ایران در کام تحریم‌ها، تقریبا 47 درصد از خدمات گوگل در ایران مسدود است

ایران در کام تحریم‌ها، تقریبا 47 درصد از خدمات گوگل در ایران مسدود است

ایران در کام تحریم‌ها، تقریبا 47 درصد از خدمات گوگل در ایران مسدود است و ما بقی سرویس‌ها هم جز سرویس‌هایی هستند که ایران را مصرف‌کننده بار می‌آورد.

یکی از مشکلاتی که ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند تحریم شدن‌های گاه و بی‌گاه است. گذشته از تحریم‌هایی که مسائل اقتصادی را هدف قرار می‌دهد، تحریم‌های بسیاری متوجه دنیای مجازی است. به این صورت که بسیاری از سرویس‌های کاربردی گوگل و کمپانی‌های دیگر از دسترس ایرانیان خارج است. از جمله آخرین این تحریم‌ها به تحریم ایران توسط گیت لب می‌توانیم اشاره کنیم که این تحریم هم به واسطه گوگل اتفاق افتاد. درواقع مهاجرت گیت لب از مایکروسافت آژور (Azure) به گوگل کلود (Google cloud) دلیل اصلی این تحریم بود.

پیشنهاد فیسیت: تحریمی دیگر علیه ایران، دسترسی توسعه دهندگان ایرانی به گیت لب مسدود می‌شود

 

به گفته امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی، 47 درصد از خدمات اصلی گوگل برای ایرانیان مسدود است و تنها مواردی که ما را مصرف‌کننده بار می‌آورد در ایران قابل استفاده است.

به اعتقاد وی در حال حاضر استعمار در دنیا تغییر کرده و به استعمار مدرن تبدیل شده است. به عبارتی وی معتقد است که حمله فیزیکی دیگر برای تسخیر جوامع پاسخ‌گو نیست بلکه نرم افزارها و سیستم عامل‌ها این مسئله را هدایت می‌کنند. وی در این خصوص مسئله همه‌گیر شدن سیستم عامل اندروید و iOS را مثال زده و چنین توضیح داد:

در سال 2009 نزدیک به 7 تا 8 سیستم عامل فعال و متعلق به کشورهای مختلف بود اما در سال 2016 آمارها نشان داد که 84.8 درصد سیستم عامل‌های دنیا اندروید و 14.4 درصد آی او اس (iOS) است و تمام فعالیت‌های مجازی کاربران با این دو سیستم عامل انجام می‌گیرد.

به گفته او در حال حاضر حدود 78 درصد از جستجوی مردم دنیا از طریق گوگل انجام می‌شود. به این ترتیب گوگل به راحتی می‌تواند تمامی مردم را به سمتی که می‌خواهد هدایت کند و راحت‌تر اوضاع را کنترل کند. ضمنا سیستم عامل اندروید هم متعلق به خود گوگل است.

بعلاوه او متعقد است که فضای مجازی علاوه بر تغییر سبک زندگی، اقتصاد را هم در سراسر دنیا متحول کرده است. تا جایی که تا سال 2011 از 5 شرکت برتر اقتصاد دنیا تنها یک شرکت در حوزه فضای مجازی فعال بود این در حالی است که در سال 2016 هر 5 کشور برتر دنیا در این حوزه فعالیت دارند.

مسلما ایران نمی‌تواند جلوی تحریم‌های گوگل را بگیرد و یا اینکه در مقابل این قدرت بزرگ بایستد اما تنها کاری که از دست ما برمی‌آید حمایت از تولیدات با کیفیت داخلی در این زمینه است. چندی پیش در راستای حمایت از کالای با کیفیت بومی در حوزه فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مترجم سه زبانه ترگمان، ابر آروان و برنامه‌های نواک و بیپ تونز نام برده بود. اخیرا هم نقشه نما، نقشه آنلاین و بومی رونمایی شده است. مطمئنا این ابزارها در ابتدای راه با مشکلاتی همراه هستند اما حمایت کاربران از آن‌ها می‌تواند باعث رشد این برنامه‌های بومی شود.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید

منبع خبر: مهر

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر