با استفاده از XAMPP به رایگان روی ویندوز وبسایت‌ها را میزبانی و ویرایش کنید

با استفاده از XAMPP به رایگان روی ویندوز وبسایت‌ها را میزبانی و ویرایش کنید

می‌خواهید یک وبسایت بسازید ولی نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ 
ساخت یک وبسایت به صورت رایج می‌تواند برای شما گران تمام شود. چرا که باید دامنه بخرید، سرور را میزبانی کنید، حساب کاربری ورد پرس داشته باشید و غیره. اما اگر شما صاحب یک شرکت نباشید و تنها بخواهید توسعه وب را یاد بگیرید و نخواهید پولی خرج کنید چه؟ 
برای این کار باید وبسایت خود را میزبانی کنید. این کار شامل میزبانی حساب کاربری ورد پرس می‌شود. 

 

معرفی XAMPP


XAMPP یک توزیع Apache است که شامل PHP و Perl است. XAMPP یک برنامه‌ی ساده و رایگان است که به کاربران امکان میزبانی وب‌سایت را روی کامپیوترهایشان می‌دهد. 
درحالی که تنظیم یک سرور محلی با استفاده از XAMPP کمی کار تکنیکی است اما این پروسه ساده و راحت است. وقتی که این کار را انجام دهید درمی‌یابید که مدیریت و ویرایش وبسایت کار ساده‌ای است. با استفاده از XAMPP می‌توانید وب‌سایت‌ها را ساخته و ویرایش کنید و هر تغییری دوست دارید در آن‌ها ایجاد کنید. 
 اگر به دنبال یک پروژه برای شروع هستید XAMPP برای شماست که شامل پروژه‌های مرتبط با HTML, CSS, Javascript و غیره می‌شود. 

 

نصب XAMPP 


به سایت XAMPP رفته و پکیج آن را دانلود کنید. پروسه‌ی نصب پیش‌فرض را دنبال کنید. وقتی که XAMPP را دانلود کردید کنترل پانل آن باید به صورت خودکار باز شود. اگر نه می‌توانید از طریق منو شروع مانند هر برنامه دیگر XAMPP را باز کنید. در پنجره کنترل پانل، می‌توانید ببیید که کدام پروسه‌های XAMPP درحال اجرا هستند. در این مقاله ما روی دو گزینه Apache و MySQL متمرکز می‌شویم. 
Apache- مهم‌ترین بخش XAMPP است که یک سرور Apache روی کامپیوتر شما می‌سازد و به شما امکان اجرا و ویرایش وب‌سایت‌ها را روی کامپیوتر از طریق مرورگر وب، مانند هر سایت دیگر فراهم می‌کند با این فرق که این وب‌سایت روی کامپیوتر شما اجرا می‌شود و نه یک سرور متصل به اینترنت. 
MySQL- SQL امکان ارتباط بین پایگاه داده و وب‌سایت را فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد ایمیل‌ها، رمزها و هر داده ورودی دیگر را آزمایش و ذخیره کند. ما از آن برای حساب کاربری وردپرس محلی استفاده می‌کنیم. 

web


برای هردو Apache و MySQL زیر بخش Actions دکمه Start را در کنترل پانل XAMPP فشار دهید. صبر کنید تا هردو Apache و MySQL در بخش ماژول شما سبز شوند. وقتی که فعال شدند شما می‎‌توانید از XAMPP استفاده کنید. 

 

Localhost و phpMyAdmin 


برای این که مطمئن شوید همه چیز درست پیش می‌رود مرورگر وب خود را باز کرده و در نوار آدرس  http://localhost/ را وارد کنید. شما باید به طور مستقیم به صفحه پیش‌فرض XAMPP هدایت شوید. 

web


سپس روی دکمه phpMyAdmin در بالای منو جست‌وجو کلیک کنید تا به صفحه‎ی پیش‌فرض phpMyAdmin هدایت شوید. اگر به مشکل خاصی برنخوردید می‌توانید وب‌سایت خود را بسازید. 

web


با استفاده از XAMPP وب‌سایت بسازید 


به پوشه‎ی XAMPP موجود در دایرکتوری درایو روت ( معمولاً C:\xampp) بروید. سپس به htdocs بروید. این قسمت بخش اصلی برای مشاهده‌ی وب‌سایت است. 
پیش از ساخت و ویرایش وب‌سایت شما به یک ویرایشگر متن نیاز دارید. درحالی که می‌توانید از نوت‌پد استفاده کنید اما بهتر است که یک ویرایش‌گر شخص ثالث مخصوص کدنویسی دانلود کنید. Sublime Text یکی از بهترین‌ها در این زمینه است. 
حال می‌توانید وب‌سایت‌ها را روی XAMPP دانلود و نصب کنید. برای این کار ما از نمونه  Roadtrip استفاده کرده‌ایم ولی شما می‎توانید از هر نمونه که دوست دارید استفاده کنید. فایل زیپ وب‌سایت را دانلود کرده آن را جایی ذخیره کنید که یادتان می‌ماند. سپس یک پوشه درون پوشه‌ی htdocs بسازید. یک نام ساده برای آن انتخاب کنید. سپس محتوای آن را در پوشه‎ی htdocs اکسترکت کنید. 

web


وقتی که فایل‌ها را اکسترکت کردید به مخزن وب‌سایت درون htdocs بروید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی اکسترکت شده است. 
در نهایت در مرورگر وب به صفحه وب خود روید. از طریق لوکال هوست و همچنین نام پوشه‌ای که شامل فایل‌های صفحه شماست وب‌سایت شما باید قابل دسترسی باشد. چرا که وب‌سایت‌ها اصولاً فایل‌هایی هستند که درون پوشه‌هایی قرار دارند که همه در یک دامنه یا روت هستند. 
ما نام پوشه خود را roadtrip گذاشته بودیم در نتیجه آدرس سایت ما به این صورت است: http://localhost/roadtrip . 
حال زمان آن رسیده که وب‌سایت خود را ویرایش کنید. 

 

ویرایش وب‌سایت 


Sublime Text را باز کنید. به File رفته و Open Folder را انتخاب کنید. پوشه وب خود را یکه در پوشه‌ی XAMPP قرار دارد یافته و انتخاب کنید. حال می‌توانید چندین صفحه از یک وب‌سایت را در ویرایشگر Sublime Text ویرایش کنید. 

edit


Sublime Text همچنین دارای رابط کاربری بسیار عالی برای همه‌ی فایل‌ها و پوشه‌های سایت شماست. برای ایجاد تغییر در وب‌سایت، ویرایش کد وب‎سایت، ذخیره و رفرش سایت در مرورگر کاربرد دارد. 


این پروسه بسیار ساده و سرراست است: صفحه وب را ویرایش کنید سپس کدهای خود را آزمایش کنید. هرچه بیشتر در توسعه وب خود پیشرفت کنید قابلیت‌های پیچیده‌تری می‌توانید به صفحه وب خود اضافه کنید. البته هرچه هم که حرفه‌ای تر شوید فرمت ویرایش صفحات به یک صورت خواهد بود. 

 

با XAMPP از وردپرس استفاده کنید 


اگر نمی‌خواهید کدهای خام را ویرایش کنید بهتر است از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) آشناتر استفاده کنید. وردپرس با استفاده از منبع طراحی وب بسیار خوب خود می‌تواند به شما کمک کند. برای نصب کردن وردپرس روی XAMPP به سایت ورپرس رفته و اپلیکیشن اصلی را دانلود کنید. 
از همان فرمت برای ساخت یک وب‌سایت استفاده کنید. کافی است پوشه وردپرس را در دایرکتوری htdoc اکسترکت کنید. بهتر است که نام پوشه خود را wordpress بگذارید. 

 

استفاده از phpMyAdmin


از آنجایی که برای استفاده از وردپرس باید اطلاعات ورود خود را وارد کنید باید یک ورودی در دایرکتوری PHP خود بسازید. برای این کار به صفحه phpMyAdmin ( http://localhost/phpmyadmin) بروید. 
از این صفحه روی Databases کلیک کنید. زیر پارامتر  Create database، wordpress را وارد کرده و گزینه‌یCreate را انتخاب کنید. یک پنجره باز می‌شود که در آن نوشته پایگاه داده شما ساخته شده است. پنجره مرورگر را بسته و پوشه وردپرس خود را در دایرکتوری XAMPP وارد کنید. در این پوشه باید محتوای فایل‌های آنزیپ نشده‎ی وردپرس موجود باشند. 


پیکربندی لاگین 


لازم است که وب‌سایت اصلی وردپرس را پیکربندی کنیم تا بتوانیم وارد آن شده و از آن استفاده کنیم. این کار از طریق فایل پیکربندی اصلی PHP وردپرس امکان پذیر است. در پوشه وردپرس فایل wp-config-sample.php را یافته روی آن کلیک راست کنید. سپس Edit را انتخاب کنید. برای این کار نوت‌پد گزینه‌ی مناسبی است. 
این کد را وارد کنید: 


// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //
/** The name of the database for WordPress */
define('DB_NAME', 'database_name_here');
/** MySQL database username */
define('DB_USER', 'username_here');
/** MySQL database password */
define('DB_PASSWORD', 'password_here');

شما باید در کدهای بالا سه تغییر ایجاد کنید: 
database_name_here را به wordpress تغییر دهید. 
username_here را به root تغییر دهید. نام کاربری root به صورت پیشفرض دارای امتیازات ادمین است در نتیجه می‌توان از آن از طریق phpMyAdmin استفاده کرد. نام‌های کاربری دیگر در صورتی که مجوزهای لازم را نداشته باشند کار نمی‌کنند. 
password_here را با یک رمز که خودتان انتخاب کرده‌اید عوض کنید. البته اگر قصد ندارید یک رمز تنظیم کنید به طور کلی این پارامتر را حذف کنید. 
این فایل را به صورت wp-config.php ذخیره کنید و از آن خارج شوید. سپس به آدرس http://localhost/wordpress بروید. 
پس از وارد کردن نام کاربری و رمز روی دکمه Install WordPress کلیک کنید تا پروسه تکمیل شود. سپس با نام کاربری و رمز خود وارد وردپرس محلی خودتان بروید. 
کار شما تمام شده است. حال می‌توانید صفحات وب خود را ساخته و ویرایش کنید. 

web

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

hadi

جمعه, 06 مهر 1397

xampp برای تمرین خوبه، ولی برای پروداکشن اصلا خوب نیست. من یه سایت ورد پرسی روی ویندوز سرور با xampp بالا آوردم همش ارور out of memory میداد، کل اینترنت رو زیر رو کردم تمام راهکارا و تنظیماتی که نوشته بودن انجام دادم ولی درست نشد که نشد، نهایتا یکی نوشته بود منم همین مشکلو داشتم، سایتو با iis بالا آوردم و درست شد، من این کارو کردم و دیگه ارور به من نداد. برای کش کردن سایت php روی iis یه پلاگین php به نام win-cache هست.

پاسخ

حمید

جمعه, 06 مهر 1397

یه سوال؟
اگه سایت رو با XAMPP بالا بیاریم و بخوایم کامپیوتر رو خاموش کنیم ایا سایت هم تعطیل نمیشه یعنی بسته نمیشه؟ایا کامپیوتر باید دائم وشن بمونه؟

پاسخ

chris-7

جمعه, 06 مهر 1397

در اصل نباید فایل wp-config-sample.php ویرایش یا تغییر نام داد به دلایل امنیتی ، باید از طریق آدرس بار سایت رو فراخونی بکنی و اونجا اطلاعاتت رو وارد بکنی دقیقا مثل ستاپ می مونه که میری بعد و همینطور فرم های مربوطه رو پاک می کنید. اگر هم دقت کرده باشید آخر اسم فایل نوشته سمپل یعنی نمونه نه این که بیاییم تغییرش بدیم.

پاسخ

ahmad

جمعه, 06 مهر 1397

سلام
من یه عمره از XAMPP استفاده میکنم. و با هیچ نرم افزار مشابهی عوضش نمیکنم. ممکنه مشکل شما تداخل پورت باشه که با نرم افزارهایی که توی سیستم نصب مینید تداخل داشته باشه. مثلا من XAMPP رو داشتم بعد که نرم افزار ماشین مجازی vmware رو نصب کردم. XAMPP ارور میداد و کانکت نمیشد. چون هردو از یک پورت استفاده میکردند. کافیه پورت یکی عوض بشه تا درست شه.

پاسخ

ثبت نظر