کوپن الکترونیکی در مقابل کوپن کاغذی، طرح جدید دولت برای عبور از بحران

کوپن الکترونیکی در مقابل کوپن کاغذی، طرح جدید دولت برای عبور از بحران

تاریخ تکرار می‌شود و این بار نوبت به کوپن‌های دهه 60 رسیده است، خاطراتی از صف‌های طولانی که بی‌شک متولدین این دهه فراموش نخواهند کرد. ماجرا از این قرار است که بعد از کاهش ارزش پول ملی نسبت به دلار، مسئولان دولتی تصمیم گرفتند تا برای اقشار کم درآمد جامعه که درآمد ثابت دارند، کوپن الکترونیکی یا کارت کالا صادر کنند.

 

کارت کالا با کوپن الکترونیکی چیست

کوپن الکترونیکی درواقع مانند همان کوپن‌های دهه 60 است با این تفاوت مانند دنیای کنونی ما، دیجیتالی شده است. گویا همان کارت بانکی که در حال حاضر افراد برای دریافت یارانه از آن استفاده می‌کنند، نقش کوپن الکترونیکی را بازی خواهد کرد.

گفته می‌شود که تنها حدود 10 میلیون ایرانی از کارت کالا بهره‌مند خواهند شد. به گفته مسئولان این کارت هر سه تا چهار ماه یک بار (هر سال سه تا 4 مرتبه) شارژ خواهد شد و دریافت کنندگان با استفاده از آن می‌توانند کالاهای ضروری خود مانند مرغ، گوشت، برنج، ماهی، پنیر و... را تامین کنند. البته میزان شارژ کارت کالا هنوز در هاله‌هایی از ابهام است. قبلا گفته می‌شود که این کوپن الکترونیکی برای یک خانواده 5 نفره ماهانه 100 تا 150 هزار تومان شارژ خواهد شد اما در جای دیگری گفته می‌شد که هر سه تا چهار ماه یکبار.

 

مزایای کوپن الکترونیکی در مقابل کوپن کاغذی

با یادآوری کوپن‌های کاغذی در دهه 60 بی شک به یاد صف‌های طولانی پشت درهای مراکز توزیع کالا می‌افتید. گاهی اوقات برای دریافت یک قلم کالا افراد زیادی مجبور بودند ساعت‌ها در صف منتظر بمانند.

الکترونیکی شدن کارت کالا این مسئله را حل خواهد کرد زیرا این پول به کارت بانکی افراد انتقال داده می‌شود بنابراین می‌توانند از هر فروشگاهی مایحتاج خود را خریداری کنند اما این مسئله به این بستگی دارد که دولت تنها استفاده از کارت را در فروشگاه‌های خاصی مجاز نکند.

این طور که به نظر می‌رسد با استفاده از این پول تنها قادرید کالاهای اساسی را تامین کنید، درواقع خبری از رسیدن مستقیم پول به مردم نیست. بنابراین باید منتظر اجرای این سیستم جدید باشیم تا ببینیم که مسئولین چه تدبیری برای این کار اندیشیده‌اند؟ آیا تنها فروشگاه‌های خاصی قادر به فروش کالاهای اساسی با کارت کالا هستند یا اینکه دست مردم در انتخاب فروشگاه باز است؟

از طرف دیگر کارت کالا یا کوپن الکترونیکی تنها حدود 100 تا 150 هزار تومان شارژ خواهد شد اما با این میزان پول نمی‌توان چیز زیادی خریداری کرد بنابراین به نظر می‌رسد این کوپن باری از دوش خانواده‌ها بر نخواهد داشت.

 

نظر شما درباره کارت کالا یا کوپن الکترونیکی چیست؟ آیا الکترونیکی شدن کوپن می‌تواند مشکلات کوپن‌های کاغذی را مرتفع کند؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر