جعل شناسه IMEI در بازار موبایل؛ سامانه همتا اطلاعیه داد

جعل شناسه IMEI در بازار موبایل؛ سامانه همتا اطلاعیه داد

طرح رجیستری موبایل که از 28 مهرماه 96 در کشور کار خود را اغاز کرد، تا آخر اردیبهشت ماه امسال همه برندها و گوشی‌های موبایل را به زیر چتر خود درآورد. این طرح به اندازه‌ای جدی اجرا شد که انتظار هیچ گونه تخلفی از سوی کاربران و حتی واردکنندگان گوشی را نداشتیم اما گویا این انتظار چندان هم تحقق نیافته است. به تازگی سامانه همتا، که مجری طرح رجیستری در کشور است، از تخلفی در این زمینه خبر داده است. گویا افرادی شناسه IMEI را جعل کرده و آن را بر روی دستگاه‌های دیگر کپی کرده‌اند. به اعتقاد سامانه همتا این اقدام جرم است و با افرادی که این اقدام را انجام داده‌اند برخورد قانونی خواهد شد. همتا در اطلاعیه‌ای در خصوص جعل شناسه IMEI چنین توضیح داد:

هر اقدامی که منجر به جعل شناسه IMEI و مغایرت آن با اطلاعات سامانه همتا گردد، برطبق ماده 5 و 33 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین ماده 6 قانون جرایم رایانه‌ای، جرم تلقی شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. مجازات تعیین شده برای مجرم، حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو در نظر گرفته شده است.

به گفته همتا هر گوشی هوشمند، شناسه IMEI مختص خود را دارد و کد فعال‌سازی آن نیز یک بار مصرف است. بنابراین امکان فعال‌سازی سایر دستگاه‌ها با IMEI جعلی یکسان با یک کد فعال‌سازی وجود ندارد. در اطلاعیه این سامانه آمده است که این دستگاه‌ها پس از مدتی توسط سامانه همتا شناسایی و ارتباط آن با شبکه‌های اپراتوری قطع خواهد شد.

همتا فروشندگان موبایل را مسئول چنین اقدامی می‌داند و گفته است که حق شکایت از متخلفین برای سامانه همتا و شخص خریدار محفوظ است. همتا در این خصوص چنین گفته است:

همچنین درصورت ارتکاب این جرم از سوی فروشندگان، مستندات لازم جهت پیگیری و برخورد قانونی با افراد متخلف در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار خواهد گرفت.

 

پیشنهاد فیسیت: نحوه رجیستری گوشی، چطور از سامانه همتا برای رجیستری تلفن همراه استفاده کنیم

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر