برخلاف کاهش قیمت بیت کوین، سختی شبکه به شدت در حال افزایش است

برخلاف کاهش قیمت بیت کوین، سختی شبکه به شدت در حال افزایش است

برخلاف کاهش قیمت بیت کوین، سختی شبکه به شدت در حال افزایش است. این نشان می‌دهد که ماینرها دست از ماینینگ برنداشته‌اند.

ارزش گرفتن یک‌باره بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای رمزپایه در سال 2017 عده زیادی را در سراسر دنیا به سرمایه‌گذاری در این حوزه علاقه‌مند کرد. عده‌ای به خرید این ارز رمزپایه دیجیتال روی آوردند و عده بسیار زیادی به عنوان یک ماینر (استخراج‌کننده ارز دیجیتال) فعالیت خود را آغاز کردند.

تصور می‌شد که بعد از کاهش ارزش بیت کوین (تقریباً ارزش آن به نصف بالاترین قیمت رسید)، بازار این حوزه کمی از تب و تاب بیافتد اما حالا با بررسی سختی شبکه بیت کوین شاهد نتیجه‌ای کاملاً متفاوت هستیم.

 

اصطلاحات کلیدی

قبل از بررسی شرایط فعلی بیت کوین و سختی شبکه لازم است برخی اصطلاحات را بدانید:

Hashrate: نرخ هش معیاری است برای سنجش سختی شبکه. درواقع این معیار نشان می‌دهد که سختی انجام محاسبات ریاضی برای به دست آوردن جواب مسئله چقدر است. این معیار با واحد تعداد هش بر ثانیه (h/s) اندازه‌گیری می‌شود.

نمادهای اندازه‌گیری:

  • E: 10 به توان 18 (اگزا)
  • P: 10 به توان 15 (پتا)
  • T: 10 به توان 12 (ترا)
  • K: 10 به توان 3 (کیلو)

ASIC: اسیک سخت‌افزار مورد استفاده برای ماینینگ، مخصوصاً بیت کوین است. هر اسیک قدرت پردازش 12 تراهش بر ثانیه را دارد. این در حالی است که در ماه آوریل سال 2013 کل نرخ هش در شبکه بیت کوین 79.2 تراهش بوده است.

 

افزایش سختی شبکه برخلاف کاهش ارزش بیت کوین

در تصویر زیر خطوط سبز زنگ قیمت بیت کوین را نشان می‌دهد و خطوط آبی نرخ hashrate یا اصطلاحاً همان سختی شبکه را مشخص می‌کند. همان‌طور که می‌بینید برخلاف کاهش قیمت این ارز رمزپایه دیجیتال در یک سال گذشته، سختی شبکه به شدت افزایش یافته است و در این یک سال رشد 155 درصدی را تجربه کرده است. دقیق‌تر بگوییم hashrate بیت کوین از 15.04 Eh/s به 38.43 Eh/s رسیده است.

افزایش هش ریت برخلاف کاهش ارزش بیت کوین

افزایش هش ریت برخلاف کاهش ارزش بیت کوین

افزایش نرخ هش، نشان می‌دهد که حتی کاهش ارزش یک‌باره این ارز دیجیتال رمزپایه هم باعث نشده است تا ماینرها دست از استخراج این ارز دیجیتال بردارند. شاید حمایت ماینرها باعث شود تا دوباره پادشاه ارزهای دیجیتال به زمان اوج خود بازگردد. البته چندی پیش تام لی، محقق موسسه Fundstrat، پیش‌بینی کرده بود که احتمال دارد که ارزش پادشاه ارزهای دیجیتال رمزپایه به 91000 دلار برسد اما هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست.

پیشنهاد فیسیت: پیش‌بینی می‌شود ارزش بیت کوین تا مارس 2020 به 91000 دلار برسد

تشنه شدن هرچه بیشتر ماینرها به استخراج بیت کوین می‌تواند دلیل دیگری هم داشته باشد. در حال حاضر ماینری که موفق شود یک بلوک را به درستی به‌دست بیاورد 12.5 بیت کوین جایزه می‌گیرد اما در تاریخ 25 ماه‌می 2020 پاداش ماینیگ نصف خواهد شد یعنی این پاداش به 6.5 بیت کوین می‌رسد. از طرف دیگر سختی شبکه هم دائماً افزایش می‌یابد بنابراین هم کار ماینر سخت می‌شود و هم دریافتی کمتری خواهد داشت. با این اوصاف ماینرها ترجیح می‌دهند تا قبل از فرا رسیدن این زمان، بیت کوین بیشتری به‌دست بیاورند.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: cryptoslate


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر