اولین نسخه ارز دیجیتال ملی معرفی شد

اولین نسخه ارز دیجیتال ملی معرفی شد

بعد از گذشت دو ماه از تست اولیه، اولین نسخه ارز دیجیتال ملی بر پایه ریال معرفی شد.

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، ارتیوم و... طی سال گذشته رشد چشم‌گیری را تجربه کردند همین مسئله باعث شد تا ارزهای دیجیتال در سراسر جهان محبوب شوند. ایران هم از این قضیه مستثنی نبود.

دولت‌ها در این بین سیاست‌های مختلفی را اخذ کردند. مدتی پیش در کشور ما و به تصمیم بانک مرکزی استفاده از ارزهای دیجیتال رمزپایه مانند بیت کوین ممنوع اعلام شده بود اما به کارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی ممنوع نبود. بانک مرکزی نگران خروج ارز از کشور و متضرر شدن مردم بود از این رو خرید و فروش بیت کوین را ممنوع اعلام کرده بود.

در کنار این نگرانی‌ها و ممنوعیت، اوایل اردیبهشت ماه بود که وزیر ارتباطات اعلام کرد که مدل آزمایشی ارز دیجیتال ملی آماده شده است. حالا پس از گذشت حدود 2 ماه شرکت خدمات انفورماتیک از تولید گونه‌های مختلف ارز دیجیتال خبر داده است. این شرکت کاربری‌های این ارز دیجیتال ملی که بر پایه ریال است را در مقیاس آزمایشی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

 

اهداف توسعه ارز دیجیتال ملی

دولت از طراحی، آزمایش و نهایتا تولید ارز دیجیتال ملی بر پایه ریال اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • امکان‌سنجی و ارزیابی قابلیت‌های این فناوری در ساده کردن مبادلات اقتصادی
  • افزایش شفافیت
  • توسعه‌ی خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی کشور

 

بر اساس گزارش شرکت خدمات انفورماتیک، این زیرساخت می‌تواند ارز دیجیتال ملی را به پشتوانه‌ی پول ملی کشور صادر کرده و در فاز اول در اختیار بانک‌های تجاری کشور قرار دهد تا از آن به‌عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه‌ی بین بانکی و توسعه‌ی خدمات خود بهره گیرند. به این ترتیب، بانک‌ها قادر خواهند بود با تعریف انواع قرارداد‌های هوشمند در این بستر، به توسعه و بهبود زیرساخت خدمات مالی و پرداخت خود، از جمله خدمات مبتنی برکیف پول و پرداخت‌های خرد اقدام کنند.

نسخه نهایی ارز دیجیتال ملی نهایتا پس از آزمایش‌هایی که باید روی آن انجام شود، به شکل یک اکوسیستم باز، تا سه ماه آینده در اختیار بانک‌ها، شرکت‌های حوزه فناوری و فعالان نظام پولی و بانکی قرار خواهد گرفت.

این شرکت برای بهبود ارز دیجیتال ملی و ارتقا کیفیت آن از فعالان این حوزه دعوت کرده است تا با بررسی و آزمون این زیرساخت، روند توسعه آن را سرعت بخشند.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: میزان


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

رضا

جمعه, 05 مرداد 1397

بر پایه ریال باشه یعنی بی ارزشه

پاسخ

فرهاد

شنبه, 06 مرداد 1397

اولین نسخه از گند ملی به یک انقلاب جهانی عرضه شد ! . . .

پاسخ

ثبت نظر