فیلترینگ بی‌دلیل استارتاپ‌ها، برنامه آخر هفته‌های کشور!

فیلترینگ بی‌دلیل استارتاپ‌ها، برنامه آخر هفته‌های کشور!

فیلترینگ این بار به سراغ وب سایت‌های حوزه گردشگری رفته است. دو وب سایت فروش بلیت هواپیما اسنپ تریپ و مستر بلیت از شب گذشته و بدون دلیل از دسترس خارج شده‌اند.

از شب گذشته دسترسی به چند وب سایت فروش بلیت همچون اسنپ تریپ و مستر بلیت ممکن نیست و به نظر می‌رسد این استارتاپ‌ها فیلتر شده‌اند. جالب اینجاست که این وب سایت‌ها بدون هیچ اخطار قبلی فیلتر شده‌اند تاجایی که امیرعلی مهاجر، مدیر ارشد عملیات اسنپ تریپ گفته است که هنوز خود مجموعه از علت فیلترینگ خبر ندارد.

 

دلیل فیلترینگ وب‌های حوزه گردشگری چیست

از آنجایی که همه وب سایت‌های فیلتر شده در این آخر هفته، استارتاپ‌های فروش بلیت هواپیما بوده‌اند، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، رضا الفت نسب احتمال می‌دهد که این فیلترینگ به درخواست سازمان هواپیمایی کشور بوده باشد.

الفت نسب احتمال می‌دهد که دلیل این فیلترینگ مجوزی جدید برای شرکت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما باشد اما وی معتقد است بهتر بود قبل از اعمال فیلترینگ وب سایت‌های فروش بلیت هواپیما، از این استارتاپ‌ها درخواست می‌شد تا در جلسه‌ای شرکت کنند. اگر به خاطر بیاروید سال قبل هم شاهد فیلترینگ وب سایت‌های حوزه گردشگری بودیم. فیلترینگ سال قبل با این هدف رخ داده بود که وب سایت‌های فعال در حوزه گردشگری را ملزم کند از «تی نماد» استفاده کنند. البته این فیلترینگ بعد از چند روز رفع شد و نهایتا وب سایت تی نماد هم به کل بسته شد. حالا احتمالی که الفت نسب از آن صحبت می‌کند از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد.  

گویا دو وب سایت اسنپ تریپ و مستر بلیت تنها وب سایت‌های فروش بلیت هواپیما نیستند که فیلتر شده‌اند بلکه به اعتقاد الفت نسب این تعداد بیشتر از دو وب سایت است تا جایی که می‌گوید دقیقا مشخص نیست چند وب سایت فیلتر شده‌اند.

با این حال تمام سخنان بالا تنها احتمال‌هایی هستند که ممکن است درست باشند اما هنوز مشخص نیست که دلیل فیلترینگ وب سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما چه دلیلی داشته است و آیا پای سازمان هواپیمایی کشور در میان بوده است یا نه.

 

بیانیه اسنپ تریپ برای فیلترینگ بی دلیل

اسنپ تریپ، یکی از وب سایت‌های فیلتر شده، طی بیانیه‌ای فیلترینگ بی دلیل خود را توضیح داده است:

اسنپ تریپ شامگاه پنجشنبه 22 شهریور ماه 1397 بدون دریافت هیچگونه اخطار و اطلاع رسانی از سوی مراجع ذی ربط فیلتر شد. اسنپ تریپ یکی از استارتاپ‌های موفق در حوزه فروش خدمات گردشگری از جمله هتل و پرواز است و طی سه سال اخیر توانسته به بیش از 130 هزار مسافر خدمت رسانی کند.

به گزارش روابط عمومی اسنپ تریپ، تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره فیلتر شدن این سایت به اسنپ تریپ اعلام نشده است و مدیران ارشد این مجموعه در حال بررسی این موضوع هستند. امیرعلی مهاجر، مدیر ارشد عملیاتی اسنپ تریپ فیلتر ناگهانی سایت را ضربه به کسب و کار اسنپ تریپ و کسب و کارهای نوین در صنعت گردشگری می‌داند:« فیلتر شدن در این روزهای پرتقاضا برای سفر، نتیجه ای جز از دست دادن مشتری، کاهش فروش و البته آسیب به نام برند اسنپ تریپ برای ما به همراه نداشته است. هدف ما در اسنپ تریپ مقرون به صرفه کردن مقوله سفر و ایجاد انگیزه برای افزایش سفرهای داخلی برای مردم ایران است ما معتقدیم مردم ایران باید بتوانند سهم سفر را در سبد خانوار افزایش دهند و این تنها با کاهش هزینه‌های سفر و آسان کردن پروسه سفر برای آنها امکان پذیر است و برای تحقق این هدف همواره در حال تلاش هستیم.

