سامانه جامع تجارت، راهی برای جلوگیری از فساد و احتکار راه‌اندازی شد

سامانه جامع تجارت، راهی برای جلوگیری از فساد و احتکار راه‌اندازی شد

سامانه جامع تجارت، راهی برای جلوگیری از فساد و احتکار راه‌اندازی شد تا سرویس‌های بسیاری در این سامانه و با هدف اجرایی کردن دولت الکترونیک به صورت اینترنتی ارائه شوند.

در حال حاضر کشور دچار مشکلات اقتصادی است اما شاید تحریم‌ها تنها دلیل کمبود کالا و افزایش شدید قیمت آن‌ها نباشد بلکه احتکار و فساد نیز نقش مهمی در این ماجرا دارد. از این رو روز گذشته با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صمت، سامانه جامع تجارت الکترونیک با هدف اجرای دولت الکترونیک، کاهش فساد اقتصادی و سرعت بخشیدن و راحت کردن فرآیند تجارت رونمایی شد.

سامانه جامع تجارت الکترونیک شامل سامانه‌های زیر است:

  • سامانه جامع تجارت
  • سامانه‌ی جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا
  • سامانه‌ی شناسه کالا
  • سامانه‌ی اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری
  • پرتال ارزی یا نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی نیما
  • سامانه جامع حمل‌ونقل
  • و سامانه‌ی جامع امور گمرکی

البته به گفته بهنام امیری، معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران، برخی از این سامانه‌ها قبلا هم فعال بوده‌اند اما از حالا همه این سامانه‌ها به صورت یکپارچه و به عنوان زیر مجموعه سامانه جامع تجارت کار خواهند کرد. امیری معتقد است راه‌اندازی این سامانه از کمبودهای احتمالی جلوگیری می‌کند و احتکار کالا را قابل شناسایی خواهد کرد.

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت هم با امیری هم عقیده است. به اعتقاد او ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی جعل اسناد، تبانی و ارتشا است و برای جلوگیری از این اتفاقات راه‌اندازی بسترهای الکترونیکی برای شفاف سازی راه گشا است. از طرف دیگر مردم می‌توانند با صرف زمان کمتر و بدون نیاز به حضور فیزیکی کارت بازرگانی بگیرند، کالاهای مورد نظر خود را ثبت سفارش کنند و... .

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

 

منبع خبر: فارس و شاتا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر