پس از مدت‌های انتظار ارز دیجیتال ملی از راه می‌رسد و نظام بانکی را متحول می‌کند

ارز-دیجیتال-ملی_1535376769.jpg

پس از مدت‌های انتظار ارز دیجیتال ملی از راه می‌رسد و نظام بانکی را متحول می‌کند.

ارز دیجیتال مدت‌هاست که در سراسر دنیا اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و طرفداران خاص خود را جذب کرده است. ایرانیان نیز نسبت به استخراج ارز دیجیتال روی خوشی نشان داده‌اند.

موضوع ارز دیجیتال به اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده است که مدت‌هاست اخباری درباره ارز دیجیتال ملی به گوش‌مان می‌رسد، ارزی که به درخواست بانک مرکزی و توسط شرکت انفورماتیک در حال توسعه است. حالا به نظر می‌رسد که ارز دیجیتال هر روز بیش‌تر از قبل به واقعیت نزدیک می‌شود از این رو شرکت انفورماتیک اطلاعاتی را در مورد این ارز دیجیتال ملی منتشر کرده است.

به گزارش ایبنا (رسانه نزدیک به بانک مرکزی)، ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورمایتک اعلام کرده است که ارز دیجیتال ملی با تکنولوژی هایپرلجر (Hyperledger Fabric Platform) توسعه یافته است. گویا هیچ‌گونه محدودیتی در زمینه تعداد تولید و انتشار این ارز وجود ندارد و به هر میزان که بانک مرکزی تصمیم داشته باشد با پشتوانه ریال قابل صدور است.

پلتفرم هایپرلجر چیست

هایپرلجر (Hyperledger Fabric Platform) یک پروژه‌ی متن باز بلاک چین است که زیر نظر بنیاد لینوکس فعالیت می‌کند. این پلتفرم در اصل مجموعه‌ای از قوانین بلاک چین است که برای توانمند کردن انواع مختلف اپلیکیشن‌های سفارشی، طراحی شده است. هایپرلجر برای توسعه‌دهندگان، پروتکل‌های لازم برای طراحی بلاک چین‌های خصوصی یکتا را فراهم می‌کند.

ویژگی‌ها و مزایای استفاده از هایپرلجر عبارت‌اند از:

  • اپن سورس است
  • هویت اعضا مشخص است
  • سرعت بالایی دارد
  • می‌توانند نیازمندی‌های حریم خصوصی را فراهم کنند
  • از قوانین حفاظت از داده تبعیت می‌کنند
  • می‌توانند هزاران تراکنش در ثانیه را اجرا کنند
  • امکان اضافه کردن اضافه کردن اجزای جدید به شبکه بدون هیچ مشکلی

این ارز دیجیتال ملی در دو فاز توسعه داده می‌شود. در فاز اول از این ارز دیجیتال ملی به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات بین بانکی استفاده خواهد شد. در فاز دوم بناست تا مسئولیت پرداخت‌های خرد در جامعه بر عهده ارز دیجیتال بومی قرار گیرد. گویا در این بین بانک‌ها هم نقش تأییدکننده این تراکنش‌ها و مسئولیت دفاتر کل مرتبط به آن‌ها را بر عهده خواهند گرفت.

مسئله دیگری که شرکت خدمات انفورماتیک به آن اشاره کرده است، استفاده از راه‌کار KYC است. این راه‌کار به معنای ثبت و تأیید هویت بر بستر بلاک چین است. یعنی هنگامی که مشتری اطلاعات خود را تنها در یک بانک ارائه دهد، اطلاعات او در سایر بانک‌ها هم قابل استفاده است.

به گفته شرکت خدمات انفورماتیک قرار است ارز دیجیتال ملی بعد از گذراندن مراحل آزمایش و بررسی در اختیار بانک‌ها، شرکت‌ها حوزه فناوری و فعالان حوزه مالی قرار بگیرد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

arefsa

سه‌شنبه, 06 شهریور 1397

ماین میتونیم کنیم یا نه ، ارز دیجیتالی که ماین نشه به درد عمش میخوره

پاسخ

کاربر ساده:)

سه‌شنبه, 06 شهریور 1397

همه این مطلب به کنار این یکی رو چی بگم.........با پشتوانه ریال......:)))))

هر میزان که بانک مرکزی تصمیم داشته باشد با پشتوانه ریال قابل صدور است.

پاسخ

ggg

سه‌شنبه, 06 شهریور 1397

ونزوئلا هم به کم روسیه ارز دیجیتال ساخت اما بازم سقوط کرد

پاسخ

ثبت نظر