گوگل: ممکن است به خاطر تصمیم اتحادیه اروپا اندروید دیگر رایگان نباشد

گوگل: ممکن است به خاطر تصمیم اتحادیه اروپا اندروید دیگر رایگان نباشد

گوگل تهدید کرد که در صورت عملی شدن قانون جدید اتحادیه اروپا مبنی بر حذف اپلیکیشن کروم از اندروید، این پلتفرم دیگر رایگان نخواهد بود.

تصمیم اتحادیه اروپا برای حذف کروم و اپلیکیشن جست‌وجو از اندروید ممکن است تغییراتی را در مدل تجاری رایگان اندروید ایجاد کند. در بیانیه‌ای در دفاع از وجود اپلیکیشن‌های کروم و جست‌وجو در اندروید، مدیرعامل گوگل، ساندر پیچای، به جریمه‌ی پنج میلیاردی اتحادیه اروپا واکنش نشان داد. پیچای گفت که یک کاربر معمولی اندروید حدود پنجاه اپلیکیشن نصب می‌کند و می‌تواند به راحتی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده را حذف کند؛ اما اگر گوگل اپلیکیشن‌های خود را حذف کند اکوسیستم اندروید با مشکل مواجه می‌شود. 
پیچای گفت: «اگر شرکت‌های سازنده موبایل اپلیکیشن‌های ما را در دستگاه‌های خود قرار ندهند تعادل اکوسیستم اندروید به هم خواهد ریخت.» البته سازندگان گوشی‌های هوشمند مجبور به اضافه کردن این اپلیکیشن‌ها نیستند و می‌توانند از انجام این کار سرباز زنند. پیچای همچنین گفت که مدل تجاری رایگان اندروید به این اپلیکیشن‌ها نیاز دارد. او گفت: «تا اینجا مدل تجاری اندروید به این معنی بوده که ما به خاطر تکنولوژی خود از شرکت‌های سازنده پول دریافت نمی‌کردیم و یا به یک مدل توزیع خاص محدود نبودیم؛ اما تصمیم امروز ممکن است تعادلی را که ما با اندروید داریم به هم زند و مشکلاتی را در پلتفرم‌های سیستم باز ایجاد کند.» 
صحبت پیچای در مورد تعادل مدل تجاری اندروید هشداری به کاربران، سازندگان گوشی و کمیسیون اتحادیه اروپا است. اتحادیه‌ی اروپا هیچ توضیحی در مورد این که گوگل چگونه باید مشکل اپلیکیشن‌هایش را حل کند ارائه نداده است؛ اما مشخص است که اگر شرکت‌های سازنده گوشی بتوانند به جای کروم مرورگر خود را روی گوشی‌هایشان نصب کنند و از شرکت‌های رقیب به عنوان موتورهای جست‌وجو استفاده کنند، این موضوع می‌تواند برای درآمد گوگل از تبلیغات مشکل درست کند. جالب است بدانید که 50 درصد درآمد این شرکت از تبلیغات دیجیتالی است. 
گوگل هشدار داده که مدل تجاری اندروید ممکن است تغییر کند و این به معنی فروش اندروید به شرکت‌های سازنده خواهد بود. بعید است که در صورت حذف کروم از اندروید، کاربران خودشان بعداً آن را نصب نکنند. با توجه به تسلط گوگل در دنیای مرورگر و موتورجست‌وجو و محبوبیت آن، هشدار پیچای بیشتر شبیه به یک بلوف برای برانگیختن احساس طرفداران است تا یک تهدید واقعی. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: theverge

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محمد

جمعه, 29 تیر 1397

اندروید رایگان نیست بلکه Opensource است و از طریق Github توسعه داده میشود، اگر انجمن توسعه دهندگان اندروید تمایلی به درج برنامه EU نداشته باشند که "خوشبختانه ندارند"، برنامه EU عملی نخواهد شد.

پاسخ

ثبت نظر