شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها، بازیگرانی مهم در نوسانات قیمت دلار و حباب سازی

شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها، بازیگرانی مهم در نوسانات قیمت دلار و حباب سازی

شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها، بازیگران مهمی در نوسانات قیمت دلار و حباب سازی هستند اما استفاده هوشمندانه از آن‌ها می‌تواند کنترل شرایط را راحت‌تر کند.

نوسانات شدید قیمت دلار یکی از اتفاقاتی است که اخیراً کشور را متشنج کرده است. همین مسئله کاهش ارزش پول ملی باعث شده است تا عده زیادی به فکر سرمایه گذاری‌های مختلفی از جمله سرمایه گذاری در بورس، خرید سکه، طلا و... روی بیاورند. در این بین بسیاری از افراد برای حفظ ارزش پول خود، خرید دلار را انتخاب کرده‌ بودند، دلاری که قیمتش تا 18 هزار تومان هم رسید.

روند صعودی‌ای که قیمت دلار طی چند هفته اخیر تجربه کرد، بالاخره از دیشب برعکس شد و هنوز هم قیمت دلار در حال کاهش است. همین مسئله باعث شد تا عده زیادی از خریداران دلار برای اینکه جلوی ضرر بیشتر را بگیرند، شبانه به خیابان‌ها بیایند و دلارهای خود را بفروشند.

مسئله اینجاست که فضای مجازی، اینترنت، وب سایت‌هایی که به صورت لحظه‌ای قیمت دلار را اعلام می‌کردند هم در ارزش گذاری قیمت دلار بی‌تأثیر نبودند. بی‌شک رسانه‌های اجتماعی تأثیر گذاری زیادی روی مردم دارند و اگر درست هدایت شوند می‌توانند شرایط مختلف را کنترل کنند اما متأسفانه در کشور ما از قدرت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم دقیقاً به همین موضوع اشاره کرده است و در توییتر خود چنین نوشته است:

آیا در تیتر فردای روزنامه‌ها و طرح دیدگاه‌های صاحب‌نظران، به نقش شبکه‌های اجتماعی در همدلی ملی و #سقوط_دلار پرداخته خواهد شد؟ شاید این تجربه خوبی بود که نشان دهد برخی ایرادات مطروحه، ناشی از عدم وجود سیاست صحیح در نحوه استفاده از رسانه‌های نوین است نه نفس توسعه شبکه‌های اجتماعی.

 

تلگرام، شبکه اجتماعی فیلتر شده اما مرجعی برای قیمت دلار

تلگرام شبکه اجتماعی است که حدود 5 ماه از فیلترینگ آن در کشور می‌گذرد اما شاید یکی از تأثیر گذارترین شبکه‌های اجتماعی در کشور هنوز هم تلگرام باشد. این موضوع را از کانال‌های تلگرامی پر مخاطبی می‌فهمیم که به صورت لحظه‌ای قیمت دلار را اعلام می‌کند. به تاریخ انتشار پست، تعداد بازدید تنها در مدت کمتر از 5 دقیقه و تعداد کاربران یکی از این کانال‌های تلگرامی که در تصویر زیر نشان داده شده است توجه کنید. بیش از 10000 بازدید تنها در کمتر از 5 دقیقه.

کانال تلگرامی اعلام قیمت دلار

کانال تلگرامی اعلام قیمت دلار

 

بی‌شک اگر این شبکه اجتماعی که در بین ایرانیان محبوب است و حتی فیلترینگ هم مانع استفاده مردم از آن نشده است، به صورت دسترسی استفاده می‌شد، شاید کنترل اوضاع ساده‌تر می‌شد. به نظر می‌رسد خالی کردن فضایی که اغلب مردم از آن استفاده می‌کنند با هدف توسعه سایر فضاها، نه تنها باعث نارضایتی می‌شود بلکه به معنای از دست دادن کنترل اوضاع نیز هست.

 

وب سایت‌ها هنوز هم کاهش قیمت دلار را نپذیرفته‌اند

مسئله جالب توجه دیگر، مقاومت برخی وب سایت‌ها در برابر پایین آمدن قیمت دلار است. برای نمونه وب سایت tgju که هر روز قیمت دلار را اعلام می‌کرد، از صبح امروز قیمت دلار را در وب سایت خود نمایش نمی‌دهد. برخی از وب سایت‌ها اما رویکرد دیگری را پیش گرفته‌اند و هنوز هم قیمت دلار را آپدیت نکرده و به نرخ قبلی نمایش می‌دهند.

 

داغ شدن هشتگ #سقوط_دلار در توییتر

توییتر دیگر شبکه اجتماعی فیلتر شده در ایران است اما در عین حال فضایی است که دولت‌مردان ایرانی همچون وزیر ارتباطات در آن فعالیت دارد. نوسانات اخیر باعث شده است که هشتگ #سقوط_دلار در این شبکه اجتماعی داغ شود.

 

نظرات و تجربیات و تحلیل‌های شما در این مورد چیست؟ آیا قیمت دلار همچنان روند نزولی را طی می‌کند؟ آیا شما هم معتقدید که وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حباب سازی قیمت دلار تاثیر گذارند؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر