طرح رجیستری از افزایش 195 درصدی عایدی دولت تا جلوگیری از تخلفات ارزی واردات موبایل

طرح رجیستری از افزایش 195 درصدی عایدی دولت تا جلوگیری از تخلفات ارزی واردات موبایل

طرح رجیستری باعث افزایش 195 درصدی عایدی دولت شده است. این طرح می‌تواند باعث جلوگیری از تخلفات ارزی واردات موبایل نیز شود.

طرح رجیستری موبایل یکی از مهمترین طرح‌های جنجالی حوزه فناوری اطلاعات در سال 96 بود که از مهرماه و با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی و حمایت از واردکنندگان به اجرا درآمد. این طرح که از ابتدای آبان ماه سال گذشته و هدف قرار دادن آیفون Xاپل رسما کار خود را شروع کرد، تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 97 همه برندهای مختلف گوشی را زیر چتر خود درآورد.

طرح رجیستری موبایل جز طرح‌هایی است که تقریبا بی کم و کاست در کشور اجرایی شد هرچند در ماه گذشته شاهد ورود چمدانی موبایل و به نحوی دور زدن طرح رجیستری بودیم اما با این مشکل هم برخوردهایی صورت گرفت.

حمیدرضا دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با اجرای طرح رجیستری موبایل در کشور و نتایج و دستاوردهای این طرح صحبت‌هایی داشته است. به گفته او با اجرای طرح رجیستری طی یک سال گذشته درآمد دولت حدود 195 درصد رشد داشته است:

با اجرای طرح رجیستری عایدی دولت 195 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. درآمد دولت از 7150 میلیارد ریال به 21 هزار میلیارد ریال از مهر 95 تا خرداد 96 و از مهر 96 تا خرداد 97 رسیده است که بیانگر رشد 195 درصدی است.

از صحبت‌های دهقانی‌نیا مشخص است که طرح رجیستری تنها به گوشی‌های هوشمند محدود نمی‌شود بلکه ورود سایر تجهیزات الکترونیکی هم در برنامه این طرح قرار دارد. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این رابطه چنین گفت:

این طرح در مورد دیگر تجهیزاتی که از پروتکل‌های ارتباطی استفاده می‌کنند، گسترش می‌یابد. یک سری نقاط ثبات در طرح مدنظر است که پس از ثبات در این نقاط براساس اولویت‌بندی نسبت به رجیستری کالاهای دوم و سوم اقدام می‌‌شود.

مسلما رجیستر شدن گوشی‌های موبایل باید راه‌حلی برای جلوگیری از سو استفاده‌های این حوزه باشد. مدتی است که شاهد قیمت نجومی گوشی‌های موبایل هستیم. افزایش قیمتی که به بالا رفتن قیمت دلار نسبت داده می‌شد حالا مشخص شده است که بیشتر از دلار، تخلفات واردکنندگان موبایل دلیل آن بوده است. برخی شرکت‌ها ارز دولتی برای وارد کردن موبایل دریافت کرده بودند اما تنها حدود یک چهارم این ارز را برای واردات موبایل مصرف کرده بودند. حتی در بعضی موارد همین گوشی‌ها را هم با ارز آزاد به فروش می‌رساندند. حالا دهقانی‌نیا از شناسایی متخلفان با استفاده از طرح رجیستری و پیگیری این موضوع خبر داده است:

از طریق طرح رجیستری اطلاعات متخلفان به دست آمد و اکنون این اطلاعات در اختیار سازمان تعزیرات است. سازمان تعزیرات پرونده‌ها را بررسی می‌کند و براساس مستندات حکم مقتضی را صادر می‌کند.

منبع خبر: فارس


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر