محققان ام‌آی‌تی یک ربات کور ساخته‌اند که با پاهایش می‌بیند

محققان ام‌آی‌تی یک ربات کور ساخته‌اند که با پاهایش می‌بیند

شرکت ام‌آی‌تی موفق به ساخت یک ربات به نام چیتا3 شده که بدون امکان دیدن با پاهایش مسیر صحیح را تشخیص می‌دهد.

علم رباتیک مدرن اساساً برپایه‌ی سیستم‌های بینایی بنا شده که به ربات‌ها امکان درک محیط اطراف را می‌دهد. محققان شرکت ام‌آی‌تی یک ربات به نام چیتا3 (cheetah3) را ساخته‌اند که در آن هیچ سنسور بینایی به کار برده نشده است اما می‌تواند موانع را درک کند، از میز بپرد و از پله‌ها بالا رود. این گروه متعقد هستند که این روش نه تنها ارزان‌تر خواهد بود بلکه از سیستم‌های تحلیل بینایی پیچیده نیز که به راحتی گول می‌خورند بهتر عمل خواهد کرد. 
چیتا3 (cheetah3) نسخه‌ی قدیمی‌تر یک ربات قدیمی به نام چیتا2 است. این نسخه علاوه بر الگوریتم‌های نرم‌افزار پیچیده‌تر این ربات جدید نسبت به حرکات بیشتر انعطاف‌پذیر‌تر است. در نتیجه می‌تواند کارهای جالبی مثل  دویدن با سرعت بالا را در محیط‌های مختلف انجام دهد. شاید ربات‌های زیادی را به این سبک دیده باشید اما تفاوت چیتا3 (cheetah3) با بقیه این است که نمی‌بیند که چه کار می‌کند بلکه تنها حس می‌کند. 
چیتا3 دارای یک الگوریتم تشخیص تماس برای دریافت بهترین زمان برای حرکت پاها است. برای مثال اگر ربات روی چیزی انعطاف پذیر قدم بگذارد که نتواند تعادلش را نگاه دارد پای خود را از آن برمی‌دارد. یک سطح محکم که امن به نظر برسد چیتا3 را تشویق می‌کند که کل وزن خود را روی آن تکیه دهد. 
وقتی که با استفاده از الگوریتم تشخیص تماس ربات قدم‌های خود را برداشت نوبت به الگوریتم کنترل مدل پیش‌بینی می‎رسد تا تصمیم بگیرد که چقدر باید نیرو به پاها وارد کند. اگر پا نیروی لازم را وارد نکند بدن نمی‌تواند به طور صحیح حرکت کند. این موضوع باعث افتادن یا لیز خوردن ربات می‌شود. الگوریتم کنترل، مدل پیش‎بینی پوزیشن‌های مختلف قرار گرفتن بدن و پاهای ربات را بررسی می‌کند و نیروی لازم را وارد می‌کند تا ربات بتواند به درستی حرکت کند. 
همه‌ی این‌ها باعث می‌شود تا چیتا3 مانند یک موجود زنده حرکت کند. چیتا3 می‌تواند همه‌ی کارهایی که ربات‌های مشابه انجام می‌دهند را انجام دهد بدون این که چیزی ببیند. 
این تیم قصد دارد که چیتا3 را امسال در کنفرانس رباتیک معرفی کند. آن‌ها معتقدند که این ربات می‌تواند در محیط‌هایی که امکان استفاده از سنسورهای بینایی وجود ندارد نیز حرکت کند. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر