رفع فیلتر یوتیوب علی رغم پذیرش شرایط ایران توسط یوتیوب بی نتیجه مانده است

رفع فیلتر یوتیوب علی رغم پذیرش شرایط ایران توسط یوتیوب بی نتیجه مانده است

رفع فیلتر یوتیوب علی رغم پذیرش شرایط ایران توسط یوتیوب بی نتیجه مانده است. شاید اصلی‌ترین دلیل این مسئله وجود نمونه بومی باشد.

یوتیوب، دومین وب سایت پرمخاطب در سراسر جهان بعد از گوگل و بزرگ‎‌ترین VOD با عظیم‌ترین آرشیو ویدیو است. محبوبیت و همه گیر شدن یوتیوب به حدی است که در ماه فوریه سال 2017 در هر دقیقه 400 ساعت ویدیو روی یوتیوب آپلود می‌شد و این مسئله روند رو به رشدی هم داشته است. یوتیوب برای بهبود ویدیوهای موجود در این پلتفرم، بخشی از درآمدهایش را با کاربران به اشتراک می‌گذارد به این صورت که به ازای هر 1000 کلیک 7 دلار به کاربران پرداخت می‌شود. این مسئله باعث شده است تا عده‌ی زیادی به کار تولید و عرضه ویدیوهای با کیفیت برای یوتیوب روی بیاورند.

 

داستان فیلتر یوتیوب در ایران

این سرویس محبوب بین‌المللی سال‌هاست در ایران فیلتر است. فیلتر یوتیوب در ایران برای نخستین بار در سال 2005 و به شکل دوره‌ای رخ داد اما بعد از انتخابات سال 88 یوتیوب به کل در ایران فیلتر شد و حتی بعد از آرام شدن اوضاع هم این تصمیم تغییر نکرد. حتی علم به اینکه فیلترینگ وب سایت‌های دارای محتوای گوناگون و کاربردی همچون یوتیوب، استفاده از فیلترشکن را در کشور رواج داده است هم تغییری در این تصمیم‌گیری به وجود نیاورد.

 

مذاکراتی که بی نتیجه ماند

به گزارش تابناک دو سال پیش یکی از مدیران غول‌های اینترنت ایران درصدد رفع فیلتر یوتیوب بوده است و حتی با مدیران یوتیوب هم مذاکراتی داشته است. گویا در جریان این ارتباطات یوتیوب قبول کرده است تا استانداردهای مختلف ایران از نظر قانون، فرهنگ و اخلاق را بپذیرد و از پخش ویدیوهای غیر قانونی در محدوده جغرافیایی ایران بپرهیزد. حتی یوتیوب پذیرفته است تا شرکت اینترنت داخلی میزان سرورهای یوتیوب شوند.

گزارشات نشان می‌دهد که این مذاکرات و رفع فیلتر یوتیوب تنها به دلیل مخالفت برخی مسئولان آن هم به بهانه خروج ارز از کشور به صورت پهنای باند صورت نگرفته است. این در حالی است که یوتیوب برخلاف پیام رسان‌های مختلف به اطلاعات محرمانه کاربران هیچ دسترسی ندارد.

 

چرا یوتیوب در ایران رفع فیلتر نمی‌شود

در مقابل پیگیری نشدن رفع فیلتر یوتیوب از سمت مسئولان، اخیرا شاهد تلاش برخی از مسئولان برای رفع فیلتر توییتر هستیم زیرا این افراد معتقدند حضور ایرانیان در توییتر می‌تواند عملیات روانی برخی کشورهای دیگر در توییتر علیه ایران را خنثی کند. حتی در این خصوص آقای ظریف، وزیر امرو خارجه برخی از کاربران فعلی یوتیوب را ربات خوانده بود که باعث داغ شدن هشتگ #من_ربات_نیستم در یوتیوب شده بود.

برخی معتقدند که پیگیری نشدن رفع فیلتر یوتیوب به دلیل وجود سرویس مشابه بومی آن است که برای برخی منافعی را به دنبال دارد. این در حالی است که این سرویس بومی از یوتیوب تقلید می‌کند اما هیچ هزینه‌ای برای تولید کننده ویدیوهای پرداخت نمی‌کند و حتی خدماتی که ارائه می‌دهد هم در حد یوتیوب نیست.

شاید مسئله دیگری که باعث فیلتر یوتیوب شده بود، مخرب شناخته شدن آن بود اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یوتیوب سالم‌ترین رسانه از نظر تاثیر بر سلامت روانی است. این در حالی است که اینستاگرام مخرب‌ترین رسانه شناخته شده است با این وجود در ایران فیلتر نیست. سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر اینستاگرام هم نمونه مشابه بومی داشت آیا عده‌ای که منافعی در این بین داشتند در صدد فیلتر کردن آن برنمی‌آمدند؟

نظر شما در مورد رفع فیلتر یوتیوب چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: تابناک

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ناشناس

شنبه, 17 شهریور 1397

سلام

این در حالی است که این سرویس بومی از یوتیوب تقلید می‌کند اما هیچ هزینه‌ای برای تولید کننده ویدیوهای پرداخت نمی‌کند و حتی خدماتی که ارائه می‌دهد هم در حد یوتیوب است.

حرفت است آخر جمله از نظر دستور زبانی ایراد داره و به جمله نمی خوره
نمی دونم منظورتون نیست بوده یا نه ولی اگر است بوده درستش این میشه
و خدماتی که ارائه می دهد عملا مشابه یوتیوب است
یا اگر کلمه حتی حذف بشه و بجای هم در حد، نزدیک به یا تقریبا اضافه بشه درست میشه

اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یوتیوب سالم‌ترین رسانه از نظر تاثیر بر سلامت روانی است.
من خودم مخالف این هستم که کلا فیلتر باشه ولی این حرفُ هم اصلا نمیشه قبول کرد
آخه یوتیوب کجاش سالمه کلی محتویات **** توش هست و یا کلی ویدیو که ذهنارو برای دنیاپرستی نمادپرستی شیطان پرستی پرورش میدن هست
آزادی ای هم که ازش حرف میزنن اینه
ویدیوهایی است باصطلاح لول 100 از نظر ترسناکی و خشونت آمیز بودن که بعضی هاشون صجنه های واقعی هستن یا ویدیهایی با محتویات جنسی و تجاوز برای انحراف و خراب کردن ذهن ، کسایی که از خودشونن و ویدیوای خلاف شکم نمی ذارن بن نمی کنن
بعد یک ایرانی مقیم آمریکا که سعی داشت با گذاشتن ویدیوهای تأثیر گذار نحوه صحیح غذا خوردن جوری که برای بدن مفید هستُ به مردم یاد بده و خوردن گوشت زیادیُ منع کنه و خوردن گوشت به حد نیاز رو آموزش بده، زدن به بهونه محتویات خشون آمیز یعنی بعضی ویدیوهایی که از کشتارگاها می ذاشت و پوشش نامناسب درواقع بی خجابی! کلا کانالشو بستن حتی نکردن همون ویدیوهایی که مورد داشتُ حذف کنن کلا بنش کردن و بعدش تیراندازی و موقعیت خوب برای وحشی نشون دادن یا تروریست نشون دادن مردم ایران
در اصل بخاطر اینکه ویدیوهاش واقعا تأثیر گذاشت و منفعتشون یا درواقع شکمشون احساس خطر کرد زدن کانالشو بستن
خوب با این چیزی که گفتم کجای این سرویس سالم هست، فساد از سرو روش میباره اونوقت شما اومدی توی مقالتون نوشتی سالم
اگر ترجمه هم باشه این مقاله بد نیست یک ویرایشی هم بشه
در اصل یوتیوب اگر روش کنترولی نباشه روان کسی که ذهن ضعیفی داره رو بهم میریزه و به کثافت می کشونتش، همونطور که ماهواره از زمانی که دقیقا میشه بعد از انقلاب وارد شد تا الان زندگی خیلی هارو خراب کرد، اکثرا هم میگن من هیچی روی ذهنم تأثیر نمی ذاره ولی خیلی ها برخلاف حرفشون به مرور زمان سریالا روشون تأثیر گذاشته و به بی بندو باری و فساد جنسی یعنی زنا کشیده شدن یا سیگار الکل و غیره یا اگر متأهل بودن از هم طلاق گرفتن

پاسخ

CHRIS-7

شنبه, 17 شهریور 1397

کو گوش شنوا ، اینا خودشون رو هم قبول ندارن چه برسه به این سایت های مفید که بعضی هاشون فیلتر هستن و بعضی ها تحریم کردنمون ، به نظر من یوتوب تنها یک شبکه اجتماعی نیست بیشتر جنبه سرگرمی و آموزش داره بعلاوه خیلی نکات مثبت که تو زندگی روزمره ما بی تاثیر نیست و ما می تونیم خیلی چیز ها یاد بگیریم ، به هر حال چاره ایی نیست باید با همون فیلتر شکن هامون بهش وصل بشیم و از دنیای بیرون از این مملکت فلک زده مطلع بشیم.
با تشکر از سایت محبوب فیسیت :D

پاسخ

z

شنبه, 17 شهریور 1397

فقط بلدن فیلتر کنن وضعیت کشور خرابه اینا به فکر بومی سازی یه چیزای بیخودن. یعنی مثلا همه کشو های اروپایی هم باید به بهانه خروج ارز و بومی نبودن بیان یوتیوب رو فیلتر کنن معلومه که نه.دومین دلیلی که باید رفع فیلتر بشه از بین بردن کار کاسبی این ادمای نامردیه که از یوتیوب فیلم دانلود میکن بعد تو اپارات به اسم کانال خودشون میزارن.رفع فیلتر کردن یوتیوب هیچ سختی براشون نداره ولی اینا دلشون نمیخواد.احتمالا فکر میکنن فیلم های یوتوب همشون صحنات زشت و 18+ دارن ولی برعکس سیاست یوتیوب هم به دنبال برداشتن اینجور فیلم هاست یعنی هم خودشون در صورت تشخیص داشتن محتوای نامناسب فیلم رو برمیدارن هم میتونید داشتن محتوای نامناسب رو گزارش بدین تا فیلم برداشته بشه.

پاسخ

مافیا باز

شنبه, 17 شهریور 1397

اتفاقا برعکس دارید میگید.بزرگترین مشکل ما وجود باندهای مافیا که به ظاهر خودشان را آزادی طلب و اطلاحطلب نشان میدهند است.
ببینید اگر یوتیوب را باز کنند همه کانالهای تلگرامی ظرف کمتر از یک ماه ورشکست خواهند شد.علت دستگیری و بازداشت موسس و مالک تاینی مویز هم وجود باند و حسادت سایر رقبا به ایشان بود که در هر ثانیه یک شکایت یا به قولی گفتن چکش و زیرآب زدن این سایت به قوه قضاییه فرستاده میشد.
قضیه در ایران خیلی پیچیده است جوری که جوانان فکر می کنند مسئولین خصوصا به اصطلاح آدمهای حزب الهی یا اعتقادی فقط بلدند سایتها را ببندند که این دروغی بزرگ و از سوی جریان مافیا ساخته شده است.
میدانید چرا با اینکه نرخ دلار به بیش از 15 هزار تومن رسیده ولی قیمت اینترنت همان قیمت قبلی است؟؟؟پاسخ روشن است.مافیای واردات پهنای باند چنان اینترنت را گران می فروشند که حتی اگر دلار به بیش از 50 هزار تومن هم برسد باز آنها سود 100 درصدی خواهند کرد.

پاسخ

ثبت نظر