بررسی سیستم‌های تلفن تحت شبکه سیسکو و استریسک

بررسی سیستم‌های تلفن تحت شبکه سیسکو و استریسک

قلمرو استفاده از ویپ (Voice over Ip) بسیار وسیع است، از یک تماس سانترال از داخلی خود به داخلی همکار خود در اتاق کناری گرفته تا روشن کردن ماشینتان با صدای خود در حیطه وظایف ویپ است! باید ببینید برای چه منظور می خواهید از این فن آوری استفاده بکنید، برخی از این قلمرو ها را با هم بررسی می کنیم.

آیا می خواهید برنامه تماس تلفنی مبتنی بر اینترنت شبیه Skype راه اندازی کنید؟ آیا خدمات تلفن بین الملل بدهید؟ آیا شبکه اجتماعی مد نظر شماست چیزی شبیه telegram و  whatsapp؟ در این حالت تنها گزینه شما محصولات کد باز همچون استریسک است. امروزه این نوع خدمات یا رایگان هستند یا هزینه کمی از کاربران گرفته می شود پس نمی توانید برای راه اندازی آنها در ابتدا چندین هزار دلار هزینه نمایید ! اما می توانید با یک محصول کد باز آغاز کرده و در صورت موفق بودن کار خود را با چند برنامه نویس حرفه ای گسترش دهید، حداقل دنیای کنونی این گونه است، می دانید که Viber یک پروژه ساده بوده؟ می دانید که Skype از همان ابتدا خودش برنامه های مورد نیاز را تولید می کرد و از محصولات تجاری استفاده نکرد؟

اگر به فکر همچین محصولی هستید سراغ برنامه‌های آزاد و متن باز بروید بدون تردید، امکانات بی نظیر تلفنی Asterisk به همراه قدرت سوئیچینگ تلفنی SER ها همانند Kamailio و کمی متخصص و برنامه نویس و یک ایده عالی می تواند شما را می تواند بی‌نهایت پول دار نماید.


سیستم تلفنی سانترال

شاید بسیاری از ما ویپ را برای راه اندازی یک سیستم مرکز تلفنی (سانترال یا IPPbx) بخواهیم، خوب به دلیل برخی محدودیت ها در ایران این مورد بسیار محبوب است، اگر به دنبال یک سیستم تلفنی حرفه ای برای شرکت خود هستید و یا می خواهید در این حرفه فعالیت کنید و پروژه های بزرگ بگیرید، خوب هر 2 مورد را بحث می کنیم….

مورد اول: یعنی اگر دنبال یک سیستم تلفنی برای سازمان خود هستید، هر 2 گزینه سیستم‌های تجاری و کدباز برای شما وجود دارد، در مورد سیستم های تجاری شما باید چند شرط داشته باشید تا از آنها استفاده نمایید، 1. هزینه برای شما مهم نباشد، که خوب با توجه به وضع اقتصادی در ایران برای اکثر شرکت های تجاری امکان خرید سیستم های تجاری معتبر وجود ندارد 2. در ایران نباشید ! خوب وقتی سراغ این نوع سیستم های می روید مهمترین مزیت آنها پشتیبانی حرفهای از تیم سازنده آن است که در ایران از این مزیت بی بهره هستید مثلا از بهترین سیستم های تجاری می توان به Cisco, Avaya, Polycom اشاره نمود که هیچ کدام در ایران نماینده فروش ندارند پس از هیچ کدام نمی توانید پشتیبانی دریافت کنید، اگر قصد استفاده از آنها را دارید باید از شرکت ها یا افراد متفرقه بخواهید که برای شما راه اندازی نمایند، ریسک بزرگی است و باید قبل از هر کاری راجع به شرکتی که برای شما راه اندازی می کند تحقیق نمایید. از طرفی این سیستم های بسیار پایدار هستند و امکانات بی نقص زیادی به شما می دهند ولی خوب نبود پشتیبانی مطمئن کمی آدم را برای استفاده از این سیستم ها دلسرد می کند. باید در نظر گرفت به واسطه سیستم یکپارچه تلفن های تجاری کیفیت در نگاه اول بالاتر است.

مورد دوم: اگر می خواهید گزینه ای را برای انجام پروژه های خود انتخاب نمایید، اگر این نکته را در نظر بگیرید که در ایران هستید بهترین گزینه برای شما با اختلاف بسیار سیستم های کد باز همچونAsterisk و مشتقات آن است همانند الستیکس Elastix، اگر خارج از ایران هم بودید باز می توانست این گزینه اولویت اول را برای شما داشته باشد، همانطور که در مورد اول عرض کردم سیستم های تجاری خوب در ایران خیلی طرفدار ندارند حتی بین شرکت های بزرگ، هزینه زیاد، پشتیبانی ضعیف و برخی تحریم ها چه از خارج و چه از داخل! موجب این موضوع شده است، این باعث شده سیستم تلفنی Asterisk در ایران تبدیل به گزینه بسیار ایده آل و محبوبی گردد، ویپ ایران در 4 سال گذشته حدود 400 دانشجو داشته این در حالی است که 4 سال گذشته فقط ویپ ایران بود که برای سیستم های کد بازانجمن تخصصی ویپتشکیل داد و مقالات بسیاری تولید نموده است، این نشان می دهد که این سیستم ها در ایران بسیار در حال رشد هستند.

اگر می خواهید یک گزینه را برای حرفه خود در نظر بگیرید بدون شک سراغ استریسک Asterisk بروید، دنیای بزرگی برای شما خواهد بود با محصولات بسیار، با این سیستم رایگان و پرقدرت می توانید محصولات زیر را برای مشتریان خود فراهم آورید: یک IPPBX با تمامی امکانات، سرویس تلفن بین الملل، سرویس های عمومی، سیستم های تلفنی هوشمند، فکس سرور، مرکز تماس و هر نوع سیستم تلفنی که تصور آن را داشته باشید.

در تلفن‌های آزاد و متن باز همانند استریسک و مشتقات آن به دلیل آزاد بودن این سیستم شما میتوانید با استفاده از دانش برنامه نویسی و خلاقیت خود سیستمی مطابق با میل خود طراحی کنید و از طریق آن کسب درآمد کنید و یا از سر کنجکاوی ایده‌های جدیدی را به وجود آورید.

به هر حال این یک دیدگاه شخصی است و شاید نظر شما متفاوت باشد، در قسمت نظرها، نظر خود را مطرح نمایید.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: فیسیت

هادی یدالهی

هادی یدالهی

هادی کارشناس نرم افزار دارد علاقه‌مند به دنیای نرم افزار آزاد و پایگاه داده است بیشترین فعالیت او در زمینه طراحی الگوریتم و نرم افزارهای آزاد هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و دیدن فیلم پر میکند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر