مدیران چهار پیام رسان داخلی سروش، گپ، ایتا و بیسفون، خواستار تعیین تکلیف فعالیت نسخههای غیررسمی تلگرام همچون هاتگرام و طلاگرام شدند.
از ابتدای سال جاری موضوع حمایت و استفاده از پیام رسانهای داخلی به شدت مورد پیگیری قرار گرفت. شاید فیلترینگ تلگرام، پیام رسانی که در بین ایرانیان طرفداران بسیاری داشت هم بیربط با حمایت از کالاهای ایرانی نباشد.
از تاریخ 10 اردیبهشتماه سال جاری به صورت رسمی دستور قضایی فیلترینگ تلگرام صادر شد و پس از چند روز تلگرام به کلی از دسترس ایرانیان خارج شد. با این وجود به مرور زمان شاهد بازگشت ایرانیان به این پیام رسان بودیم تا جایی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در استوری اینستاگرام خود، سیاست فیلترینگ تلگرام را سیاستی شکست خورده اعلام کرد.
با این وجود طی مدت زمانی که تلگرام فیلتر شد، شاهد رشد چشمگیر تعداد کاربران پیام رسانهای داخلی بودیم و این موضوع به هیچ عنوان قابل چشمپوشی نیست. البته حمایتهای وزارت ارتباطات و دولت با اعطای وام 5 میلیاردی به پیام رسانهای داخلی، تأمین اینترنت با یکسوم تعرفه عادی برای این پیام رسانها، تأمین دیتاسنتر (تا حد امکان)، تبلیغات گسترده این پیام رسانها در صدا و سیما و مهاجرت دستگاههای دولتی به پیام رسانهای داخلی، بیشک تأثیر بسیاری در گسترش این پیام رسانها در جامعه داشته است.
با وجود همه حمایتها مدیران چهار پیام رسان داخلی سروش، گپ، ایتا و بیسفون خواستار تعیین تکلیف دو نسخه غیررسمی تلگرام، یعنی هاتگرام و طلاگرام هستند. به اعتقاد این افراد اگرچه حمایتهای بسیاری از پیام رسانهای داخلی شده است اما فعالیت این دو نسخه غیررسمی تلگرام مسیر رشد پیام رسانهای داخلی را به شدت دچار آسیب کرده است. از این رو مدیران این چهار پیام رسان داخلی در بیانیهای مشترک از مرکز ملی فضای مجازی خواستار تعیین تکلیف فعالیت هاتگرام و طلاگرام شدند.
متن این بیانیه به این شکل بود:
با تصمیم کشور مبنی بر رفع انحصار از پیام رسانهای خارجی و جلوگیری از خروج اطلاعات کاربران فضای مجازی از کشور، پیامرسانهای داخلی در جهت تقویت زیرساختها و ارائه خدمات هرچه بهتر به کاربران تلاش مضاعفی را در دستور کار خود قرار دادند.
جریان مهاجرت به پیامرسانهای داخلی پس از خروج کانالهای پرمخاطب از تلگرام سرعت گرفت و با انسداد تلگرام، روزانه بیش از 500 هزار نفر در پیامرسانهای داخلی ثبتنام میکردند و در این مسیر وزارت ارتباطات با انجام تکالیف قانونی خود (مندرج در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی) در قبال پیام رسانها، با ارائه وام و امکانات تخصصی، در فرآیند شتابگیری این صنعت دانشبنیان، با پیامرسانهای داخلی، همراهی مطلوب و صمیمانهای داشته است.
متأسفانه این مهاجرت با ظهور دو پوسته غیررسمی تلگرام که مجهز به فیلترشکن داخلی بودند، به شدت آسیب دید. علیرغم تأکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر عدم اجازه فعالیت این دو پوسته و همچنین دستور قضایی برای مسدود شدن کامل فعالیت تلگرام در کشور و مصوبات شورای عالی فضای مجازی، مشخص نیست با کدام مجوز و از چه طریقی این دو پوسته تلگرام ( که مانع رشد پیام رسانهای داخلی شدهاند ) به فعالیت خود ادامه دادهاند.
البته اجرا نشدن تکالیف سایر دستگاهها در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد پیامرسانهای داخلی همچون ارائه خدمات پرداخت از طرف بانک مرکزی، جوسازی برخی نمایندگان مجلس در مورد پیامرسانهای داخلی و عدم مهاجرت جدی دستگاهها به پیامرسانهای داخلی نیز از عوامل عدم رشد سریع پیامرسانهای داخلی است.
اکنون که پیامرسانهای داخلی توانمندی و ظرفیت برای پوشش نیاز کشور و فراتر از آن را فراهم کردهاند، از مرکز ملی فضای مجازی و دستگاههای ذیربط میخواهیم تا بسیار شفاف سیاست کشور در مورد حضور یا عدم حضور تلگرام و پوستههای غیررسمی (هاتگرام و تلگرام طلایی) را مشخص کند.
به نظر میرسد، وجهالمصالحه قرار دادن موضوع پیامرسانهای داخلی در مناقشات سیاسی باعث صدمه به مسیر رشد این صنعت دانشبنیان میشود و باید از آن بهشدت پرهیز شود.
نظر شما در این خصوص چیست؟ به اعتقاد شما چه عواملی باعث عدم استقبال کاربران ایرانی از پیام رسانهای داخلی میشود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.
منبع خبر: فارس
ثبت نظر