21 حقیقت شگفت انگیز درباره لینوکس

21 حقیقت شگفت انگیز درباره لینوکس

21 حقیقت شگفت انگیز درباره لینوکس را در فیسیت ببینید.

چندی پیش تولد 27 سالگی سیستم عامل لینوکس بود به همین مناسبت وبسایت omgubuntu.org لیستی از 27 حقیقت جالب را راجع‌به لینوکس منتشر کرد که ما در اینجا 21 مورد آن را نام می‌بریم.

لینوکس در سال ۱۹۹۱ توسط لینوس توروالدز (linus torvalds) ساخته شد، زمانی که این سیستم عامل شبه یونیکسی (unix like) و متن باز ایجاد شد تا در جهان انقلابی به پا کند. استارت آپ‌ها از آن بهره می‎برند،‌ زایش صنایع جدید، تولید گجت‌ها و گذرگاه‌ها (gateway) همگی مثال‌هایی از کاربرد لینوکس در دنیای امروز هستند. لینوکس سیستم عامل حاکم بر فضای ابری، اینترنت اشیا و موبایل‌ها است. هر چند که در جنگ دسکتاپ‌ها هنوز پیروز نشده، اما هیچ انکاری مبنی بر اعتبار و توانایی آن بر روی دسکتاپ‌ها نسبت به سایر رقبا (windows ,OS X) وجود ندارد.

قلب تپنده ی دنیای مدرن و یک نیروی همه جانبه است که زندگی دیجیتال را تحت نفوذ داده،‌ لینوکس همه جا هست. شما می‎توانید قطار‌های سریع السیر، گران قیمت ترین سوپر کامپیوتر‌ها و همینطور اسمارت فون‌ها، ربات‌های فضایی و روتر‌های فوق العاده امن را پیدا کنید که از لینوکس استفاده می‎کنند.

 

21 حقیقت شگفت انگیز درباره لینوکس

1- کرنل لینوکس تا الان از 20323379 خط کد تشکیل شده، با این وجود سبکترین کرنل را در مقایسه با سایرین داراست. این تعداد خط کد مبنی بر بزرگترین پروژه ی اوپن سورس است که تا کنون وجود داشته است.

2- لینوکس می‎توانست نام دیگری داشته باشد: لینوس توروالدز قصد داشت نام پروژه ی خود را "FreaX" ( ترکیبی از free ،freak و Unix) نامگذاری کند؛ اما توسط اطرافیان متقاعد شد که نام آن را "Linux" (ترکیبی از Linus و Unix) قرار دهد.

3- لینوس 100% تمامی کدهای لینوکس را در اولین انتشار آن خود نوشت،‌ در حالی که اکنون‌ ، در آخرین انتشار این برنامه تنها کمتر از 1% کدها توسط لینوس نوشته شده است .

4- لینوکس در هر برنامه‌ی کامپیوتری فضایی مهم استفاده می‎شود. NASA و ESA از جمله استفاده کنندگان این برنامه‌ها هستند.

 

5- تاکس (Tux)، نماد لینوکس ، یک پنگوئن است.

6- لینوکس حکمفرمای مطلق سوپر کامپیوتر:‌ در سال 2018 تمامی 500 سوپر کامپیوتر سریع جهان لینوکس را اجرا می‎کنند.

پیشنهاد فیسیت: پادشاهی لینوکس بر بهترین ابرکامپیوترهای جهان

 

7- اجتماع توسعه دهندگان لینوکس به طور باورنکردنی فعال هستند.

8- لینوکس 1.0 در 14 ام مارس 1994 منتشر شد ، بیشتر از سال بعد از اعلام لینوس مبنی بر توسعه آن و 176259 خط کد داشت. ورژن 2.0 در سال 1996 انتشار یافت.

9- لینوکس بر روی هر چیزی اجرا می‎شود. از اسمارت فون و سرور‌ها گرفته تا زیردریایی و راکت‌های هوایی. اینجا می‎توانید لیستی از این دستگاه‌ها را ببینید.

10- استیو جابز در سال 2000 پیشنهاد یه کار مناسب را به شرط توقف توسعه لینوکس به توروالدز داد ، ولی او نپذیرفت.

11- مایکروسافت در توسعه سیستم عامل جدید خود برای استفاده در سیستم‌های امبدد (embedded) از کرنل لینوکس استفاده می‎کنم.

12- در مورد مشارکت کنندگان پروژه لینوکس ،‌شرکت‌های گوگل،‌ اینتل،‌ هواوی،‌ سامسونگ، ردهت،‌ کانونیکال و فیسبوک بیشترین مشارکت را در توسعه ی کرنل لینوکس در سال اخیر داشته‌اند.

13- برنامه زمانی انتشار (release schedule) ورژن‌های کرنل لینوکس بین 2 تا 3 ماه می‎باشد.

14- لینوکس تنها دست آورد توروالدز نیست. او همچنین با طراحی نرم افزار Git ( نرم افزاری برای کنترل روند توسعه نرم افزار‌های کامپیوتری) در سال 2005، و ساخت نرم افزار Subsurface (نرم افزاری برای دستگاه تنفس زیر آب برای غواص‌ها) در سال 2011 نیز مشهور است.

15- تخمین می‎زنیم که 90% جلوه‌های ویژه ای که در هالیود تولید می‎شود مبتنی بر لینوکس هستند.

16- بنا به گزارش وبسات Openhub.net، بیش از 95% لینوکس به زبان C نوشته شده است .

17- اندروید ، موفق ترین سیستم عامل گوشی‌های همراه با بیشترین میزان کاربر (بیش از 2 بیلیون کاربر فعال در هم ماه) در جهان است. اما اندروید بر روی چه چیزی اجرا می‎شود؟ البته، لینوکس.

18- کرنل لینوکس در هر انتشار یک نام منحصر به فرد برای خود دارد. به طور مثال ورژن (4.13) " Fearless Coyote" نام دارد و ورژن ( 4.18 ) " Merciless Moray ".

19- بنا به اعلام رسمی سایت ردهت، 9 عدد از 10 عدد کامپیوتر‌های ابری عمومی لینوکس را بر روی خود اجرا می‎کنند.

20- اوبونتو رایج ترین سیستم عامل لینوکسی دسکتاپ است که قابل اجرا بر روی انواع سیستم‌های خانگی و لپ‌تاپ‌ها می‎باشد. تاکنون لینوکس 2% از دسکتاپ‌های خانگی و لپ‌تاپ‌ها را به خود اختصاص داده است.

21- لایسنس لینوکس GPL می‎باشد بدین معنی که حق کپی برداری ، استفاده و یا تغییر آن برای عموم آزاد و رایگان است.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

 

منبع خبر: omgubuntu.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

imaniy

یک‌شنبه, 20 آبان 1397

بدون و چون چرا از ویندوز کرکی و اشغال بهتره کسایی که ازش بد تعریف میکنن فقط برای این که سواد کار کردن با اون رو ندارن همین !

پاسخ

لیندوز

دوشنبه, 14 مهر 1399

پروفسور با سواد مگه ویندوزت کرکیه؟!
بعد از ویندوز 8 دیگه ویندوزی 10 کرکی نیست باهوش! :))
هرچند خودم هم ویندوز هم لینوکس رو استفاده میکنم ولی قرار نیست اوس موسی مثله تو بگه لینوکس خوبه با وجودیکه هنوز فرق سرور و دسکتاپ رو نمیدونی :))
ویندوز خوب وده ولی از وقتی هندیا ریختن توی مایکوسافت ریده شد بهش
هر شرکتی این هندیا واردش دن به گوه کشیده شد!

ثبت نظر