15 شهریورماه، آخرین مهلت فعالیت هاتگرام و طلاگرام بدون فیلترشکن

15 شهریورماه، آخرین مهلت فعالیت هاتگرام و طلاگرام بدون فیلترشکن

15 شهریورماه، آخرین مهلت فعالیت هاتگرام و طلاگرام بدون فیلترشکن اعلام شد.

فیلترینگ تلگرام، محبوب‌ترین پیام رسان در بین ایرانیان باعث شد تا کاربران بسیاری به استفاده از نسخه‌های غیررسمی این پیام رسان همچون هاتگرام و طلاگرام روی آوردند. اگرچه تلگرام در کشور فیلتر شده است اما این دو نسخه غیر رسمی هنوز هم بدون فیلتر در دسترس کاربران قرار دارد.

امکان استفاده از این دو نسخه غیررسمی تلگرام آن هم بدون فیلترشکن اتهاماتی را به وزارت ارتباطات وارد کرده بود. برخی ادعا کرده بودند که وزارت ارتباطات سرورهای این دو پیام رسان را در دیتاسنتر خود قرار داده است اما با دعوت وزیر ارتباطات از خبرنگاران برای بازدید از این دیتاسنتر، اتهامات رفع شد.

حالا ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، امروز در جریان بازدید از نمایشگاه الکامپ 97 درباره فعالیت این دو نسخه فارسی از پیام رسان تلگرام و مهلت نهایی فعالیت بدون فیلترشکن آن‌ها در کشور توضیحاتی را ارائه داده است:

در حقیقت ما از ابتدا در سیاست‌های خروج از انحصار تلگرام دوران گذاری را برای فعالیت نسخه‌های فارسی این شبکه در کشور قائل شدیم و پذیرفتیم که شبکه‌های هاتگرام و تلگرام طلایی بدون فیلتر چند ماهی در کشور فعال باشند؛ اما آخرین مهلتی که به این‌ها داده‌ایم، ۱۵ شهریورماه است و این شبکه‌ها باید تا این تاریخ به پیام رسان صددرصد بومی تبدیل شوند.

دولت برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی اینترنتی با یک سوم تعرفه عادی، وام 5 میلیاردی و بخشی از دیتاسنتر وزارت ارتباطات را در اختیار آن‌ها قرار داد. در این بین برای وزارت خانه‌ها و سازمان‌های دولتی هم تکالیفی در نظر گرفته شده بود. به گفته فیروزآبادی تقریباً تمامی دستگاه‌ها همکاری خوبی با مرکز ملی فضای مجازی برای اجرای این مصوبه داشته‌اند.

اگرچه فیروزآبادی کمک وزارت ارتباطات به فعالیت فیلترشکن‌ها در کشور را قبول ندارد اما او هم نقص‌هایی را در جلوگیری از فعالیت فیلترشکن‌ها دیده است. وی در این خصوص چنین توضیح داد:

موضوع کمک وزارت ارتباطات به فعالیت فیلترشکن‌ها را قبول نداریم و چنین چیزی وجود ندارد. بحث این است که ممانعت از فعالیت فیلترشکن‌ها در کشور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت باید برای ایمن‌سازی و مصون‌سازی شبکه مخابراتی کشور با دقت بیشتری انجام پذیرد.

این اواخر در زمینه ممانعت از فعالیت فیلترشکن‌ها در کشور نقص‌هایی دیده می‌شود که امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته در این زمینه اقداماتی صورت دهد و به شرایط قبل از یک ماه اخیر بازگردد و به همان میزانی که جلوی فیلترشکن‌ها را می‌گرفت، هم اکنون نیز همین اقدام را انجام دهد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: مهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر