تحریمی دیگر علیه ایران، دسترسی توسعه دهندگان ایرانی به گیت لب مسدود می‌شود

تحریمی دیگر علیه ایران، دسترسی توسعه دهندگان ایرانی به گیت لب مسدود می‌شود

گیت لب از 11 آگوست، از مایکروسافت آژور به گوگل کلود منتقل می‌شود. این مهاجرت گیت لب به گوگل کلود به معنای تحریم جدید و عدم دسترسی به این سرویس است.

گیت لب، پلتفرم تحت وب محبوب توسعه‌دهندگان که سیستمی برای کنترل سورس گیت (Git) است، از 11 آگوست یعنی 20 مردادماه، از مایکروسافت آژور به گوگل کلود منتقل می‌شود.

 

تبعات مهاجرت گیت لب به گوگل کلود برای ایرانیان

انتقال گیت لب به گوگل کلود برای کشورهایی که تحت تحریم آمریکا هستند تبعات بدی را به دنبال دارد، تا جایی که گیت لب در وبلاگ رسمی خود به این موضوع اشاره کرده است:

توجه داشته باشید که ممکن است بعد از مهاجرت گیت لب به گوگل، سرویس gitlab.com برای کاربران گیت لب در کریما، کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سیری قابل دسترس نباشد. گوگل به ما گفته است که محدودیت‌های قانونی علیه این کشورها وجود دارد. حالا تنها به شما پیشنهاد می‌کنیم که کدهای خود را دانلود کرده و یا از پروژه‌هایتان به عنوان بک آپ اکسپورت (export) بگیرید.

توضیح و هشدار گیت لب به کاربران ایرانی و سایر کشورهای تحت تحریم

توضیح و هشدار گیت لب به کاربران ایرانی و سایر کشورهای تحت تحریم

 

با این اوصاف حالا که تنها دو روز تا مسدود شدن دسترسی به گیت لب باقی مانده است، بهتر است هرچه سریع‌تر از پروژه‌ها و کدهایتان نسخه پشتیبان تهیه کنید.

 

هدف گیت لب از مهاجرت به گوگل کلود

هدف گیت لب از این انتقال، ارتقا کیفیت و قابلیت اطمینان این سرویس بوده است. به اعتقاد گیت لب اگرچه مایکروسافت آژور امکانات و پشتیبانی خوبی برای گیت لب فراهم کرده است اما پلتفرم گوگل کلود (GCP) برای اهداف بلند مدت گیت لب بهترین سرویس ممکن است. درواقع گیت لب در نظر دارد تا این سرویس به عنوان برنامه‌ای cloud native روی کوبرنتیس (Kubernetes) اجرا شود و گوگل پشتیبانی بهتری از کوبرنتیس دارد.

*کوبرنتیس: این نرم افزار وظیفه اجرا و مدیریت کانتینرها را بر روی گروهی از سرورهای موجود در یک یا چند مرکز داده‌ها (data center) به عهده دارد.

 

مزایای مهاجرت گیت لب به گوگل کلود

به گفته گیت لب این مهاجرت علاوه بر پشتیبانی بهتر از کوبرنتیس، برای کاربران این سرویس مزایی بسیاری را به دنبال دارد. رمزگذاری داده‌ها و سرعت بالا‌تر کش اطلاعات به دلیل یکپارچگی CDN گیت لب با پلتفرم گوگل کلود، از جمله ابتدایی‌ترین مزایای مهاجرت گیت لب به گوگل کلود است.

 

آیا گیت لب با VPN قابل دسترسی است؟

گیت لب اگرچه به کاربران ایرانی‌اش هشدار داده است که از اطلاعات خود بک آپ بگیرند اما هنوز مشخص نیست که آیا گیت لب هم بعد از 20 مرداد ماه مانند بسیاری دیگر از سرویس‌های گوگل که در کشور مسدود است اما به واسطه VPN می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت، قابل استفاده خواهد بود یا خیر. با این وجود این مهاجرت برای ایرانیان دردسر ساز است زیرا سرورهایی که به صورت مستقیم عملیات Pull را روی گیت لب انجام می‌دهند، با مشکل رو به رو خواهند بود.

 

نظرات، پیشنهادات و دانسته‌های خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید؟ اگر به واسطه این تحریم گیت لب از دسترس خارج شود چه جایگزین‌هایی را برای این سرویس پیشنهاد می‌دهید؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: gitlab


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

امین

شنبه, 20 مرداد 1397

Github هم سرویس درستی نمیداد، خیلی از سرورهاش IP ایران بلک لیست کرده بودند، اما امیدواریم مایکروسافت صاحب جدید Github بهتر عمل کنه، چون تنها شرکت نرم‌افزاری بوده که سابقه مسدود کردن IP ایران رو نداشته، بنابراین فکر نمیکنم مهاجرت ایرانیان به Gitlab بخاطر تصاحب Github توسط مایکروسافت کار درستی باشه، و در کل فکر نمیکنم مهاجرت توسعه‌دهندگان به Gitlab طولانی مدت باشه، اگر مایکروسافت روی OpenSource بیشتر تمرکز داشته باشه در نهایت همه دوباره به Github برمیگردند.

پاسخ

ثبت نظر