مهاجر متذکر شد: ما در طول سه سال فعالیت خود در بازار توریسم ایران سعی کرده‌ایم در جهت رشد این صنعت گام برداریم، در شرایطی که تنها سایتی هستیم که امکان پرداخت از طریق ویزا و مستر کارت را برای توریست‌های خارجی فراهم کرده و تا کنون به بیش از هزار توریست خارجی خدمات ارائه کرده‌ایم انتظار داریم که در شرایط کنونی که اقتصاد ایران نیازمند فعالیت‌های مثبت در جهت ارزآوری است، بی جهت متوقف نشویم.»

اسنپ تریپ به‌عنوان یکی از بزرگترین استارتاپ‌های حوزه گردشگری انتظار دارد هر چه سریع‌تر از سوی مراجع ذی‌ربط درباره دلایل این فیلترینگ مطلع گردد.

 

فیلترینگ استارتاپ‌ها چیز جدیدی نیست

این اولین باری نیست که فیلترینگ یک باره و بدون دلیل در کشور رخ می‌دهد بلکه به عنوان نمونه چندی پیش شاهد فیلتر شدن یکتانت هم بودیم. از این رو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی، در دی ماه 96 اعلام کرده بود که درخواست‌های فیلترینگ از بدنه دولت، پیش از ارسال به قوه قضاییه باید در کارگروهی ویژه بررسی شود تا دیگر شاهد فیلترینگ بی‌دلیل استارتاپ‌ها نباشیم.

حالا به نظر می‌رسد که چندان به این سخن وزیر توجهی نشده است. الفت نسب در این مورد می‌گوید:

اگر طرح درخواست فیلترینگ از سوی بدنه دولت و بدون طرح در کارگروه بوده است، باید متاسف بود چون فاصله حرف تا عمل وزیر ارتباطات زیاد بوده است.

 

اگرچه فیلترینگ استارتاپ‌ها چندان مسئله تازه‌ای نیست اما این بار فیلترینگ حوزه گردشگری را هدف قرار داده است، حوزه‌ای که دولت مردان بر ترویج و گسترش آن همواره تاکید دارند. این صنعت نه تنها هزینه‌ زیادی بر دوش دولت نمی‌گذارد در عین حال به درآمدزایی و اشتغال کمک شایانی می‌کند. این بخش به اندازه‌ای حائز اهمین است که می‌تواند وابستگی شدید کشور به فروش نفت را به طور چشمگیری کاهش دهد. فیلترینگ این وب سایت‌های فروش بلیت هواپیما در زمانی کاملا نامناسب رخ داده است زیرا هفته آینده تعطیلاتی را در پیش داریم که می‌تواند درآمد زیادی را به دنبال داشته باشد.

 

گلایه استارتاپ‌ها از فیلترینگ

در زمینه فیلترینگ می‌توانیم به حرکت‌های اعتراضی استارتاپ‌ها هم اشاره کنیم. مدت‌هاست که استارتاپ‌ها از عدم حمایت و فیلترینگ گلایه دارند و همین امر موجب شده است تا هشتگ من#کارآفرینم_فیلتر_نکنید در فضای مجازی داغ شود. باید منتظر باشیم تا دلیل این فیلترینگ و سرانجام آن را ببینیم.

کمپین نه به فیلترینگ استارتاپ‌های ایرانی

کمپین نه به فیلترینگ استارتاپ‌های ایرانی

 

 

به روز رسانی : 24 شهریورماه 97

عبدالصمد خرمآبادی، معاون دادستان کل کشور در کانال شخصی خود در سروش درباره فیلترینگ این وب سایت‌ها چنین نوشت:

 فیلتر برخی سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت هواپیما به درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انجام‌شده است. سازمان هواپیمایی کشوری یکی از عوامل بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما و برخی دیگر از نابسامانی‌های مربوط به حوزه فروش بلیت را فعالیت سایت‌های غیرمجاز مربوط به خدمات مسافرتی اعلام کرده است.

به‌موجب تبصره 1 ماده 7 قانون توسعه صنعت ایران‌گردی و جهانگردی، وزارت راه مرجع صدور و تمدید مجوز دفاتر خدمات مسافرتی است و به‌موجب تبصره 2 ماده مذکور، فعالیت دفاتر مسافرتی فاقد مجوز، جرم است. سایت‌های فیلتر شده به‌محض دریافت مجوز و اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، رفع فیلتر خواهند شد.

 

پیشنهاد فیسیت: فیلترینگ اشتباهی اسنپ تریپ به قیمت زیان 2 میلیارد تومانی هتل‌ها تمام شد

نظرات خود در این خصوص را با ما به اشتراک بگذارید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

نام شما

شنبه, 24 شهریور 1397

والله شماها کارآفرین نیستید بلکه دزد سرگردنه هستید.

پاسخ

ثبت نظر