نقشه آنلاین بومی نما رونمایی شد

نقشه آنلاین بومی نما رونمایی شد

بعد از تلاشی 6 ساله و بدون هیچ کمکی از دولت، نقشه آنلاین نما کاملا بومی رونمایی شد.

روز گذشته در نشستی خبری در پردیس چارسو تهران، نقشه آنلاین کاملاً بومی نما رونمایی شد. این نقشه که پس از تلاشی 6 ساله به بار نشسته است دارای قابلیت‌های بومی بسیاری از جمله پلاک ساختمان‌ها است.

تقریباً اغلب کشورهای سراسر دنیا از نقشه بومی مختص خود بهره می‌برند اما تا قبل از نقشه نما، نقشه بومی در کشور وجود نداشته است. از این رو خوش‌حالیم که بالاخره این نقشه ضروری برای هر کشوری، در ایران هم به وجود آمده است. وجود چنین نقشه‌ای علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌های کسب و کارهایی که به نقشه آنلاین نیاز دارند، از داده کاوی (data mining) اطلاعات نقشه‌ها هم جلوگیری می‌کند.

به گفته محمد رضا فیروزآبادی، مدیرعامل این شرکت، نقشه نما بدون هیچ پشتوانه دولتی و حامی تولید شده است بلکه این نقشه توسط بخش خصوصی با هزینه 15 میلیارد تومانی و در مدت 6 سال انجام شده است. از این رو فیروزآبادی نه تنها شایعات حمایت‌های دولت را قبول نکرده است بلکه گفته است که دولت قبل موانع زیادی را هم برای این شرکت به وجود آورده بود. وی در این خصوص چنین گفت:

از منظر حمایت‌های دولتی باید بگویم که دولت قبل موانع زیادی پیش رویمان گذاشت و هیچ حمایت مالی و معنوی از سوی دولت به ما نشده است. اخیراً دعوت‌نامه‌ها و زمزمه‌هایی از سوی سازمان فناوری اطلاعات شده که اولاً کمی دیر است و ثانیاً بازهم باید تأکید کنم که سیستم نقشه آنلاین نما کاملاً مستقل است و ترجیح می‌دهیم که بخش‌های مختلف دولتی از سرویس‌های ما همکاری کنند و از آن بهره ببرند.

 

ویژگی‌ها و قابلیت‌های نقشه نما

نقشه کاملاً بومی و آنلاین نما دارای قابلیت‌های بسیاری است که علاوه بر استفاده عموم مردم، برای کسب و کارهایی که به نقشه آنلاین نیاز دارند هم بسیار کاربردی و مفید است. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌ها و کاربردهای این نقشه آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلتفرم مکان محور
  • کاملاً تعاملی
  • حاوی پلاک‌ ساختمان‌ها
  • دارای اطلاعات کد پستی
  • بدون ذخیره داده کاربران و پاک شدن داده‌ها بعد از درخواست
  • حفظ امنیت کشور با محو کردن مکان‌های نظامی و امنیتی
  • استفاده رایگان برای کاربران عمومی
  • کاهش هزینه کسب و کارهای نیازمند به نقشه تا 30 برابر کمتر از هزینه گوگل
  • تسهیلات ویژه برای کسب و کارها

یکی از ویژگی‌هایی مهمی که در نقشه نما در نظر گرفته شده است حفظ امنیت نقاط نظامی است. در این نقشه مکان‌های نظامی و امنیتی به صورت محو شده نمایش داده می‌شوند تا امنیت آن‌ها حفظ شود. فیروزآبادی نقشه‌هایی همچون Crime Map را برای استفاده نیروی انتظامی مناسب می‌داند.

گذشته از قابلیت‌هایی که تا کنون برای این نقشه گفته شد در آینده‌ای نه چندان دور منتظر قابلیت‌های دیگری همچون فراخوانی صوتی، ترافیک شهری هوشمند و... هستیم.

 

نسخه‌های مختلف نقشه آنلاین نما

اکنون نقشه نما کل کشور را پوشش می‌دهد و نسخه آنلاین آن با آدرس namaa.ir در دسترس کاربران است. ضمناً نسخه بتا اندروید این نقشه هم قابل استفاده است اما در آبان ماه باید منتظر نقشه کامل و نسخه اصلی اندرویدی این برنامه باشیم. اگرچه نسخه iOS این برنامه هنوز آماده نشده است اما تا چند ماه آینده انتظار عرضه آن را داریم.

وجود چنین نقشه‌ای می‌تواند به کسب و کارها کمک زیادی کند زیرا ایران بارها و بارها تحت تحریم‌های مختلف قرار گرفته است. اگر پیگیر اخبار فیسیت باشید حتماً از پولی شدن گوگل مپ خبر دارید. اگرچه این سرویس برای کاربران تا میزان 200 دلار اعتبار ماهیانه در نظر گرفته است اما باز هم برای کسب و کارهایی که به سرویس بیشتری نیاز دارند هزینه بر خواهد بود. ضمناً همیشه تحریم شدن ایران برای استفاده از سرویس‌های مختلف یک نگرانی است. بنابراین وجود چنین نقشه بومی برای کسب و کارها و کشور بسیار کاربردی خواهد بود.

فیروزآبادی در این خصوص چنین توضیح داد:

با توجه به اینکه سرویس‌های خارجی همچون گوگل مپس تحریم‌هایی را برای کاربران ایرانی اعمال کرده‌اند و جدای از آن با توجه به هزینه‌های گزاف گوگل، استفاده از نقشه بومی نما بهترین گزینه است و برنامه نویسان به راحتی می‌توانند از این سرویس در پروژه‌هایشان استفاده کنند.

 

پیشنهاد فیسیت: آیا واقعاً گوگل مپس از امروز پولی می‌شود؟

نظر شما در مورد نقشه نما چیست؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر