اپلیکیشن‌های محبوب iOS داده‌های مکانی کاربران را به موسسات تبلیغاتی می‌فروشند!

اپلیکیشن‌های محبوب iOS داده‌های مکانی کاربران را به موسسات تبلیغاتی می‌فروشند!

طبق جدیدترین تحقیقی که به عمل آمده، چندین اپلیکیشن محبوب سیستم عامل IOS داده‌های مکانی کاربران را در اختیار بنگاه‌های درآمدزایی می‌گذراند.

طبق جدیدترین تحقیقی که به عمل آمده، چندین اپلیکیشن محبوب سیستم عامل IOS داده‌های مکانی کاربران را در اختیار بنگاه‌های درآمدزایی می‌گذراند.

با این حال برای دسترسی به این داده‌ها توسط اپلیکیشن، نیاز اجازه از سوی کاربر است اما از آنجایی که برنامه‌هایی مثل هواشناسی، تناسب اندام و... به موقعیت مکانی کاربر دسترسی دارند، اشتراک‌گذاری این داده‌ها کار چندان سختی نیست.

با استفاده از ابزارهای کنترل ‌کننده‌ی ترافیکِ اپلیکیشن‌ها، محققین این پروژه، ۲۴ اپلیکیشن iOS را یافتند که مجموعه‌ای از داده‌های مکانی را جمع‌آوری می‌کردند؛ برخی از این داده‌های جمع‌آوری شده عبارتند از بلوتوث و نام شبکه‌ی وای‌فایی که کاربر به آن متصل است. بعلاوه داده‌های دیگری مثل موقعیت شتاب‌سنج، میزان شارژ باتری و نام شبکه‌ی سیم‌کارت هم در اختیار این بنگاه‌ها قرار گرفته است.

این مؤسسات از داده‌‌های خریداری شده برای توسعه پایگاه داده (Database) خود استفاده می‌کردند تا به این ترتیب تبلیغاتی مطابق با سلیقه و مکان کاربر به او نمایش دهند. گرچه این داده‌ها از نظر امنیتی اهمیت چندانی ندارند اما مختصات عرض و طول جغرافیایی می‌تواند محل دقیق شما را روی نقشه مشخص کند.

 

Related image

 

برخی از اپلیکیشن‌های فاش کننده اطلاعات کاربران

برخی از اپلیکیشن‌های iOS که داده‌های مکانی کاربران را فاش می‌کنند عبارتند از:

ASKfm

این اپلیکیشنِ پرسش و پاسخِ ناشناس نوجوانان را هدف قرار می‌دهد که تاکنون بیش‌از ۱۴۰۰ نفر، دیدگاه‌ خود را درباره‌ی آن در اپ‌استور به‌اشتراک گذاشته‌اند. این اپلیکیشن که چندین میلیون کاربر را جذب کرده، ادعا می‌کند که داده‌های مکانی کاربر با هیچ‌شخص دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود؛ اما طبق تحقیقِ اخیر، این برنامه‌ داده‌ها را به دو شرکت با نام‌های AreaMetrics و Huq ارسال می‌کند. با این حال، سازنده‌ی این اپلیکیشن این شیوه‌ را متناسب با استانداردهای صنعتی می‌داند که توسط کاربران قبول شده است.

NOAA Weather Radar

این برنامه که میلیون‌ها کاربر دارد برای نمایش اطلاعات آب و هوا دسترسی موقعیت مکانی را از کاربر می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که این برنامه داده‌های کاربران را با سه شرکت Factual، Sense360 و Teemo‌ به اشتراک گذاشته است؛ اما پس از انتشار این موضوع، توسعه دهنده برنامه این اتفاق را ناشی از آزمایش مختصر اعلام کرده و کدهای مربوطه را از برنامه حذف کرد.

Homes.com

این اپلیکیشن محبوب برای نمایش خانه‌های اطراف شما درخواست دسترسی به موقعیت مکانی را دارد که به همین واسطه اطلاعات کاربر را به مقصد AreaMetrics ارسال می‌کرده است. البته اکنون این قطعه کد از برنامه حذف شده است.

این سه برنامه تنها فاش کنندگان داده‌های کابران iOS نیستند بلکه برنامه‌های دیگری مانند Perfect365، Sense 360 و Cuebiq هم همین کار را انجام می‌دهند. جالب اینجاست که هیچ یک از این برنامه‌ها کاربران را از این ارسال اطلاعات مطلع نمی‌کنند.

از این رو اپل مقرر کرده است تا اپلیکیشن‌هایی که به تازگی وارد اپ استور می‌شود، دسترسی‌های خود را برای کاربر توضیح دهند. باید دید که آیا اقدام جدید اپل تاثیری در رفتار برنامه‌های این چنینی دارد یا خیر؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر