اینترنت ارزان نمی‌شود اما مشکل کاربران کم مصرف حل می‌شود

اینترنت ارزان نمی‌شود اما مشکل کاربران کم مصرف حل می‌شود

در پی تغییر تعرفه اینترنت اینترنت ارزان نمی‌شود اما مشکل کاربران کم مصرف حل می‌شود.

نحوه محاسبه تعرفه اینترنت در کشور یکی از موضوعاتی است که بعد از به میان آمدن اینترنت غیر حجمی اهمیت پیدا کرده است. به گزارش مهر گویا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه خود شیوه جدید محاسبه تعرفه اینترنت را مصوب کرده است که شرکت ارتباطات زیرساخت مکلف است از اول شهریورماه آن را اجرا کند.

شرکت ارتباطات زیرساخت گفته بود که با تغییر روش محاسبه تعرفه اینترنت، هزینه‌های واگذاری خدمات به اپراتورهای ارتباطی 20 درصد کاهش خواهد یافت. از این مسئله برداشت می‌شد که شاید تعرفه اینترنت برای کاربر نهایی هم کاهش یابد؛ اما حالا به نظر می‌رسد این برداشت اشتباه بوده و کاهش قیمتی برای کاربر را شاهد نخواهیم بود.

 

اینترنت ارزان نمی‌شود

به گفته حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مصوبه ارزان شدن نرخ پهنای باند مد نظر نبوده است بلکه هدف آن استاندارد کردن روش محاسبه تعرفه اینترنت بوده است. در پاسخ به این شبهه چنین توضیح داد:

این طور که گفته شده که مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ پهنای باند مصرفی اپراتورها را 20 درصد کاهش می‌دهد، درست نبوده است. چرا که در این مصوبه، فقط روش محاسبه پهنای باند اینترنت را تغییر داده و برای آن مدل استاندارد تعریف کردیم. نرخ پهنای باندی که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به اپراتورهای اینترنت ارائه می‌شود برمبنای میزان مصرف است و در این زمینه در دنیا نیز یک روش استاندارد برای محاسبه این میزان مصرف وجود دارد.

روش استاندارد برای محاسبه تعرفه اینترنت در سراسر دنیا به این شکل است که برای اندازه‌گیری میزان مصرف پهنای باند، 5 درصد پیک ترافیک غیرمتعارف حذف می‌شود اما در ایران این چنین نبوده است. حتی در صورتی که حمله‌ای در شبکه رخ می‌داد و مصرف اپراتور بالا می‌رفت، این پیک ترافیک محاسبه می‌شد. حالا بنا به مصوبه جدید 5 درصد غیر متعارف پیک مصرفی حذف شده و بقیه آن محاسبه می‌شود. این تغییر روند باعث می‌شود تا بخشی از درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش یابد.

 

مدل محاسبه توزیع پهنای باند تغییر کرد

بنا به توضیحات جوشقانی تا کنون پهنای باند توزیع شده زیرساخت به صورت پلکانی (مصرف در هر منطقه) محاسبه می‌شد. یعنی هر چه میزان مصرف پایین‌تر بود، به همان اندازه قیمت هم پایین‌تر بود. گویا در مدل جدید پهنای باند به صورت تجمعی (مصرف در همه مناطق) محاسبه می‌شود. این مسئله نیز 5 درصد روی کاهش درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر دارد و به همین علت گفته شده است که نرخ پهنای باند کاهش یافته است.

هم اکنون نیز نرخ اینترنت ثابتی که توسط اپراتورها ارائه می‌شود، به دلیل بازار رقابتی و تعرفه‌های تشویقی، پایین‌تر از تعرفه‌های مصوب است.

 

راه‌حلی برای کاربران کم مصرف

مسئله دیگر کاربران کم مصرف بودند که برای آن‌ها مدل مناسبی تعریف نشده بود. جوشقانی درباره مشکل کاربران کم مصرف چنین توضیح داده است:

ما تعیین میزان آستانه مصرف منصفانه (FUP ) را به اپراتورها واگذار کردیم. به این معنی که اپراتورها بر اساس تعرفه می‌توانند سقف مصرف منصفانه متفاوتی برای کاربران در نظر بگیرند. پیش از این به دلیل آنکه مصوبه اینترنت غیر حجمی جا بیافتد، به اپراتورها این اجازه داده نشده بود. اما هم اکنون طبق ارسال ابلاغیه به اپراتورهای اینترنت، آن‌ها می‌توانند در شرایط رقابتی، مشتریان خود را دسته‌بندی کرده و سطح آستانه مصرف متفاوتی برای مشترکان پرمصرف و کم مصرف در نظر بگیرند.

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: مهر


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ایمان

یک‌شنبه, 25 شهریور 1397

خدا خیرت بده واقعاً که کار خوبی انجام میدن برای کم مصرف گران کنند یا ارزان ؟ بجای این کارها برین سراغ تورم هر روز بالا میره بگیرن قیمتها کنترل کنید ارز رو به قیمت سال 96 بگردانی امروز شاهد کاهش خرید مردم و درآمد بازاریان شده مگر قول ندی فقر مطلق از بین ببرید دارین فقر رو بالا می کشین اگر الن فکر ی نکنید در آینده مملکت به فنا خواهد رفت الان دستمرها افزایش پیدا نکرده یارانه ها همان با این دلار استهلاک سرمایه وکالا رو بذاربی تا چندسال به سر وفلک خواهد کشید مگر عمر کالا ضروری مثل یخچال عمرش چقدر ؟ کسی می تونه با 20 میلیون بخره با فقر مطلق از بین ببرید

پاسخ

ثبت نظر