پادشاهی لینوکس بر بهترین ابرکامپیوترهای جهان

پادشاهی لینوکس بر بهترین ابرکامپیوترهای جهان

500 ابرکامپیوتر جهان همه از سیستم عامل لینوکس بهره می‌برند به این ترتیب لینوکس بر ابرکامپیوترهای جهان پادشاهی می‌کند.

هر یک از دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس طرفداران خاص خود را دارند که برخی حتی حاضر به دیدن برترین‌های سیستم عامل دیگر هم نیستند اما جالب است بدانید که طبق لیست 500 ابرکامپیوتر برتر دنیا که در ژوئن 2018 منتشر شده است، هر 500 ابرکامپیوتر از سیستم عامل لینوکس بهره می‌برند.

سیستم عامل لینوکس همیشه یکی از بهترین سیستم عامل‌ها برای ابرکامپیوترها و سرورها به حساب می‌آمده است مثلا در سال 2014 حدود 97 درصد از سوپرکامپیوترهای دنیا سیستم عامل لینوکس را اجرا می‌کردند اما از ماه نووامبر 2017 سیستم عامل لینوکس بر سر همه این سیستم‌های قدرتمند سایه افکنده است و این اولین باری بود که تمام 500 ابرکامپیوتر برتر جهان دارای سیستم عامل لینوکس بودند.

درصد استفاده ابرکامپیوترها از سیستم عامل لینوکس در سال 2014

درصد استفاده ابرکامپیوترها از سیستم عامل لینوکس در سال 2014

 

بی‌شک لینوکس بدون هیچ رقیبی (حداقل به سادگی) سیستم عامل مورد استفاده ابرکامپیوترها را در دست دارد. حتی اگر رقیبی هم پیدا شود کمپانی‌های لینوکس همچون رد هت (red hat) جلوی این رقیب را خواهد گرفت.

 

سخت‌افزار 500 ابرکامپیوتر اخیر دنیا مسئله قابل تأمل بعدی است. در این لیست 500تایی، 56 درصد از توان پردازشی ابرکامپیوترها به واسطه پردازنده گرافیکی انویدیا تسلا بوده است. این نخستین باری است که پردازنده گرافیکی (GPU) توان پردازشی بیشتری نسبت به CPU در اختیار ابرکامپیوترها قرار داده است.

اولین ابرکامپیوتر قدرتمند جهان، «سامیت» که متعلق به دپارتمان انرژی آمریکا است، تمامی اطلاعات بالا را تصدیق می‌کند. این ابرکامپیوتر از سیستم عامل لینوکس سازمانی رد هت (Red Hat Enterprise Linux) که باعث می‌شود تمامی منابع سخت‌افزاری سریع و راحت در کنار هم کار کنند، بهره می‌برد. سامیت از دو پردازنده پاور9 IBM به همراه 6 پردازنده گرافیکی V100 بهره می‌برد. به گفته انویدیا 95 درصد از توان پردازشی اولین ابرکامپیوتر جهان، سامیت، از پردازنده‌های گرافیکی این ابرکامپیوتر نشات می‌گیرد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: zdnet


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر