توپ اهدایی پوتین به ترامپ به یک تراشه فرستنده مجهز بود

توپ اهدایی پوتین به ترامپ به یک تراشه فرستنده مجهز بود

در دیدار هفته گذشته پوتین، رئیس جمهور روسیه با دونالد ترامپ، پوتین توپی را ترامپ اهدا کرد. اهدای این توپ نگرانی‌های در خصوص مجهز بودن آن به ابزارهای شنود را برانگیخت. این نگرانی‌ها به حدی جدی بود که لیندسی گراهام، سناتور جمهور خواه در توییتر خود از بررسی توپ اهدایی پوتین و عدم اجازه برای ورود این توپ به کاخ سفید خبر داد.

حالا مشخص شده است که این نگرانی‌ها چندان بی‌راه نبوده‌اند و این توپ واقعا دارای تراشه‌ای است که می‌تواند با گوشی‌های نزدیک خودش ارتباط برقرار کند. دلیل جاسازی این تراشه در توپ اما چیز دیگری است. به گفته آدیداس تراشه موجود در این توپ، تراشه NFC است که زیر لوگویی شبیه به سیگنال وای فای قرار گرفته است. با نزدیک کردن این تراشه به دستگاه موبایل می‌توان به ویدیوهای بازیکنان، مسابقات و... دسترسی داشت. آدیداس این ویژگی را در توپ‌های مسابقات جام جهانی 2018 قرار داده بود و این توپ‌ها را به قیمت 165 دلار در وب سایت خود به فروش می‌رساند.

آدیداس علی‌رغم نگرانی‌ها هیچ توضیحی درباره احتمال هک شدن این تراشه NFC نداده است اما هیچ نشانه‌ای هم از خطر آسیب‌پذیری این تراشه وجود ندارد. آدیداس تنها در وب سایت خود در مورد این تراشه توضیح داده است که امکان حذف یا بازنویسی پارامترهای رمزنگاری شده وجود ندارد.

تصاویر منتشر شده از توپ اهدای پوتین به ترامپ نشان می‌دهد که این توپ دارای لوگو آدیداس است اما مشخص نیست که آیا تراشه NFC آن برداشته شده است یا نه. حتی ممکن است این تراشه با یک ابزار جاسوسی واقعی جایگزین شده باشد. سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید طی ایمیلی در خصوص ورود این توپ به کاخ توضیح داده است که فرآیند بررسی امنیتی که برای تمامی هدایا انجام می‌شود برای این توپ نیز انجام خواهد شد اما تا کنون کاخ سفید درباره اینکه آیا در مورد این توپ به مورد مشکوکی برخورد کرده‌اند یا خیر و یا محل نگهداری این توپ توضیحی نداده است.

تراشه NFC که در این توپ به کار رفته است یک بار در سال 2015 برای حمله مورد استفاده قرار گرفته بود. یک مهندس با استفاده از این تراشه درخواستی برای باز کردن یک لینک را به یک گوشی اندرویدی نزدیک خود فرستاده بود. در صورتی که کاربر این لینک را باز می‌کرد، فایلی مخرب روی گوشی نصب شده و شروع به اعمال خرابکارانه می‌کرد.

با این وجود انجمن هکرهای Chaos Computer Club معتقدند که حمله چند مرحله‌ای از طریق این توپ فوتبال غیرممکن به نظر می‌رسد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: bloomberg


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر