گوشی‌های هوشمند مهم‌ترین ابزار جاسوسی هستند حتی با GPS خاموش

گوشی‌های هوشمند مهم‌ترین ابزار جاسوسی هستند حتی با GPS خاموش

گوشی‌های هوشمند مهم‌ترین ابزار جاسوسی هستند حتی با GPS خاموش. گوشی‌های اندروید و iOS حتی بدون استفاده از مکان یاب هم موقعیت شما را فاش می‌کنند.

امروزه همه ما از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنیم و در عین حال به امنیت هم اهمیت بسیاری می‌دهیم اما باید بگوییم همه ما همواره یک جاسوس بزرگ همراهمان داریم که شاید برخی از ما حاضر نباشیم آن را لحظه‌ای از خودمان جدا کنیم. این جاسوس محبوب گوشی هوشمند است!!!

بسیاری معتقدند که خاموش بودن GPS گوشی باعث می‌شود که امنیت آن‌ها حفظ شود اما واقعیت اینجاست که حتی با خاموش بودن GPS، باز هم گوشی هوشمند بهترین ابزار برای جاسوسی است.

 

اندروید موقعیت کاربران را فاش می‌کند حتی با GPS خاموش

برای اثبات این موضوع محققان دانشگاه Northeastern در بوستون تحقیق جالبی را انجام دادند. این تیم تعدادی از افراد را که در حال رانندگی در بوستون، لندن، والتام و... بودند را ردیابی کرد. جالب اینجاست که همه این افراد GPS گوشی خود را خاموش کرده بودند اما این محققان از سایر سنسورهای گوشی برای ردیابی استفاده کرده بودند. این تیم با هدف آگاهی‌رسانی به عموم مردم این آزمایش را طراحی و اجرا کرده بود تا همه تصور نکنند که تنها با خاموش کردن GPS گوشی خود امنیتشان فراهم می‌شود.

گوشی همه افرادی که در این تحقیق حضور داشتند دارای سیستم عامل اندروید بوده است. اگرچه GPS همه این گوشی‌ها خاموش بوده است اما همه دستگاه‌ها قابل ردگیری بودند. درواقع ردیابی از طریق سنسور شتاب‌سنجی انجام شده بود که به هیچ عنوان با هدف ردیابی طراحی نشده است. این سنسور برای تشخیص اینکه گوشی با چه سرعتی حرکت می‌کند توسعه داده شده است.

سنسورهای دیگری که باعث فاش شدن موقعیت کاربر شده است یک قطب‌نمای دیجیتالی و یک ژیروسکوپ است که چرخش‌ها را تشخیص می‌دهد. این دو سنسور در اصل برای تشخیص اینکه اکنون باید صفحه نمایش به صورت عمودی و یا افقی نمایش داده شود استفاده می‌شوند اما از اطلاعات این سنسورها برای تشخیص موقعیت کاربر هم می‌توان استفاده کرد.

این سنسورها در اصل از طریق یک برنامه چراغ‌قوه در گوشی کاربران فعال شده بود که این برنامه هیچ نیازی هم به دسترسی به این سنسورها نداشته است.

با این اوصاف شاید هیچ‌وقت فکرش را هم نکنید اما گوشی شما یکی از مهم‌ترین ابزار جاسوسی است که می‌توان تصور کرد.

عملکرد این روش ردیابی همیشه ثابت نیست بلکه در شرایط خاصی این روش بهتر کار می‌کند. مثلاً در شهرهایی که جاده‌هایش دارای پیچ و خم‌های زیادی است راحت‌تر می‌توان موقعیت کاربران را از طریق سنسورهای جانبی تشخیص داد در صورتی که تشخیص موقعیت در شهرهایی که دارای ساختار شبکه‌ای هستند، کار دشواری است.

 

ردیابی با تکرار ساده‌تر هم می‌شود

اگر یک مسیر را بارها و بارها طی می‌کنید مثلاً مسیر خانه تا محل کار، تشخیص محل زندگی و محل کار شما کار بسیار ساده‌ای می‌شود تا جایی که با احتمال 90 درصد می‌توان این موقعیت‌ها را به درستی تشخیص داد.

این دقت در تشخیص موقعیت کاربران در حدی بود که باور آن حتی برای محققان هم سخت بود. به این ترتیب تشخیص موقعیت حتی با GPS خاموش، به نوعی نقض حریم خصوصی کاربران است.

 

iOS هم مثل اندروید جاسوسی می‌کند

اگرچه تحقیقاتی که انجام شده است همه سیستم عامل اندروید را هدف قرار داده بودند اما سیستم عامل iOS هم از دسترسی‌های مشابهی برای سنسورها استفاده می‌کند بنابراین احتمالاً شرایط برای آیفون هم دقیقاً همین‌طور است اما اپل هنوز هیچ توضیح و پاسخی به این موضوع نداده است.

البته گوگل اعلام کرده است که مشکل دسترسی سنسورهای مانند شتاب سنج و قطب‌نمای دیجیتال و... و درواقع قابلیت تشخیص موقعیت حتی در صورت خاموش بودن GPS را در اندروید P (آخرین نسخه سیستم عامل اندروید) حل کرده است؛ اما واقعیت این است که تنها تشخیص موقعیت از طریق این سنسورها سخت‌تر از گذشته شده است بنابراین هنوز هم مشکل اصلی پای‌برجاست.

 

توصیه

اگر امنیت برای شما هم مسئله حیاتی است پیشنهاد می‌کنیم که تنها برنامه‌های معتبر را از گوگل پلی و یا اپ استور دانلود کنید. ضمناً همیشه مطمئن شوید که آخرین به‌روزرسانی سیستم عامل روی گوشی شما نصب است.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید

منبع خبر: msn


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

امین

دوشنبه, 25 تیر 1397

چیپسِت باطری گوشی هوشمند یک پردازشگر بسیار کوچک است که قابلیت برنامه‌ریزی شدن دارد و میتواند جایگزین GPS شود.

پاسخ

ستوده

سه‌شنبه, 26 تیر 1397

خیلی مطلب مفید و جالبی بود. like

پاسخ

احسان

پنج‌شنبه, 28 تیر 1397

هیچ راهی برای فرار از این اطلاعات نیست خودمن با نصب نرم افزارهای مختلف این دسترسی رو میدیم

پاسخ

ثبت نظر