وزارت ارتباطات در تلاش برای عدم قطع کدهای USSD

وزارت ارتباطات در تلاش برای عدم قطع کدهای USSD

وزارت ارتباطات در تلاش است تا برخلاف نظر بانک مرکزی قطع کدهای USSD صورت نگیرد، مخصوصا در شرایطی که جایگزینی برای آن وجود ندارد.

با روی کار آمدن کدهای دستوری یا همان کدهای USSD که در بین مردم با «ستاره مربع» شناخته می‌شوند، بسیاری از کارها مانند خرید شارژ، پرداخت قبوض و... برای کاربران راحت شد. یکی از خوبی‌های این کدهای USSD اجرا شدن روی هر گوشی موبایلی است و تنها به گوشی‌های هوشمند محدود نمی‌شود.

با وجود نفود کدهای USSD در عملیات‌های روزانه مردم، در تاریخ 15 بهمن ماه 96 دستور لغو کدهای دستوری USSD از سوی بانک مرکزی صادر شد، دستوری که با مخالفت‌های بسیاری همراه بود. یکی از این مخالفان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی بود.

بانک مرکزی مسئله عدم امنیت سرویس کدهای USSD را دلیل اصلی این تصمیم اعلام کرده بود زیرا هنگام استفاده از این کدهای دستوری، کاربر اطلاعات حساب بانکی خود شامل شماره کارت و رمز دوم را وارد می‌کند. بنابراین احتمال سرقت اطلاعات و به دنبال آن سو استفاده از این اطلاعات برای خالی کردن حساب وجود دارد.

حالا بار دیگر مسئله کدهای USSD مطرح شده است. این بار معاون وزیر ارتباطات از تلاش برای عدم قطع کدهای USSD گفته است. وی معتقد است کدهای USSD به هیچ هنوان ناامن نیستند حتی اگر این طور هم باشد وزارت ارتباطات آماده است تا راه‌کارهای امنیتی برای این مسئله ارائه دهد. وی در این خصوص چنین توضیح داد:

ما به هیچ عنوان قبول نداریم که سرویس USSD (ستاره مربع) نا امن است و با اعمال محدودیت در مورد این سرویس موافق نیستیم. تاکنون هیچ موردی مبنی بر ناامنی USSD گزارش نشده است.

دوستان در بانک مرکزی دغدغه‌های امنیتی دارند که در این زمینه ما آمادگی خود را برای ارائه راهکارهای امنیتی ارائه کردیم و هم اکنون روش‌هایی را در مورد موضوعات امنیتی این سرویس به بانک مرکزی ارائه کرده و منتظر دریافت پاسخ از سمت آن‌ها هستیم.

از طرفی بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کدهای دستوری به استفاده از اپلیکیشن روی آورده‌اند. معاون وزیر ارتباطات معتقد است این تغییر رویه هیچ ارتباطی به محدودیت کدهای USSD نیست. به نظر او این روند تکنولوژی است که سرویس‌ها را به سمت اپلیکیشن سوق می‌دهد.

استفاده از کدهای USSD در حال حاضر در کشور کاملا جا افتاده است به طوری که روزانه حدود 70 میلیون تراکنش از همین طریق انجام می‌شود که تعداد 40 میلیون از این تراکنش‌ها برای مبالغی کمتر از 40 هزار تومان است.

از آنجایی که این سرویس روی انواع گوشی‌ها، حتی گوشی‌هایی که هوشمند نیستند کار می‌کند، قطع کدهای USSD بدون تعیین جایگزینی مناسب برای آن، درست نیست.

نظرات و پیشنهادات خود در این مورد را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر