چین در این کتاب‌خانه را چنین بیان کرد:

امروز سهم زبان و خط فارسی در محتوای وب به 2 درصد رسیده و این سهم باید مطابق اهداف در نظر گرفته شده به 4 درصد برسد. یکی از ‌مطمئن‌ترین شیوه‌های حفاظت از مالکیت معنوی آثار بکارگیری فناوری بلاک چین است و این فناوری باید در کتابخانه ملی استفاده شود.

امروز نسل نوینی از فناوری در حال ظهور است که بر اساس آن دیگر لازم نیست گروهی برای تهیه حافظه ملی ایرانیان به طور اختصاصی کار کنند، بلکه پدیدآورندگان ایرانی به آسانی می‌توانند آثار خود را به محتواهای مناسب تبدیل کنند و فقط مدیریت آن در کتابخانه ملی صورت می‌گیرد.

 

بلاک چین و شبکه‌های اجتماعی در کنار هم

فناوری شکل زندگی بشر را تغییر داده است بنابراین باید از این فناوری برای بهبود همه روال‌های عادی جامعه استفاده شود. مسلما بلاک چین یکی از همین فناوری‌ها است. به اعتقاد آذری جهرمی بلاک چین می‌تواند در حفاظت از مالکیت معنوی بسیار قوی عمل کند. بعلاوه این فناوری می‌تواند هزینه روال‌های معمول را هم کاهش دهد.

شبکه‌های اجتماعی بخش دیگری و البته مهم از زندگی روزمره ما را تشکیل داده است. مسلما می‌توان از این فضا به بهترین شکل ممکن برای تحقق اهداف دولت بهره برد، یعنی سریع‌تر می‌توان تولید محتوای فارسی در وب را از 2 درصد به 4 درصد (که مورد انتظار است) رساند.

آذری جهرمی معقد است با بهره‌گیری از ظرفیت بی‌نظیر شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم حافظه ملی ایرانیان را با کمک و همراهی ایرانیان بسازیم. به گفته وی وزارت ارتباطات وظیفه توسعه محتوای ملی و بومی را بر عهده دارد و چه محتوایی بهتر و ارزشمندتر از گنجینه‌های مکتوب پدیدآورندگان ایرانی که در شبکه ملی اطلاعات استفاده شود.

وی در مورد شبکه‎‌های اجتماعی چنین توضیح داد:

هرچند عده‌ای همواره به دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی هستند که البته عملی نیست اما با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی می‌توان هم اطلاعات را ترویج داد و هم از مشارکت سایر اعضا بهره‌مند شد. به طور مثال امروز با مشارکت نویسندگان در قید حیات می‌توان کل منابع مکتوب اعم از کتاب و نشریات را از طریق ایجاد کمپین‌هایی با هزینه‌های اندک به صورت دیجیتالی گردآوری کرد.

شبکه‌های اجتماعی نردبان خوبی برای تولید و ترویج محتوای فارسی در فضای اینترنت است البته این موضوع بدون مشارکت مردم ممکن نیست. البته به اعتقاد جهرمی باید پلتفرم‌هایی بر مبنای دسترسی آزاد به اطلاعات مهیا شود تا کسب‌وکارهای نوپا جذب شوند و با استفاده از ظرفیت‌های خود از این منابع ارزش افزوده ایجاد کنند.

 

بلاک چین، گامی در جهت حفظ مالکیت معنوی

گذشته از توسعه محتوای فارسی در اینترنت، موضوع مالکیت معنوی اهمیت بسیاری دارد. به اعتقاد وزیر ارتباطات دسترسی آزاد عموم مردم به منابع و داده‌های مرکز ملی می‌تواند به موضوع حفظ مالکیت معنوی کمک بزرگی کند. آذری جهرمی در این خصوص توضیح داد:

اگر این منابع اطلاعات به صورت آزاد در دسترس قرار گیرد، امکان بکارگیری هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها برای تشخیص نسخه‌های شبیه‌سازی شده و کپی فراهم خواهد شد و بدین طریق برای حفظ مالکیت معنوی صاحب اثر گام برداشت و این خود زمینه ایجاد یک نوع کسب و کار جدید است.

 

رشد سرانه مطالعه با بلاک چین

این روزها به واسطه استفاده گسترده از گوشی هوشمند و شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، کتاب و مطالعه در کشور تقریبا رنگ باخته است اما می‌توان با استفاده از تکنولوژی روز داده‌های با ارزش را در اختیار کاربران قرار داد. مثلا همان‌طور که داده‌ها و تصاویر زیادی را به هشتگ‌گذاری بیشتر در معرض دید قرار می‌دهیم، به همین شیوه می‌توانیم داده‌های مختلف ارزشمند را هم دسته‌بندی کنیم تا کاربران راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

آذری جهرمی با بیان اینکه باید در کتابخانه ملی از فناوری بلاکچین استفاده و استانداردهای داده‌ها را نیز بازتعریف کنیم، اظهار کرد:

امروز سطوح مطالعه در جامعه تا حدود زیادی کاهش یافته است که یکی از علل آن، تغییر عادت مطالعه مردم است. چراکه امروزه مردم عادت کرده‌اند به جای کتاب، گوشی وتبلت دست بگیرند، بنابراین با دسته بندی کردن وهشتگ زدن می‌توان مطالب مورد علاقه مردم را به راحتی در اختیارشان قرار داد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

pentest

سه‌شنبه, 19 تیر 1397

اصلا اسم وزیر قطع ارتباط میاد کهیر میزنم لطفا از این موجود خبری نزارید که ایشون اسمش تو تاریخ ثبت شده برای روز جزا.با تشکر

پاسخ

ثبت نظر